Sram x0 shifter schakelt slechts 8 ipv 9 keer

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
be008
Mountainbiker

Sram x0 shifter schakelt slechts 8 ipv 9 keer

Post by be008 »

Hallo,
Ik heb sindskort een tweedehands Scott scale 20 gekocht, waar een sram x0 achterderailleur en shifter op staat. Schakelmateriaal ziet er hetzelfde uit als die van dit jaar.
Nu probeer ik de achterderailleur af te stellen maar merk dat de shifter slechts 8 standen heeft ipv 9. Bijgevolg slaagt hij altijd ergens een tandwiel over, meestal tandwiel 7 van de 9.

Kan dit?
Ik ben er hier al eventjes achter aant zoeken geweest maar vind nergens iets van hoe je een schakelaar kunt omzetten van 8 naar 9 speed.
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Kabelspanning te hoog of te laag?
JanC
Mountainbiker

Post by JanC »

Ik heb er ook zo ééntje liggen, met kabelspanning heeft het niets te maken in mijn geval.
Hij doet het ook als hij los is.
Ik kan 7 keer opschakelen, dan niets meer, en bij het afschakelen slaat hij door.
Ik heb hem al eens open gedaan, maar ik zie niet direct het probleem...
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Post by KUBA »

ik denk hoofdzakelijk dat dit er zijn die ooit eens open gedaan zijn en niet correct terug in elkaar gezet zijn , kan haakje van inwendige veer zijn die niet in juiste uitsparing zit Vb.

Hoe alles juist moet zitten is moeilijk efkens te posten , mijn gouden raad is altijd als je niet de handigste bent of niet zeker BLIJF ERAF (en zeker van nen XO shifter #-o )
be008
Mountainbiker

Post by be008 »

Verdorie ik had een kant en klaar antwoord verwacht
Ik ben wel handig, maar heb nog nooit een schakelapparaat uiteen gehaald dus kdenk dat ik er naar de fietsmaker mee ga
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

alst ne 9speed is kunde toch ma 8x opschakelen ?
Brecht G
Mountainbiker

Post by Brecht G »

ik ben eens zo stom geweest om nen X-9 shifter open te doen...... ajaj, nooit meer..

maar: hy werkt tog terug ;p
Brecht G
Mountainbiker

Post by Brecht G »

ik ben eens zo stom geweest om nen X-9 shifter open te doen...... ajaj, nooit meer..

maar: hy werkt tog terug ;p
Snackman
Mountainbiker

Post by Snackman »

be008 wrote:Verdorie ik had een kant en klaar antwoord verwacht
Ik ben wel handig, maar heb nog nooit een schakelapparaat uiteen gehaald dus kdenk dat ik er naar de fietsmaker mee ga
Ik had nog nooit een SRAM shifter uit elkaar gehaald, maar met volgende guide (dank u zeer, internet :bounce: ) was het vrij eenvoudig te volgen...

http://www.ridemonkey.com/forums/f5/200 ... er-206672/

Dit is wel voor een X9, maar blijkbaar zouden recente X9's en X0's vrij gelijkaardig moeten zijn...

Altijd het proberen waard voor je naar de fietsboer gaat denk ik...
be008
Mountainbiker

Post by be008 »

Kben daarnet nog eventjes aan het prullen geweest en hij is gemaakt. De inbusvijs aan de onderkant van de shifter was te strak aangedraaid waardoor ik 'm niet in de laatste stand kreeg. Hierdoor leek het alsof er maar 8 ipv 9 standen waren.

Toch bedankt voor de reacties, en die manual was handig!
Post Reply