Hardtail 29-er of fully 26-er voor de BeMC?
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Niet overdrijven, 20/34 bij 29" zou perfect overeen komen met 22/34 bij 26" --> http://www.gear-calculator.com/nothing 's impossible wrote: Kijk ook eens naar het verzet, de eerste klim gaat meestal vlotter in een groot verzet dan de laatste! Ik klim op de 26'er bij momenten graag op 22/34, met een 29'er is dat onbgeveer 20/36!
Er is inderdaad nog tijd genoeg om te testen feitelijk?
-
vivkemobiel
- Mountainbiker
- Location: Specialized Era Expert 2015 (fully); Specialized Fate Expert 2012 en 2013 (29-er)
Post by vivkemobiel »
Wil je zeggen dat je alle marathons liever rijdt met de 29er dan met de fully?? Oei oei; ik zal dus inderdaad naar de Ardennen moeten gaan met beide fietsen.Misty wrote:Eens je een paar ardennen marathons achter de rug hebt met de 29er doe er dan eens ééntje met de 26er fully , geloof me die blijf op stal staan !! Mij zo overkomen 2jaar geleden , heb er dan maar iemand anders gelukkig mee gemaakt !!
Misty ,
- S-Biker Gino
- Mountainbiker
Post by S-Biker Gino »
Viv, gij gaat da wel goed doen op de 29er hardtailvivkemobiel wrote:Wil je zeggen dat je alle marathons liever rijdt met de 29er dan met de fully?? Oei oei; ik zal dus inderdaad naar de Ardennen moeten gaan met beide fietsen.Misty wrote:Eens je een paar ardennen marathons achter de rug hebt met de 29er doe er dan eens ééntje met de 26er fully , geloof me die blijf op stal staan !! Mij zo overkomen 2jaar geleden , heb er dan maar iemand anders gelukkig mee gemaakt !!
Misty ,
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ja, beetje te kort door de bocht, een mountaingoat vooraan is qua verzet hetzelfde, maar toch heb ik op de testsandman regelmatig op de 20/36 geklommen die ik gemonteerd had!Kristof Huyck wrote:Niet overdrijven, 20/34 bij 29" zou perfect overeen komen met 22/34 bij 26" --> http://www.gear-calculator.com/nothing 's impossible wrote: Kijk ook eens naar het verzet, de eerste klim gaat meestal vlotter in een groot verzet dan de laatste! Ik klim op de 26'er bij momenten graag op 22/34, met een 29'er is dat onbgeveer 20/36!
Niet dat het altijd nodig is, zolang je fris zit en de snelheid hoog kan houden kan je vlot op momentum omhoog, dan is een heel klein verzet geen voordeel. Maar, als het extreem steil is (niet te rijden met de klassieke opstelling), extreem lang of gewoon de berg teveel dan is het hoe kleiner hoe liever
Met een 29'er en zeker de sandman kan ik veel trager klimmen:
meer stabiliteit, meer grip, minder last van de obstakels,...
Je kan dus trager rijden.
Liever traag fietsend naar boven dan snel fietsend tot 3/4 boven
Daarom de 20/36
Een paar kg vermageren zouden die 20 of die 36 misschien ook onnodig maken
Viv:
Zelf testen, een 29'er hardtail geeft niet hetzelfde comfort, maar gaat wel vlotter over de obstakels.
Maar, er spelen zoveel dingen in de fietskeuze: bandenkeuze, bandendruk, geometrie van het frame, je positie op de fiets, remmen, afmontage,....
