onderhoud shifters - headset

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Door de topcap aan te draaien, worden alle lagers in je kopserie aangespannen en verwijder je de speling. Zet je op die topcap 10Nm, dan staat je stuur vast en wordt draaien onmogelijk. Maw die topcap moet je bij het opnieuw samen monteren niet te hard aanspannen.
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

:(
dus als ik het goed begrijp heb ik deze te hard aangespannen, waardoor de "kopserie/headset" te hard is aangespannen, met kans op blijvende schade?
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Dat kan daar tegen !! Gewoon los genoeg zetten dat je stuur vlot draait, hard genoeg dat er geen speling is. Als dat niet meer lukt is 't wel kapot.
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

hm, net even losser gezet... het blijft schuren, en dat terwijl alles mooi gereinigd is en ingevet werd...
Het zal een nieuwe worden vrees ik...
peter-bastanie
Mountainbiker

Post by peter-bastanie »

als je je topcap alleen losdraaid heeft dat geen enkel effect,
eerst topcap los,dan stuurpen los,topcap terug aandraaien en dan als laatste stuurpen terug vastzetten
misschien doe je het wel zo maar dat kan ik niet uitmaken aan je vorige post :wink:
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

Het blijft schuren...
Weet er iemand waar ik, in de buurt van Mechelen - Putte - Heist od Berg, terecht kan om de headset te laten vervangen, de remkabels in te korten?

Ik heb de fiets in een winkel in Heist gekocht, maar daar ga ik alleszins niet meer terug wegens de nalatige klantenservice.
thomasmb
Mountainbiker

Post by thomasmb »

Dat zijn de meest basic dingen, doe het toch gewoon zelf?
Internet staat vol met manuals voor een band te vervangen tot vorken te tunen... #-o
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

thomasmb wrote:Dat zijn de meest basic dingen, doe het toch gewoon zelf?
Internet staat vol met manuals voor een band te vervangen tot vorken te tunen... #-o
Dit gaat al iets verder dan basis voor mij...
Ten tweede heb ik er het materiaal ook niet voor.

Ik denk, als ik het is gezien heb, dat ik het wel zou kunnen, maar wederom, eerst wil ik het zien...

Ik vind de remmen en het balhoofd al iets te belangrijk om aan te "prutsen"...
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

kevinv wrote:Het blijft schuren...
Weet er iemand waar ik, in de buurt van Mechelen - Putte - Heist od Berg, terecht kan om de headset te laten vervangen, de remkabels in te korten?

Ik heb de fiets in een winkel in Heist gekocht, maar daar ga ik alleszins niet meer terug wegens de nalatige klantenservice.
Spring een keertje binnen bij Bike Sportive in Haacht , ze zullen je wel verder kunnen helpen daar :wink:
Post Reply