Brake force one

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
ianaprilia
Mountainbiker

Post by ianaprilia »

G.Derckx wrote:Het kapot trekken van de hendel lijkt me zeer bijzonder, ik heb mijn remhendel namelijk al veelvuldig tegen het stuur aan getrokken zonder dat deze een krimp geeft.

Toch kan de BFO mij tot nu toe helaas nog niet overtuigen, de rem "hapt" bij mij maar niet, afgelopen weekend de toertocht van Gulpen gereden en ik heb me bij twee pittige afdalingen serieus zorgen gemaakt of ik überhaubt wel stil kon komen als ik dat wou. Voor de achterrem heb is er kracht voldoende maar voor??? ik begin zo langzamerhand toch het :^o idee te krijgen van de BFO remmen.

Het zou aan de blokken liggen maar deze heb ik al twee keer vervangen, OK, ik heb ze vervangen voor sets BBB remblokken omdat ik deze nog had liggen maar de BBB remblokken doen het anders prima. Daarnaast zou deze rem nog altijd veel beter moeten remmen dan bijvoorbeeld een Magura Marta rem met BBB blokken en dat doet hij gewoon niet.

Ik heb nu als laatste hoop een set Swissstop remblokken besteld, dit zijn dezelfde als ze in de test bij velotech gebruiken dus dan kan het daar zeker niet meer aan liggen.

Ik wil wel even terugvallen op de test van Velotech.

In de test wordt gemeten welke kracht er op de hendel nodig is om tot een vetraging van 6m/s op de voorrem te komen. 6m/s zou theoretisch de maximale remkracht moeten zijn welke je uit kunt voeren zonder dat daarbij het achterwiel van de grond komt. dit is 85n voor de BFO rem met een 180mm BFO Wave schijf en Swissstop remblokken organic.

Toch lukt het mij niet om zittend op het zadel, het achterwiel überhaubt van de grond te krijgen, ook niet als ik de hendel met twee! vingers (terwijl het een een-vinger rem is) helemaal tegen het stuur aan knijp, naar mijn inziens had de rem dan allang zo hard moeten blokkeren dat ik in welke stand op de fiets dan ook, voorover van de fiets gelanceerd had moeten worden.

Daarnaast heb ik de Velotech test van de XTR 985 race rem ernaast gehouden. deze test is uitgevoerd met een 160mm! remschijf (dat is een 11,1% kleinere schijf dan de BFO rem) en originele remblokken. De benodigde kracht om met de XTR 985 rem tot 6m/s vertraging te komen is 112n, met twee vingers en dus lijkt dit veel lichter aan te voelen dan 85n met een vinger.... stel je voor met een gelijke 180mm schijf.

In theorie komt het er dus op neer dat de BFO remmen 24,1% meer remkracht hebben dan de XTR 985 remmen (nog nieteens de XTR 988 welke naar vernoeme van Shimano nog 15% meer remkracht hebben dan de 985's). Deze remkracht wordt geproduceerd met een 11,1% grotere schijf. Als ik dit van elkaar aftrek dan heeft de BFO rem dus 13% meer remkracht dan de Shimano XTR 985 maar, deze dien je in tegenstelling tot de Shimano rem met een, in paats van met twee vingers te bedienen.

Dus, als je met twee vingers minimaal 13% meer kracht op de hendel uit kunt oefenen dan met een vinger dan voelt de Shimano rem al krachtiger dan de BFO, en dan zijn de blokken nog in het midden gelaten.

Ik heb de XTR 985 remmen op mijn Flash 29er gemonteerd (dus ook nog vele grotere wielen) en blokkeer de wielen hiervan gemakkelijker dan de 26" wielen op mij Jekyll met de BFO remmen, op de Flash heb ik 180 / 160mm schijven gemonteerd. Ik denk dat dit alles genoeg zegt.

Ja, de BFO remmen remmen OK, maar ik had er veel en dan ook veel meer van verwacht dan hetgeen ze tot nu toe bij mij gepresteerd hebben. Daarbij het vage remgevoel en de lastige dosering opgeteld vind ik dat er momenteel betere remmen op de markt zijn en de BFO remmen het geld absoluut niet waard zijn. Een pricerange in de buurt van de XX, XTR, Formula R1 of Hope Race zou veel realistischer zijn, of misschien nog wel lager...

