Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
mauss
Mountainbiker

Post by mauss »

Kheb nog nen ouwe mtb staan die ik es gewonnen heb :-D kader valt nog redelijk mee en is uitgerust met shimano deore van boven tot onder, gewicht van de wiellekes vallen eigenlijk ook goed mee, heb daar van die smalle crossbandjes opgelegd indertijd om mee op de weg te rijden. Zal die gebruiken en men euro´s gebruiken om menne anthem verder mee uit te rusten, wat daarvan afgaat zet ik dan op men woonwerk bike.

Soms es verder denken dan je neus lang is kan geen kwaad :P

:-D :-D
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Ik ben er vandaag aan begonnen, met de fiets naar het werk. Mijn stalen 29er Salsa El Mariachi uitgerust met een nieuw setje wielen en Scwalbe Marathon tour bandjes van 1.60. 1 uur en 3 minuten gereden op 27,1 km. Niet slecht voor de eerste keer en een relatief zware fiets...
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Vandaag eerste keer korte broek aangedaan... da was toch nog aan de frisse kant...
Iets te optimistisch geweest precies :-k

Wel ideaal voor straks 8-)
El Grande
Mountainbiker

Post by El Grande »

Phille81 wrote:Vandaag eerste keer korte broek aangedaan... da was toch nog aan de frisse kant...
Iets te optimistisch geweest precies :-k

Wel ideaal voor straks 8-)
Klopt, deze morgen was het nogal chilly aan de willie.
Vertrokken met -2 en wie weet sebiet 20 graden. Het verschil kan tellen.
lj
Mountainbiker

Post by lj »

Edlisjas wrote:Ik ben er vandaag aan begonnen, met de fiets naar het werk. Mijn stalen 29er Salsa El Mariachi uitgerust met een nieuw setje wielen en Scwalbe Marathon tour bandjes van 1.60. 1 uur en 3 minuten gereden op 27,1 km. Niet slecht voor de eerste keer en een relatief zware fiets...
En je bent toch veel relaxter om aan het werk te gaan.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

lj wrote:
Edlisjas wrote:Ik ben er vandaag aan begonnen, met de fiets naar het werk. Mijn stalen 29er Salsa El Mariachi uitgerust met een nieuw setje wielen en Scwalbe Marathon tour bandjes van 1.60. 1 uur en 3 minuten gereden op 27,1 km. Niet slecht voor de eerste keer en een relatief zware fiets...
En je bent toch veel relaxter om aan het werk te gaan.
Ja, en ik was echt wakker... :wink:
Mrblomme
Mountainbiker

Post by Mrblomme »

Ik ben echt aan het twijfelen, wil heel binnenkort terug met de fiets naar het werk rijden. Momenteel 25km maar voor nieuwe job medio mei zal het een 23km zijn.

Nu zou ik mij wel heel graag een koersfiets aanschaffen voor het woon-werk verkeer maar heb daar dan ook geen zin in om €1000 ofzo aan uit te geven.

Wel wil ik dan dat de fiets goed afgemeten is! Liever iets meer betalen voor de juiste afmetingen dan een ""koopje"" 2e hands online waar ik achteraf rugklachten van heb!

Dus... ik ben er nog niet uit... ofwel slicks/baanbanden op de MTB ofwel toch voor een koersfiets...

De groep maakt mij allemaal niet ZO veel uit, enige kwaliteit is natuurlijk wel vereist.

Rijden jullie met de MTB of racefiets naar het werk?
gbv
Mountainbiker

Post by gbv »

met de racefiets naar het werk hier. heel uitzonderlijk (winter) met de mtb.
doe je zelf een plezier, laat je uitmeten voor je een racefiets koopt zodat de maat in orde is. als je een goeie houding op de mtb hebt, dan kan die je nagenoeg zelfde aanmeten op je racefiets. of je dan nieuw of 2e hands koopt moet je zelf weten. ik zou gaan voor een goeie 2e hands. conti gp's of durano's eronder en je bent zeer lekbestendig en klaar voor woon werk verkeer op het gemakske.
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

heb me er deze week eens voor de eerste keer aan gewaagd en was goed meegevallen :) enkel ritje van ongeveer 40km, maar me de file op de antwerpse ring is het uiteindelijk maar een half uurke langer met de fiets (1u20min tegenover 45min-1uur), wel direct ne platten band gereden op de terugweg gvd :p
gbv
Mountainbiker

Post by gbv »

tek-zotic wrote:wel direct ne platten band gereden op de terugweg gvd :p
lekrijden is een deel geluk hebben, maar ook grotendeels dat geluk afdwingen. misschien handig om hier ff wat vuistregels/tips neer te schrijven voor ons woon-werkers hier.

tips:

- laat na elke rit de druk uit de banden, dit houdt het rubber soepel, waardoor je op termijn minder snel lek rijdt en het rijcomfort van de band behouden blijft. de band zal zo ook minder snel slijten en een plat loopvlak krijgen.

- check na het leeglopen de band op sneetjes. vaak blijven er na een rit steentjes in de band steken of kleine stukjes glas. indien die niet verwijderd worden zullen ze zich na enige tijd door de band naar binnen werken met lek rijden tot gevolg.

- na de check-up kan je steeds de grotere sneetjes vullen met locktite of andere secondenlijm (wel nagaan dat je een lijm gebruikt die voldoende elastisch is na uitdrogen).

- wanneer je enige tijd slijtage begint op te merken, wissel dan de bandjes van wiel. zo haal je meer kilometers uit een setje en voorkom je met 1 versleten band en 1 relatief goeie band te rijden.

- monteur de banden steeds in de aangewezen richting (dit zie je op de wangen).

- voorzie je banden steeds van een aangepaste (aan het gewicht) luchtdruk. Te hard of te slap geblazen banden zullen sneller lek komen te staan.

- overschrijdt ook nooit de min en max aangegeven pressure (zie ook vorige punt).

- gebruik bij voorkeur een iets lekbestendigere buitenband in combo met een butyl biba. goeie buitenbanden: conti gp 4000's, schwalbe durano, ... .

tot nu toe nog maar 2x lek op de laatste 23000km. hout vasthouden. natuurlijk spelen parcours, rijgedrag en steentjes ontwijken ook hun rol.
Post Reply