Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nothing 's impossible wrote:Anderzijds, ik doe ongeveer 10000 km per jaar.
dus, over 10 jaar zit ik daar nog met mijn ouwmannekes veloke uit de prehistorie!!! ofwel krijg ik bijna niets meer van een 4 jaar oude fiets die ik verkoop.
Een dolf kan van de ene naar de andere fiets overgezet worden
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nothing 's impossible wrote:Als ik de rekening maak, na 4 jaar mijn fiets buiten, bijna geen restwaarde (ongeacht welk systeem), zelf het onderhoud klassiek tegen verplicht laten onderhouden van Rohloff, XT drivetrain met 2 kettingen, ....
Dan zit de winst enkel in 4 keer een body, 4 keer een middenblad en een klein blad (staal), 4 keer een cassette, 1 achternaaf.
Dan mag de Rohhloff OEM maar 500€ meer kosten om op een break even te komen
Jeps, ieder moet zijn eigen rekening maken en zelf beslissen. Voor mezelf, ik ben geen toprijder, ik heb weining tijd, ik HAAT chainsuck, en om de 5 minuten stukken bestellen ook geen zin naar, afstellen van een derail ding pffffff, en ga maar verder. Voor mij was de rekening rap gemaakt ...
nothing 's impossible wrote:Een setje reservewielen zit er ook niet meer in, en als ge ergens in panne staat kan niemand u tijdelijk uit de nood helpen.
Jeps een nadeel, dus een goeie fietsboer weet hierop te anticiperen ! En is een gegeven waar je best mee aan zijn deur gaat staan als je er inlichtingen over vraagt

Oh ja, nog een kleintje : heb je bv velgremmen en wil je overschakelen met je dolf naar discs dan heb je enkel de andere hubcap nodig, kost 10eur, hoe staat het tov wielen met een derail ?
peter
Mountainbiker

Post by peter »

phille wrote:Oh ja, nog een kleintje : heb je bv velgremmen en wil je overschakelen met je dolf naar discs dan heb je enkel de andere hubcap nodig, kost 10eur, hoe staat het tov wielen met een derail ?
Phille hoe komt het dan dat ze overal misntens 100EUR meer vragen voor een schijfremrhloffnaaf? In feite koop je beter een niet schijfrem versie en een andere hubcap, winst 90 EUR of zie ik dat verkeerd.
En ik ben nogal lui dus zeg mij nen keer waar ge dat spul vindt aan uwen prijs. Anders zullen we eens zien hoe uwen 1FG tegen zout kan en of gij wel kunt zwemmen.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

nothing 's impossible wrote:Ketting, kettingblad en krans zullen niet langer meegaan, ge zit steeds op hetzelfde blad, de winst die ge maakt door niet meer te schakelen gaat verloren doordat er maar 1 blad slijt.
Als ge voor staal of titanium kiest zal alles wat langer meegaan, maar dit is ook het geval voor een klassiek systeem.
Slijtage aan trapas, cranks, .... blijft gelijk, hangt rond de 5000 km voor de as en 10000 voor de cranks.
Die ketting is breder, steviger en zeer goedkoop(een sedis 8 speed heb je voor 5 EUR, de tandwielen zijn veel breder en hoger en gaan een paar keer de levensuur van een cassette mee, vooraan zal dat zelfs praktisch niet slijten(ook door de rechte kettinglijn)
De vraag van de lagers blijft wel, wat zit daar in Phille en kun je dat zelf vervangen zonder de naaf te demonteren?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

tis ni vanzelfsprekend dat je altijd een dolf vind aan 500eur he !!! Maar soms duikt er wel ene op (ebay is daarvoor schitterend) heb er ook nog op enkele andere plaatsen gezien. Zowel NIEUW als 2de hands !

Die disc dingen : ge moet de disc ook nog kopen

Maar idd ik ben er vergeten bij te zeggen dat je nog nood hebt een OEM ding en een andere kabelgeleider, Exwies me, ik word moe :-)

Nog nen teaser : een wiel met rohloff is STUKKER beter dan een wiel met een gewoon systeem
phille
Mountainbiker