Sorry Ian, maar positiever kan ik er tot nu toe nog niet over zijn wellicht dat er met de andere remblokken nog verandering in komt maar eerlijk gezegd heb ik er zo weinig vertrouwen in dat ik zojuist al een set Magura MT8's heb opgehaald ...
Waarom sorry Ian? is voor niks nodig, zoals al aangehaald is die input zeker nodig en ik ben de laatste om vrije meningsuiting te beknotten. En het is niet omdat ik ze verdeel dat ik enkel daarom positief ben, ik heb inderdaad met de allereerste rem een probleem gehad met een slechte dichting, een olielek dus, maar ik ben eerlijk als ik zeg dat ik absoluut niet kan klagen over de laatste versie die ik gehad heb. De meeste problemen die er geweest zijn hebben vooral te maken met een iets te snelle en onzorgvuldige productie, en dat mag eigenlijk niet voor zo n product. Ik heb ook na dat eerste probleem en het gerucht dat er slechte dichtingen konden inzitten , onmiddelijk de beslissing genomen om alles weer terug te sturen ( op 1 setje, van mtb.be, na en deze is inmiddels ook al omgeruild ), ik wil geen remmen met problemen leveren en ze daarna weer moeten omruilen.
Momenteel zijn O2bikers en Mountainbikeplus de remmen ook aan het testen, daar zullen de verslagjes binnenkort ook van volgen, afwachten wat hun oordeel is...
Momenteel zijn o
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

G.Derckx wrote:
saiko wrote:Ik rij momenteel met de Magura Storm SL schijven.
Puur omdat ik op andere remmen ook goede ervaringen heb met die schijf
Ook met marta's en XTR985 heb ik een beter gevoel met die schijven als met de originele schijven
Ik heb gezien dat jullie op verschillende bikes met deze remmen hebben gereden, heb je op alle bikes met deze remmen gereden (er staat me bij dat op de foto's van de Fatbike op mtb forum.nl ook de BFO remschijven gemonteerd zaten). merkt je duidelijk verschil tussen de 2?

Tevens, met welke remblokken heb je gereden, is dit met die met gele achterplaat of hebben jullie ook met swissstop gereden?

En met welke remblokken reden jullie op de Enduro, gezien deze ook verglaasde?
Op de Enduro stonden de originele, slechte blokken gemonteerd. Helaas niet genoeg tijd om de test opnieuw te doen met de nieuwe blokken en schijven.
saiko
Test team

Post by saiko »

K2-er wrote:
G.Derckx wrote:
saiko wrote:Ik rij momenteel met de Magura Storm SL schijven.
Puur omdat ik op andere remmen ook goede ervaringen heb met die schijf
Ook met marta's en XTR985 heb ik een beter gevoel met die schijven als met de originele schijven
Ik heb gezien dat jullie op verschillende bikes met deze remmen hebben gereden, heb je op alle bikes met deze remmen gereden (er staat me bij dat op de foto's van de Fatbike op mtb forum.nl ook de BFO remschijven gemonteerd zaten). merkt je duidelijk verschil tussen de 2?

Tevens, met welke remblokken heb je gereden, is dit met die met gele achterplaat of hebben jullie ook met swissstop gereden?

En met welke remblokken reden jullie op de Enduro, gezien deze ook verglaasde?
Op de Enduro stonden de originele, slechte blokken gemonteerd. Helaas niet genoeg tijd om de test opnieuw te doen met de nieuwe blokken en schijven.
Ik heb eerst de XC test gedaan met de originele blokken, toen had ik niet direct het gevoel dat de remmen gaven tijdens de testdag in Duitsland, maar ik heb nergens last van te weinig remkracht gehad.

Daarna is de rem naar K2 gedaan (nog altijd met de originele blokken) en die was zoals je kan lezen maar matig positief en merkte ook een verschil op tegen de testdag.

De rem is toen terug gekomen naar mij voor op de fatbike.Het problee, met de blokken was ondertussen al ter oren gekomen van BFO en die hadden een nieuwe versie gemaakt. Die remblokken heb ik niet direct gekregen en daarom heb ik de originele remblokken er uit gehaald. Deze waren toen compleet verglaasd, ik heb ze toen terug opgeschuurd en terug ingereden, dit resulteerde direct in veel meer remkracht maar de blokken waren redelijk snel terug verglaasd.
Daarna eigenlijk met vanalles liggen testen
- BBB,swissstop,origenele van magura,...
- Storm SL,BFO,KCNC,alligator...

