Ikzelf vind het ook een fantastisch systeem. Zoals reeds vermeld, zou het eigenlijk ook in de trapas kunnen verwerkt worden. Dan ben je dat probleem van roterend gewicht kwijt. (@phille: da's je punt 2 dus). Meer zorgen maak ik mij bij het verlies aan rendement: 2 à 3% vind ik f*cking veel zunne. Zullen wij wel op zoek gaan naar de lichtstlopende bandjes, stijfste trapassen en dergelijke, dan gaat ge daar toch geen boîte op steken die uw rendement naar de kloten helpt.phille wrote: Echte nadelen (3):
1. Het weegt ietske meer
2. Het gewicht zit op een voor sommige lastige plaats, maar dat is mij nog steeds een raadsel wat ze daarmee bedoelen
3. Het rendement is 2 a 3% lager dan een klassiek systeem, alhoewel ik dat nog steeds in twijfel trek, ik rijd nen onverwachten berg op waar anderen beneden staan te vloeken dat hunne granny ni meewil
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Post by Captain Haddock »
- phille
- Mountainbiker
Die roteredende massa heeft bijna geen invloed, reken maar eens uit, een klotter modder dat er nen tijd aanhant zal meer invloed hebbenCaptain Haddock wrote:Ikzelf vind het ook een fantastisch systeem. Zoals reeds vermeld, zou het eigenlijk ook in de trapas kunnen verwerkt worden. Dan ben je dat probleem van roterend gewicht kwijt. (@phille: da's je punt 2 dus). Meer zorgen maak ik mij bij het verlies aan rendement: 2 à 3% vind ik f*cking veel zunne. Zullen wij wel op zoek gaan naar de lichtstlopende bandjes, stijfste trapassen en dergelijke, dan gaat ge daar toch geen boîte op steken die uw rendement naar de kloten helpt.phille wrote: Echte nadelen (3):
1. Het weegt ietske meer
2. Het gewicht zit op een voor sommige lastige plaats, maar dat is mij nog steeds een raadsel wat ze daarmee bedoelen
3. Het rendement is 2 a 3% lager dan een klassiek systeem, alhoewel ik dat nog steeds in twijfel trek, ik rijd nen onverwachten berg op waar anderen beneden staan te vloeken dat hunne granny ni meewil
Nejet de plaats is gewoon naart schijnt ni goed voor putten, de dolf zou met zijn gewicht in je rug schieten ... maar ik vraag me dan af wie blijft in zijn zadel zitten als ge in ne put rijd ... ?
2 a 3% lijkt je wel veel, maar sta eens stil bij alle voordelen die je hebt en hoeveel tijdswinst je daarmee haalt. 2 a 3% is veel voor echt topsporters waarbij het op seconden aankomt, als ik 5 minuten later na die marathon mijnen trappist kan dlinken (hips
- Captain Haddock
- Mountainbiker
2 à 3 % voor een topsporter is evenveel % als voor de luizigste amateurmtb-er. Dat verlies heeft veel minder gevolgen voor de amateur, da's waar, maar het blijven wel 2 à 3%. Jij vindt dat geen argument, ik wel. Zeker als je het veel geld kost. Trouwens geen toeval dat ze die rohloff enkel in downhill gebruiken, daar hebben ze geen rendement nodig zoals bij xc en kunnen ze tenvolle genieten van de voordelen. Ik heb ook gedacht aan zo'n rohloff, maar toen ik over dat rendementsverlies hoorde, ben ik afgehaakt. En toen kende ik de prijs nog niet... 
- phille
- Mountainbiker
Ieder is vrij te denken wat hij wil ! Conclusies moet je juist trekken echter, en ook daar is uiteraard iedereen vrij
Mijn 3 jaar ervaring leren me dat ik niet moet onderdoen voor de andere clubmakkers, en dat ik er ook niet op achteruit ben gegaan
Van de zomer zelfs de alpen overgestoken met dat ding, en kon toch altijd volgen
Soms is het echt heel makkelijk als je kan schakelen van zeer zwaar naar heel licht en op technischere parcours voel je dat merkelijk. En als je ze hoort vloeken beneden aan de berg of ze moeten hun achterwiel opheffen en zien draaien LOOOOL
Ene bij ons in de club WEIGERT dit ding ook maar te beschouwen, zijn argument : ik prul graag zelf aan mijne velo
Mijn 3 jaar ervaring leren me dat ik niet moet onderdoen voor de andere clubmakkers, en dat ik er ook niet op achteruit ben gegaan
Van de zomer zelfs de alpen overgestoken met dat ding, en kon toch altijd volgen
Soms is het echt heel makkelijk als je kan schakelen van zeer zwaar naar heel licht en op technischere parcours voel je dat merkelijk. En als je ze hoort vloeken beneden aan de berg of ze moeten hun achterwiel opheffen en zien draaien LOOOOL
Ene bij ons in de club WEIGERT dit ding ook maar te beschouwen, zijn argument : ik prul graag zelf aan mijne velo
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Het is een kwestie van keuze. Of je kiest voor het beetje extra rendement, beetje lager gewicht en lagere prijs, of kies je voor een groot verschil in onderhoud. Hoe zit dat eigenlijk met dat schakelen: ik weet dat je 7 versnellingen hebt die ontdubbeld worden: heb je dan ook 2 hendeltjes? Wat moet je doen bv. om van de 14de versnelling naar de eerste te schakelen?phille wrote:Ieder is vrij te denken wat hij wil ! Conclusies moet je juist trekken echter, en ook daar is uiteraard iedereen vrij
Soms is het echt heel makkelijk als je kan schakelen van zeer zwaar naar heel licht en op technischere parcours voel je dat merkelijk.
- phille
- Mountainbiker
Een rohloff is op termijn NIET duurderCaptain Haddock wrote:Of je kiest voor het beetje extra rendement, beetje lager gewicht en lagere prijs, of kies je voor een groot verschil in onderhoud. Hoe zit dat eigenlijk met dat schakelen: ik weet dat je 7 versnellingen hebt die ontdubbeld worden: heb je dan ook 2 hendeltjes? Wat moet je doen bv. om van de 14de versnelling naar de eerste te schakelen?
Extra rendement en lager schakelcomfort, chainsuck kansen, ketting verslijt sneller, ....
Als je deze vragen stelt dan weet je niet waar je over praat en trek je conclusie zonder de nodige info te hebben, maar ik wil ze gerust beantwoorden :
Het is een gripshift met 14 standen, de flexibiliteit van je pols bepaalt het bereik
Maar wanneer ga jij in de realiteit van 14de naar 1ste schakelen ?
Oh ja nog wat voer voor je grijze massa: de naaf sleept, dus je wiel bolt serieus minder lang dan een freewheel. Geef eens je gedacht hierover
- Captain Haddock
- Mountainbiker
tnx for the infophille wrote:Het is een gripshift met 14 standen, de flexibiliteit van je pols bepaalt het bereik
...dat je blijkbaar licht irriteerbaar bent over je aankoop van 1000 euro. Ik hoop dat het achterwiel voor die prijs inbegrepen is.phille wrote:Geef eens je gedacht hierover