afvallen, topic nr... 101?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

in eerste instantie heb je een 'suiker afkick'.
je bent gewoon teveel suikers door allerlei voeding binnen te krijgen.
je mag inderdaad 5x per dag eten, maar je moet zien dat je weer niet terug gaat naar voeding met toegevoegde suikers (bv een suikerwafel als tussendoortje, verstoort uw omschakelcyclus). je kan wel fruit eten (fructose is wel een goede suiker en vlot verwerkbaar, zonder aanwakkeren van de honger)

pompelmoes, citroen, peterselie, wortelen, zijn ook hongerremmend
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

kawa wrote:Dus honger in de beginperiode is dus wel goed en volkomen normaal.

Ik dacht dat je geen honger mocht hebben en dat je je maag moet laten werken.

Nu ik gezonder (en vooral minder) aan het eten ben heb ik meestal na een uur al terug honger. :-D
Zal dan maar eens op m'n tanden bijten de volgende dagen.

Ben nu in 10 weken tijd zo'n 6kg kwijtgeraakt door gezonder te eten, door m'n bier te laten en door meer te sporten.

Ga nu een tandje bijsteken en dus het hongergevoel eens te laten voor wat het is. Er zou nog zo'n 5-6kg af mogen...

Maar zit nog met enkele vragen.

- Is cardio op nuchtere maag nu een goed idee eigenlijk?
Ik heb de mogelijkheid om zo'n 2 a 3 keer per week een training te doen voor m'n ontbijt.
Of kan ik beter gewoon een tijdje na het ontbijt gaan sporten?
trainen zonder iets binnen te hebben is enorm slecht, je hebt geen snelle energie waardoor er eerst andere bronnen aangesproken worden die snel energie kunnen vrijstellen: namelijk spierafbraak. dus altijd iets van energie binnen hebben voor je gaat sporten. Ik zou opteren om iets licht verteerbaar te eten als ontbijt
zwolle
Mountainbiker
Location: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Post by zwolle »

ik ben nu 20kg afgevallen

door fitnes en lopen

en natuurlijk door minder te eten
veel minder vlees , meer kip en vis

en ik vervang ook tot 2 maaltijden per dag door maaltijshakes uit het kruidvat

lekker en ze vliegen eraf
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

tek-zotic wrote:
kawa wrote:.

- Is cardio op nuchtere maag nu een goed idee eigenlijk?
trainen zonder iets binnen te hebben is enorm slecht, je hebt geen snelle energie waardoor er eerst andere bronnen aangesproken worden die snel energie kunnen vrijstellen: namelijk spierafbraak. dus altijd iets van energie binnen hebben voor je gaat sporten. Ik zou opteren om iets licht verteerbaar te eten als ontbijt

Da antwoord had ik nie verwacht...

Dacht dat het net goed was om gewicht te verliezen om nuchtertraingen te doen...
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

zo snel breek je geen spieren af.
voor spierafbraak heb je VETAFBRAAK !
als de vetreserves op zijn, treed er spierafbraak op.
dus je bent een enorm eind weg voor dat gaat gebeuren.

nuchtertrainingen kunnen, maar zijn niet aanraadzaam.
zeker niet voor wie ze niet gewoon is, is het onderweg soms echt zwaar. (flauwtes, misselijkheid, hoofdpijn,...)

voor wie nuchtertrainingen wil doen kan er beter aan doen eerst voor de rest zijn voedingspatroon aan te passen, en indien gewenst pas in een latere fase tijdelijk zulke trainingen toe te pasen.
het vraagt aanpassingen, en best een voorbereiding van een aantal weken om aan zulke zaken wat vlotter aan te passen.
de meeste sporters die nuchtertrainingen doen, nuttigen smorgens vaker een kleine shake, (eiwit remt honger), of een stuk fruit.
dus niet echt nuchter, wel een zeer laag calorie-inname, en ligt niet op de maag.
dit doen ze vaak zo omdat echt bloednuchter gaan trainen, ze al vaker parten heeft gespeeld dan ze goed hebben gedaan, omdat ze te plots omschakelden.... en dat doe je niet ongestraft. vandaar dat ze voor dit soort oplossingen kiezen ipv direct een volwaardig ontbijt voor de training.
maar het vraagt aanpassingen, en in de eerste plaats doe je dat op uw voeding over de hele lijn.
anders haalt een nuchtertraining ook niets uit. (kan je ze vaak ook niet afwerken)
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Zo'n 2-3 keer per week probeer ik een nuchtertraining te doen.
Of een spinningles van 1u of een half uur lopen. Tot nu toe nog geen problemen gehad met flauwtes... 't zijn dan ook geen lange trainingen he.
zwolle
Mountainbiker
Location: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Post by zwolle »

kawa wrote:Zo'n 2-3 keer per week probeer ik een nuchtertraining te doen.
Of een spinningles van 1u of een half uur lopen. Tot nu toe nog geen problemen gehad met flauwtes... 't zijn dan ook geen lange trainingen he.
nuchtertrainingen zijn nooit goed geloof me maar

doe zolasik neem een shake voor je traint
ik koop ze in het kruidvat , ze zijn lekker al je ze afmaakt met soja melk

het is licht verteerbaar en de kilo's vliegen eraf

mvg
myst.be
Mountainbiker

Post by myst.be »

Als ik het goed voorheb zit kawa in Afghanistan, dus er zal niet echt een kruidvat in de buurt zijn.

Ik had van mijn sportarts de raad gekregen 2 maal per week een nuchter training te doen. Weliswaar in zone 1 (dus lage hartslag en geen verzuring)
Dit gedurende 1u.

Eens ik dit echt gewoon ben moet ik proberen om 's avonds voor het slapen gaan een half uur te lopen, dan 's morgens alweer nuchter 1u te fietsen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Een kruidvat hebben we hier niet nee...
Maar genoeg winkelkes waar we shakes en vetverbranderspillekes kunnen kopen, maar ik ben er geen fan van.

Volgens mij moet het lukken om met gewone voeding ook te kunnen afvallen.

Spijtig genoeg heb ik hier niet de mogelijkheid om uren aan een stuk te gaan duurtrainen.

Ik moet het doen met crosstrainers, spinningfietsen en loopbanden... en daar ga je niet voor je plezier +2u op trainen he.

Er zijn hier 's ochtends spinninglessen om 06u, daar probeer ik er één of twee van te doen op een week. Ervoor eten is moeilijk dus die training zal nuchter gebeuren.
De één raadt het aan om af te vallen, de ander raadt het af... ik weet het ook nie meer. :-)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

je kan ze proberen.
de beste zijn die niet te lang duren (45min a 1.30u). 2 a 3u op nuchtere maag is wel afgeraden.
lopen op nuchtere maag gaat ook veel vlotter dan fietsen op nuchtere maag, idem voor cardio fitness oefeningen.
Voorzie wel dat je niet teveel afvalt, gezien de omstandigheden waarin je zit. voorzie zeer zeker goed drinken, het gebeurd vaker dat je bij nuchtertrainingen harder transipreert dan anders.
en je zit daar ook midden in de hitte overdag, dus je moet daar ook rekening mee houden.
heb je toch wat problemen bij nuchtertrainingen, probeer een pot shake op de kop te tikken (mss via de amerikanen daar? mochten jullie ze niet hebben) en nuttig een shake voor je trainingen.
Post Reply