Met een op gravity gerichte (en afgemonteerde) 26'er hardtail kom ik waarschijnlijk vlotter naar beneden dan met een Race gerichte (en afgemonteerde) 29'er fully? (nog niet getest zo'n race fully met grote wielen). Met een gravity fully waarschijnlijk nog sneller
Maar, het is niet allemaal bergaf natuurlijk
Er zullen er daar een paar starten met een 26'er hardtail met vaste vork en semi slicks, en er zuller er starten met een all mountain fully
-
need for speed
- Mountainbiker
hy
Post by need for speed »
een ik dacht ook da ik ergens gehoord had 1 DIE op singlespeed ging doen dus ge ziet ieder zijn dingnothing 's impossible wrote:Ja, beetje te kort door de bocht, een mountaingoat vooraan is qua verzet hetzelfde, maar toch heb ik op de testsandman regelmatig op de 20/36 geklommen die ik gemonteerd had!Kristof Huyck wrote:Niet overdrijven, 20/34 bij 29" zou perfect overeen komen met 22/34 bij 26" --> http://www.gear-calculator.com/nothing 's impossible wrote: Kijk ook eens naar het verzet, de eerste klim gaat meestal vlotter in een groot verzet dan de laatste! Ik klim op de 26'er bij momenten graag op 22/34, met een 29'er is dat onbgeveer 20/36!
Niet dat het altijd nodig is, zolang je fris zit en de snelheid hoog kan houden kan je vlot op momentum omhoog, dan is een heel klein verzet geen voordeel. Maar, als het extreem steil is (niet te rijden met de klassieke opstelling), extreem lang of gewoon de berg teveel dan is het hoe kleiner hoe liever![]()
Met een 29'er en zeker de sandman kan ik veel trager klimmen:
meer stabiliteit, meer grip, minder last van de obstakels,...
Je kan dus trager rijden.
Liever traag fietsend naar boven dan snel fietsend tot 3/4 boven![]()
Daarom de 20/36
Een paar kg vermageren zouden die 20 of die 36 misschien ook onnodig maken![]()
Viv:
Zelf testen, een 29'er hardtail geeft niet hetzelfde comfort, maar gaat wel vlotter over de obstakels.
Maar, er spelen zoveel dingen in de fietskeuze: bandenkeuze, bandendruk, geometrie van het frame, je positie op de fiets, remmen, afmontage,....
Met een op gravity gerichte (en afgemonteerde) 26'er hardtail kom ik waarschijnlijk vlotter naar beneden dan met een Race gerichte (en afgemonteerde) 29'er fully? (nog niet getest zo'n race fully met grote wielen). Met een gravity fully waarschijnlijk nog sneller![]()
Maar, het is niet allemaal bergaf natuurlijk![]()
Er zullen er daar een paar starten met een 26'er hardtail met vaste vork en semi slicks, en er zuller er starten met een all mountain fully
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
Post by Kristof Huyck »
Uiteraard, iedereen moet voor zijn eigen uitmaken of hij het liefst single speed, met dubbel of triple, 9 vs 10 speed en met welke vertanding hij wil rijden.
zelfde,29er gekocht als aanvulling op all mountain maarrrrrrr helaas heeft deze geen km meer gereden ondertussenMisty wrote:Eens je een paar ardennen marathons achter de rug hebt met de 29er doe er dan eens ééntje met de 26er fully , geloof me die blijf op stal staan !! Mij zo overkomen 2jaar geleden , heb er dan maar iemand anders gelukkig mee gemaakt !!
Misty ,
Vorig jaar Cristalp gereden met 29er en fully geen moment gemist
- Jeanke6
- Mountainbiker
- Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Ik had een scalpel en bij wijze van experiment vorig jaar een niner in elkaar gestoken. Dit was 2 weken voor de lcmt. Heb de lcmt met de niner gereden en scalpel heeft sindsdien niet meer gereden. Voor mij is de niner sneller dan de scalpel. Scalpel is ondertussen ook verkocht.
Ik rij alle ardennenmarathons tegenwoordig met niner. Heb ook nog een gt force met 150mm veerweg in die gebruik ik voor het ruigere werk. Beide topfietsen, beide compleet anders.
Ik rij alle ardennenmarathons tegenwoordig met niner. Heb ook nog een gt force met 150mm veerweg in die gebruik ik voor het ruigere werk. Beide topfietsen, beide compleet anders.