Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

peter wrote:500 EUR, schrijf dat maar op uwen buik. Goedkoper dan 800 vindt ge ze niet en dan moet ge zelf prullen bij montage en garantie.
Ik heb nergens 500eur gezegd ik heb gezegd DIKKE 500eur
onder de 800eur -> ge weet ni waar ge over praat, zoekt en ge zult vinden, NOPE ik zet de link er niet, ge moet maar NI lui zijn
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Herman wrote:Phille, is dat dan met nen 42 vooraan?
Idd
Herman
Mountainbiker

Post by Herman »

phille wrote:
Herman wrote:Phille, is dat dan met nen 42 vooraan?
Idd
Tiens das raar, volgens de calcul zou dit nog ietsken zwaarder moeten zijn dan 22/34 terwijl den Thierry ietske lichter vermeldt. Swat veel zal het niet schelen.

Subjectief vraagske: vindt ge dat ge met diene 17/42 in 14e vaak genoeg te kort schiet in ons Belgenland dat ge er na de Alpen terug een 16 op zet?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Herman wrote:Subjectief vraagske: vindt ge dat ge met diene 17/42 in 14e vaak genoeg te kort schiet in ons Belgenland dat ge er na de Alpen terug een 16 op zet?
Met ne 16 kom ik hier toe, maar die 17 ligt me beter en ik laatem er ff opliggen

Oh ja nog nen teaser :
da achterste tandwiel kan je omdraaien, dus alst ene kant versleten is draai je op en kan je de andere kant verslijten !
Captain Haddock
Mountainbiker

Post by Captain Haddock »

Dat uwen vrijloop veel weerstand geeft, vind ik geen punt, als je niet trapt is het meestal omdat je niet sneller durft/kunt gaan.
peter wrote:Die paar % verlies lijken misschien veel, maar dat is tov nen derailleur in ideale omstandigheden.

Voor we er verder over kunnen discussiëren, moet me weten van waar die 2 à 3% komen. (ze komen eigenlijk van phille, misschien weet jij meer phille). Mij zou het niet verwonderen dat met de niet ideale omstandigheden van een klassiek systeem reeds rekening is gehouden. In ieder geval, voor de geïnteresseerden, een artikel over rendement van de rohloff, op hunne site:

http://www.rohloff.de/index.php?lang=en ... ngsgrad&d=

vanaf punt 5 vergelijken ze weerstand van een klassiek systeem met hun systeem, is wel interessant. Nog niet vermeld voordeel is dat de gear ratios van de rohloff constant van elkaar verwijderd liggen, in tegenstelling met klassiek systeem. Dit zie je door figuur 3 met 4 te vergelijken.
Last edited by Captain Haddock on Tue 09 Nov 2004 13:31, edited 1 time in total.
Cokeske
Mountainbiker

Post by Cokeske »

ik denk dat ze mij hier aan het overhalen zijn en dat ik binnenkort weer veel geld kwijt ben, kheb nog maar just ne nieuwe fiets #-o

:lol:
cuby
Mountainbiker

Post by cuby »

Neenee Peter ik ben wel zeker een ander persoon.
'k Had gewoon de pech dat ik a het opstarten van dit topic een tijdje off-line ben geweest (technische computerproblemen).
'k Heb veel interessante dingen gelezen en ik ben er va,n overtuigd dat het ding zijn nut zal hebben in specifieke gevallen maar voorlopig is de kostprijs me nog iets te :cry:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Dat is waar de meesten steeds over struikelen, maar je moet gewoon rustig eens jaarlijks uitrekenen welke kosten je eigenlijk kan uitsparen.
Voor de ene zal dat meer zijn dan de andere, bv ik ken er genoeg die alles ZELF doen en dan duurt het lang eer je je rohloff investering eruit haalt. Langs de andere kant kan je dan weer zeggen dat hij altijd alles moet onderhouden want dan weer in de kaart van de dolf speelt.

Tis altijd iets he ;-)
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Het lijkt me wel interessant, een volledig gesloten kas rond de ketting, dan moet ge al diepe plassen tegenkomen eer de ketting nog vuil te verteren krijgt.
Het rendement zal in de modder waarschijnlijk beter zijn dan met een vuile ketting, krakende derailleur,...
Chainsuck is ook verdwenen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat ik geen 100.000 km haal met dat ding.
Enerzijds gaat het dat nooit uithouden, gelijk wat mr. Rohloff zegt.
Bij een gewone fiets misschien, maar bij gebruik in het veld krijgt dat ding teveel slagen. De dichtingen gaan ook nooit meer dan een paar jaar meegaan.
100 000 km, Dat is ook een paar keer nieuwe velgen steken, met schijven wat minder dan met velgremmen, maar de gaten waar uw spaken inkomen gaan dat niet uithouden.
100 000 km, dat wil zeggen een paar keer nieuwe lagers laten plaatsen, vooral off-road en de beste industriële lagers gaan en in 30 000 km aan.
Ketting, kettingblad en krans zullen niet langer meegaan, ge zit steeds op hetzelfde blad, de winst die ge maakt door niet meer te schakelen gaat verloren doordat er maar 1 blad slijt.
Als ge voor staal of titanium kiest zal alles wat langer meegaan, maar dit is ook het geval voor een klassiek systeem.
Slijtage aan trapas, cranks, .... blijft gelijk, hangt rond de 5000 km voor de as en 10000 voor de cranks.

Als dat ding probleemloos (met na 20 000 km een groot onderhoud) 40 000 km haalt zou ik al zeer tevreden zijn.

Anderzijds, ik doe ongeveer 10000 km per jaar.
dus, over 10 jaar zit ik daar nog met mijn ouwmannekes veloke uit de prehistorie!!! ofwel krijg ik bijna niets meer van een 4 jaar oude fiets die ik verkoop.

Als ik de rekening maak, na 4 jaar mijn fiets buiten, bijna geen restwaarde (ongeacht welk systeem), zelf het onderhoud klassiek tegen verplicht laten onderhouden van Rohloff, XT drivetrain met 2 kettingen, ....
Dan zit de winst enkel in 4 keer een body, 4 keer een middenblad en een klein blad (staal), 4 keer een cassette, 1 achternaaf.
Dan mag de Rohhloff OEM maar 500€ meer kosten om op een break even te komen

Een setje reservewielen zit er ook niet meer in, en als ge ergens in panne staat kan niemand u tijdelijk uit de nood helpen.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nothing 's impossible wrote:Maar ik ben ervan overtuigd dat ik geen 100.000 km haal met dat ding.
Enerzijds gaat het dat nooit uithouden, gelijk wat mr. Rohloff zegt.
phille wrote:Tuurlijk heb je garantie, je hebt zelfs de mondelinge garantie van Mr Rohloff zelve dat da ding 100.000km kan bollen ...
Heb je mss een vb van een dolf die niet vervangen/hersteld is onder garantie ?
Post Reply