Scott scale 30 stuurt niet op snelle afdalingen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
gunther.kint
Mountainbiker

Re: relaas

Post by gunther.kint »

base wrote:Leve het forum,
Eerst en vooral dank aan allen.
Voor iedereen die de tijd nam een doordachte opmerking en/of tips neer te schrijven plaats ik jullie mijn bevindingen van een namiddagje testen.

Ik nam Bettens zijn raad ter harte en ben naar een oefen terrein gereden dat ik goed ken. een tochtje van 3/4 km met steile klim, snelle afdaling, technische passages en variabele ondergrond.

De rebound stond redelijk nerveus - verlagen hielp een piep klein beetje maar vond ik minder fijn rijden.
Ik verlaagde mijn zadel met 1 cm - betere controle downhill maar minder fijn klimmen.
Voor de mensen die aanraden de barbruk te verlagen... you could not be more wrong. De ideale druk op de band is opgegevan tussen minimum 2 en maximum 4 bar. Met mijn 2.7 zat ik dus mooi in het midden. - Toch naar 1.7 gezakt, en buiten meer grip in de modder is dit een zeer slecht idee. De rolweerstand was zo groot, op harde ondergrond was de het nerveuze karakter van de fiets zoek en snelle bochten op harde ondergrond werken levens gevaarlijk. tevens grootte kans om lek te rijden.
Het veranderen van stuurpen daarentegen was mirakuleus. Ik had een 10 en een 8 cm bij. Na een rondje met de 12cm vervangen door een 10 en dit was al dag en nacht. de fiets werd terug speelser en veel beter controleerbaar in de bochten ( trage en snelle.)
Later nog de 8 cm gemonteerd, was inderdaad nog leuker en een beter stuurgevoel. minder revolutionair als de switch 12 naar 10, maar toch goed merkbaar.
Helaas was het klimmen met een 8 cm stuurpen duidelijk minder vlot dan met de 12. Misschien voor een 9 opteren? of toch wat blijven fietsen met de 8? of toch maar de 10? de tijd zal het uitwijzen.
NOTA: De Scott Scale is nog steeds niet de vlotste door de bocht maar nu wel al duidelijk binnen het spectrum waar iedereen zo lovend over is.
Misschien met nog wat tweaken komt het allemaal nog redelijk goed.
Bedankt voor jullie hulp...
Super! ga ik ook even proberen op de mijne! En heb je nu nog de indruk dat je zou gaan schuiven in snelle lange bochten?
bosse
Mountainbiker

Post by bosse »

Je moet maar eens naar een mtb wedstrijd gaan kijken en rond vragen, 99 % heeft minder dan 2.0 bar in zijn banden...

Ik zou gigantisch hard op mijn bakkes gaan met meer als 2.0 bar tijdens het mtbiken.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Over de druk zijn al zoveel discussies geweest maar dus nogmaals:

Minder druk is minder rolweerstand in het terrein, enkel op het asfalt heb je dan meer rolweerstand.

Geloof ons nu maar en ga fietsen met een lagere druk. Afhankelijk van je gewicht, het terrein en de breedte van je band zal dit tussen de 1 en 2 bar zitten. 2.7 is gewoonweg veel te veel.
peter-bastanie
Mountainbiker

Post by peter-bastanie »

Reflex wrote:Over de druk zijn al zoveel discussies geweest maar dus nogmaals:

Minder druk is minder rolweerstand in het terrein, enkel op het asfalt heb je dan meer rolweerstand.

Geloof ons nu maar en ga fietsen met een lagere druk. Afhankelijk van je gewicht, het terrein en de breedte van je band zal dit tussen de 1 en 2 bar zitten. 2.7 is gewoonweg veel te veel.
volledig mee eens 2.7 is hobbeldebobbel over de track :lol:
base
Mountainbiker

Post by base »

Dat zal dan wel van band tot band wisselen.
Waarom geven ze anders op de band aan Minimum bar druk 2.0 max. 4.0?
Bij Schwalbe gaan ze toch niet de performantie van hun band opzettelijk verbergen?
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Dat is om hun eigen in te dekken.
als jij nu je band kapot rijdt op 1.7bar, dan kunnen zij zeggen dat het niet hun schuld is.
Hier in Europa is dat nog niet zo erg, maar in de USA kunnen ze dan een proces aan hun broek krijgen (en verliezen)...

Zoals met alles,
cijfertjes opgegeven door fabrikanten zijn richtlijnen, en die kan/mag je gewoon aan je laars lappen.
PhilippeBiker
Mountainbiker

80mm stuurpen

Post by PhilippeBiker »

Ik zou een tijdje proberen met die 80mm stuurpen,ge gaat enkel en snelle afdalingen meer hebben aan die 100mm stuurpen.
Die techniek passen ze tegenwoordig ook toe bij die 29ers toe(ondervonden tijdens testdagen).
Zolang je maar de afstand stuurpen,zadelpen maar houd op uw lengte van uw lichaam.
Kortere stuurpen maakt ook die fietskes een minder log gevoel,kompenseren doen ze dan weer met breder stuur(hefboom)
julie
Mountainbiker

Post by julie »

persoonlijk vind ik 80mm voor een stuurpen op een XC te kort, zeker als je ook van een 120mm komt en geen problemen met je positie hebt. Je gaat te kort zitten, waardoor je rug te recht wordt, en dat geeft dan weer problemen aan je onderrug.
De beste lengte is tussen de 90 en 110, ik zou dus voor de 100mm gaan, en inderdaad de druk verlagen tot 2bar in je voorband.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Het korte stuurpen / breed stuur verhaaltje wordt nog door velen niet begrepen,
maar de mensen die openstaan voor veranderingen en het uitproberen gaan in 90% van de gevallen niet meer terug naar lang&smal.

En dat je niet meer op een singletrack tussen de bomen door kan rijden met een breed stuur is pure onzin.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

ik heb zeker kortere stuurpennen gebruikt, maar dan zit ik te dicht op het stuur, wat ik niet prettig vind, vooral bij het klimmen.
Dat hefboom effect begrijp ik heus wel, maar het gaat ook om het hebben van een goede positie op de fiets.
Post Reply