Post by phille »

peter wrote:
nothing 's impossible wrote:Ketting, kettingblad en krans zullen niet langer meegaan, ge zit steeds op hetzelfde blad, de winst die ge maakt door niet meer te schakelen gaat verloren doordat er maar 1 blad slijt.
Als ge voor staal of titanium kiest zal alles wat langer meegaan, maar dit is ook het geval voor een klassiek systeem.
Slijtage aan trapas, cranks, .... blijft gelijk, hangt rond de 5000 km voor de as en 10000 voor de cranks.
Die ketting is breder, steviger en zeer goedkoop(een sedis 8 speed heb je voor 5 EUR, de tandwielen zijn veel breder en hoger en gaan een paar keer de levensuur van een cassette mee, vooraan zal dat zelfs praktisch niet slijten(ook door de rechte kettinglijn)
De vraag van de lagers blijft wel, wat zit daar in Phille en kun je dat zelf vervangen zonder de naaf te demonteren?
Ik rij UITERAARD met een rohloff ketting (is het product waar rohloff mee groot geworden is, al ooit iemand weten klagen over die ketting ? Een dikke vette 8 speed. Ik heb eens met een ketting gereden van een batavus dames fiets met 7 vitessen, ik heb die er uiteindelijk afgesmeten omdat ik eens wilde werken aan mijn fiets, kheb er geloof ik 1500km mee gereden !

Welke lagers bedoelde gij ?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

peter wrote:En ik ben nogal lui dus zeg mij nen keer waar ge dat spul vindt aan uwen prijs. Anders zullen we eens zien hoe uwen 1FG tegen zout kan en of gij wel kunt zwemmen.
Ier klikkeeeuh

Geen 500eur maar momenteel een bod van 666, heb er eens eentje weg zien gaan voor 550eur, wel gewoon basic versie
Als je zoiets doet vraag het serienummer op, hoe hoger hoe beter !!!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Phille,
Ik heb nog geen klachten gehoord van den Dolf, ik wist amper van het bestaan af en had er nooit aan gedacht het systeem voor mtb te gebruiken.

Ze zijn bij rohloff aan het juichen dat er Eén freehub is die de 100 000 km haalt. Zijt er maar zeker van dat dat niet van een mtb'er is, noch van iemand die regelmatig de bergen intrekt met zijn veloke, noch van iemand die 120 kg weegt en af en toe eens op de pedalen gaat staan.
Daarom ben ik er rotsvast van overtuigd dat zo'n hub geen 100 000 km haalt in het terein.

Verder gelooft ge toch zelf niet dat ge den dolf over 4/5 jaar mee gaat nemen naar uw volgende fiets !?
Over 5 jaar zijt ge den dolf zo bui als kouwe pap, bestaat er al een 18 speed dolf die lichter, steviger en veel goedkoper is,.....

Voor de ketting/ kettinbladen kan het best zijn dat ze dikkere kettingen/ kettingbladen gebruiken die wat steviger zijn. Ze zullen waarschijnlijk ook zwaarder uitvallen.
En de bladen zullen ettelijke kettingen meegaan als ge de ketting vervangt vanaf ze meer dan X percent uitgerokken zijn, maar dan komt ge er niet met 1 ketting elke 1000 km.

Ik zou ook ver van beachraces wegblijven, en na een paar rivierdoorsteken toch maar de olie vervangen ipv te wachten tot 5000 km.

Verder, hoe zit het met extreme temperaturen???
In de sahara en in op de noordpool met dezelfde olie????
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Mijn dolf staat nu op mijn 2de fiets, dus jij moet niet voor mij denken

Heb er tot nu toe 20.000km mee gereden (gokje) en dat is overal gebeurd

In de Semois moet ik nog eens gaan rijden, zo met de kin net boven het water, denk da ni alleen den dolf er last van gaat hebben. Opspattend water tja

kheb er laatst nen tt mee gedaan in de rimboe, den Bokassa was er ook, nadien ne goeie leffe gedronken uit nen apeschedel :roll: extreme situaties tja als ge The Day After Tomorrow hebt gezien ...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nothing 's impossible wrote:Over 5 jaar zijt ge den dolf zo bui als kouwe pap, bestaat er al een 18 speed dolf die lichter, steviger en veel goedkoper is,.....
ge moet u zelf eens eerst iets afvragen eer ge impulsief en wild vragen begint te slingeren ;-)

Waarom heb je een 18speed nodig ? 14 speed geeft stappen genoeg om alles aan te kunnen in Belgie en in dallepe

Steviger ? Is die dolf niet stevig genoeg ?

Lichter : der was sprake van, nu nix meer gehoord maar da ga pas geld kosten

Goedkoper : moeilijk denk ik ...

Wilde nog nen teaser om u helemaal gek te maken :
Shimano heeft enkele jaren geleden een bod gedaan op de ganse handel, tiens waarom zou een multinational zich moeien in een bedrijf dat toen nog maar 10.000 naven had verkocht !
Post Reply