Scott scale 30 stuurt niet op snelle afdalingen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Balhoofdhoek verlagen gaat wel serieus geld kosten hoor!
Angelo.
Mountainbiker

Post by Angelo. »

Japie carbon wrote:Balhoofdhoek verlagen gaat wel serieus geld kosten hoor!
Tuurlijk #-o #-o
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

base wrote: Ik hoop nog steeds dat iemand met een super idee afkomt om dit te verhelpen... Sommige zeggen Lange stuurpen, andere korte, maar die 2_3 cm gaan het rijgedrag van die fiets niet volledig omgooien.
Van 12 naar 9cm gaat echt wel een verschil geven hoor! Een groot verschil zelfs.
Zoals Alain zegt kan je dan naar een wat breder stuur gaan en toch dezelfde houding krijgen als ervoor, maar dan met meer controle over de voorkant!
Leen eens ergens een stuurpen van 90mm en probeer het eens! Kost je niks en kan je probleem oplossen!
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

en wat noem jij snel afdalen?
tegen 100km/uur is het met elke fiets moeilijk op lijn te behouden :lol:
gunther.kint
Mountainbiker

Post by gunther.kint »

Headshot wrote:en wat noem jij snel afdalen?
tegen 100km/uur is het met elke fiets moeilijk op lijn te behouden :lol:
Ik denk dat hier wel spreken over "normale" snelheden spreken, (lees: 50km/h?)

Hoe kan je trouwens je balhoofdhoek veranderen aan je fiets? :-? (zonder een ander kader te kopen..) Ik denk niet dat dat echt een optie is...
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

gunther.kint wrote: Hoe kan je trouwens je balhoofdhoek veranderen aan je fiets? :-? (zonder een ander kader te kopen..) Ik denk niet dat dat echt een optie is...
Langere vork (25mm extra hoogte is -1°)
canecreek angleset (van 0,5° tot 1,5° verschil)
Lonneke
Mountainbiker

Post by Lonneke »

bettes wrote:canecreek angleset (van 0,5° tot 1,5° verschil)
te koop zelfs: http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=102709
gunther.kint
Mountainbiker

Post by gunther.kint »

bettes wrote:
gunther.kint wrote: Hoe kan je trouwens je balhoofdhoek veranderen aan je fiets? :-? (zonder een ander kader te kopen..) Ik denk niet dat dat echt een optie is...
Langere vork (25mm extra hoogte is -1°)
canecreek angleset (van 0,5° tot 1,5° verschil)
Ik leer weer bij :lol:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Works Components,
beterkoop dan CaneCreek en kraakt niet.
En die hebben zelfs een -1° (extern)headset voor 1 1/8.
base
Mountainbiker

relaas

Post by base »

Leve het forum,
Eerst en vooral dank aan allen.
Voor iedereen die de tijd nam een doordachte opmerking en/of tips neer te schrijven plaats ik jullie mijn bevindingen van een namiddagje testen.

Ik nam Bettens zijn raad ter harte en ben naar een oefen terrein gereden dat ik goed ken. een tochtje van 3/4 km met steile klim, snelle afdaling, technische passages en variabele ondergrond.

De rebound stond redelijk nerveus - verlagen hielp een piep klein beetje maar vond ik minder fijn rijden.
Ik verlaagde mijn zadel met 1 cm - betere controle downhill maar minder fijn klimmen.
Voor de mensen die aanraden de barbruk te verlagen... you could not be more wrong. De ideale druk op de band is opgegevan tussen minimum 2 en maximum 4 bar. Met mijn 2.7 zat ik dus mooi in het midden. - Toch naar 1.7 gezakt, en buiten meer grip in de modder is dit een zeer slecht idee. De rolweerstand was zo groot, op harde ondergrond was de het nerveuze karakter van de fiets zoek en snelle bochten op harde ondergrond werken levens gevaarlijk. tevens grootte kans om lek te rijden.
Het veranderen van stuurpen daarentegen was mirakuleus. Ik had een 10 en een 8 cm bij. Na een rondje met de 12cm vervangen door een 10 en dit was al dag en nacht. de fiets werd terug speelser en veel beter controleerbaar in de bochten ( trage en snelle.)
Later nog de 8 cm gemonteerd, was inderdaad nog leuker en een beter stuurgevoel. minder revolutionair als de switch 12 naar 10, maar toch goed merkbaar.
Helaas was het klimmen met een 8 cm stuurpen duidelijk minder vlot dan met de 12. Misschien voor een 9 opteren? of toch wat blijven fietsen met de 8? of toch maar de 10? de tijd zal het uitwijzen.
NOTA: De Scott Scale is nog steeds niet de vlotste door de bocht maar nu wel al duidelijk binnen het spectrum waar iedereen zo lovend over is.
Misschien met nog wat tweaken komt het allemaal nog redelijk goed.
Bedankt voor jullie hulp...
Post Reply