Aan de hand van die testen lang blijven rijden met Swisstop blokken en Storm SL schijven omdat die persoonlijk de beste indruk maakte.
(ik ben wel sowieso fan van de Magura schijven...)

Enkele weken later de nieuwe remblokken gekregen van Ian (zwarte)
En die geven ongeveer dezelfde prestaties als de swisstop.

Met de originele blokken had ik de eerste weken ook echt niet hetzelfde gevoel als tijdens de testdag in duitsland en toen was ik totaal niet overtuigd over deze rem.
Met de 2de generatie remblokken geven ze veel meer vertrouwen.
Je moet wel gewoon geraken aan het sponzige gevoel.
En grote nadeel blijft in mijn ogen de prijs...
Maarja het product is in duitsland bedacht en gemaakt, en dat merk je in prijs enorm tegenover een product dat in China gemaakt is.
Hopelijk kan de prijs wat zakken als ze in grotere massas kunnen produceren.
G.Derckx
Mountainbiker

Post by G.Derckx »

Ik ben echt benieuwd wat de prestatie van de remmen is met de Swissstop blokken. Eerlijk gezged had ik wel verwacht dat ze deze kinderziektes al verholpen zouden hebben voordat ze in productie en verkoop gingen.

Ik hou ervan iets innovatifs te rijden maar ben niet graag proefkonijn.

Nou ja, we zullen horen war Frank Stollenmaier morgen te zeggen heeft.

De remmen functioneren nu in ieder geval al beter, met de Avid schijven maar ik heb het idee dat de BBB blokken ook aardig verglaasd zijn.

@ Ian, de reden waarom ik mij verontschuldigde is o,dat jij een product probeert te marketen en bovenstaande reactie natuurlijk niet echt helpt. Maar ook ik wil inderdaad mijn ervaringen gewoon delen, wellicht dat er mensen nog tips hebben en zo zie je, de tip van de schijf heeft al wat geholpen.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Da's dan 50 euro aub voor de tip van de schijf :-D :wink:
G.Derckx
Mountainbiker

Post by G.Derckx »

sorry, het geld is op nadat ik deze remmen aan heb gekocht.... :lol:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

saiko wrote:Je moet wel gewoon geraken aan het sponzige gevoel.
Dan is het al geen rem voor mij,
ik heb toch liever een hard drukpunt.
saiko
Test team

Post by saiko »

de rem heeft een drukpunt, maar als je liever een hard drukpunt hebt, dan is deze rem geen optie.
Ik heb ook enige tijd moeten wennen en als ik nu een tijdje met mijn marta's heb gereden moet ik daarna altijd weer even wennen.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

saiko wrote:Ik heb ook enige tijd moeten wennen en als ik nu een tijdje met mijn marta's heb gereden moet ik daarna altijd weer even wenen.
Graptje :wink:
G.Derckx
Mountainbiker

Post by G.Derckx »

Vandaag heeft BFO mij zoals besproken terug gebeld, Ik heb met Jacob zelf kunnen spreken over de prestaties van de rem.

Hij heeft enkele punten met me doorlopen waar het volgens hem aan kon liggen. Hij vroeg me hoeveel km's ik ermee gereden heb, hoeveel HM's ik er ongeveer mee afgedaald heb en hij vroeg me welke blokken ik gebruik.

Daarna gaf hij aan dat de eerste lijn remschijven van bijzonder hard materiaal zijn gemaakt en de latere serie al iest zachter is en dat de remschijven pas goed beginnen te remmen wanneer de top - fabrieksbewerking eraf is.

Ik heb daarop aangegeven dat de toplaag er zeker al af is en dat ik gisteren een G3 schijf gemonteerd heb waarmee de remkracht bijzonder veel verbeterde.

Jacob heeft me gevraagd een foto van de remschijf en van de blokken toe te sturen en dat als inderdaad de toplaag eraf is hij me een set ingelopen remschijven + bijbehorende blokken toe zou sturen want naar zijn zeggen zouden de originele schijven beter moeten remmen dan met de G3 schijven...

To be continued maar ik moet zeggen dat ik de service van ze wel echt netjes vind.

Tevens heb ik vandaag de MT8's voorlopig terug gebracht...
Post Reply