Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Ik vind een veldtest veel zinvoller dan een labotest, in het bijzonder voor lopers, die die op een piste kunnen uitoefenen. De afstand is gekend en de tijden zijn gemakkelijk op te nemen.
Zo een test vraagt echter veel meer organisatie en inzet aan personeel, verplaatsing dan een labotest.
Voor fietsers is het in de praktijk nog moeilijker te realiseren. Ik begrijp dan ook niet hoe zo een test zou kunnen voor dit bedrag, dat nauwelijks hoger is dan een labotest. Vreemd. Ze beknibbelen toch niet op het protocol of het aantal meetpunten? Dat maakt de test dan meteen waardeloos.
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

viper wrote:Ze beknibbelen toch niet op het protocol of het aantal meetpunten? Dat maakt de test dan meteen waardeloos.
Hoe kan ik dit navragen? Hoeveel meetpunten er zijn en wat het protocol is?

Wat zou het antwoord dan moeten zijn om goed/voldoende te zijn?
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Neil wrote:
viper wrote:Ze beknibbelen toch niet op het protocol of het aantal meetpunten? Dat maakt de test dan meteen waardeloos.
Hoe kan ik dit navragen? Hoeveel meetpunten er zijn en wat het protocol is?

Wat zou het antwoord dan moeten zijn om goed/voldoende te zijn?
Goede vraag, ik heb ook het antwoord niet.
Ik zou ze eens vragen hoe ze een veldtest menen uit te voeren. Dan ken je onmiddellijk de lengte van de "intervallen" Hoe langer en hoe meer, hoe beter, want hoe meer kans dat een van de intervallen bijna samenvalt met de fameuse overslag en niet juist midden tussen 2 tamelijk veraf liggende meetpunten valt, wat al eens gebeurt.
Vraag dan ook eens of er eerst een labotest wordt uitgevoerd en uit wat die bestaat.

Als ik mocht testen en niet betalen koos ik voor een labotest, een paar dagen later gevolgd door een veldtest, met enkele metingen rond het omslagpunt ter verfijning en bevestiging van de labotest.
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

@viper: zie hieronder hun antwoord. Van een snelle reactie gesproken...

Veldtest en labotest worden volledig onafhankelijk van elkaar afgewerkt, en je kan kiezen voor de ene of de andere test, of eventueel beide (maar dan op verschillende dagen) afwerken.

Bij een veldtest rij je op je eigen fiets een rondje van 5 km aan een hartslag binnen een vooraf bepaalde zone, bvb 120 – 125. Na dit rondje wordt via een prik in de vingertop een bloeddruppeltje genomen en daarin de melkzuurconcentratie bepaald.

Daarna volgt een volgende rondje aan HF 130 – 135, en zo verder tot duidelijk de overslagpols overschreden is. Dit is vrij makkelijk te bepalen, aangezien de melkzuurwaarden direct na de meting bekend zijn.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Dat ziet er dus goed uit. Nu enkel nog een vlak rondje vinden waar je ongestoord een egaal tempo/inspanning kan aanhouden. Met die trappekes van 5 hartslagen zullen ze wel het goede punt vinden en jij een tijdje bezig blijven. :wink:
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

viper wrote:Nu enkel nog een vlak rondje vinden waar je ongestoord een egaal tempo/inspanning kan aanhouden.
Dat zal hier in West-Vl (streek van Brugge) wel geen enkel probleem zijn ;-)
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

voila ik mij ook maar eens uitgebreid laten testen vandaag en dit waren de resultaten (het was wel op de loopband)
rust - aer t - anaer t - Max - % prea
snelheid km/u 12 17 18
O2 opname ml/min 396 2624 4119 4352 144,3
ml/kg/min 5,1 33,8 53,1 56,1 58,8 (IG)
pols/min 72 145 180 181 102,8
lactaat mmol/l 2 4 4,23
recuperatie na 3min van 181 naar 103

volgens de tabellen in mijn leeftijdcategorie
elite : 63+
well trained : 48-62
conditioned : 43-47
de-conditioned : 39-42

Ikzelf heb 56,1

Conclusie ik ben geen elite maar mijn conditie is nog niet zo slecht desondanks dat de test op een loopband was.

Code: Select all

[list=][/list]
A d r i
Mountainbiker

Fietsinspanningstest bij dokter Vervoort

Post by A d r i »

Ik ben gisteren ook een (fiets)inspanningstest gaan afleveren bij doc/triatleet Peter Vervoort in Kessel.

Ik heb alle resultaten nog niet (lactaatmetingen, omslagpunt etc.. worden me per mail toegestuurd) , maar hier is de curve uit m'n eigen Polar.

Ik maakte het interval van 3 minuten op 360 Watt vol, maar liet daarna de test stoppen. De volgende stap was 400 Watt en dat zou ik geen 3 minuten meer volgehouden hebben...

Niet slecht voor een ouwe knar van 45, m'n hartslag blijft vrij lang relatief laag, wat op een zeer brede basis wijst. :wink:

hartslag rust: 41
gewicht : 68kg

4 jaar geleden was m'n maximum hartslag tijdens de test 171, nu 168.
4 jaar geleden maakte ik ook het interval van 360 Watt vol.

Hartslagcurve uit Polar

Oh ja, je betaalt 80€ maar kunt hiervan via de ziekenkas 23€ recupereren.
De test is met of zonder spirometrie.
Last edited by A d r i on Sat 06 Nov 2004 17:08, edited 1 time in total.
N I C K
Mountainbiker

Post by N I C K »

mijn cijfertjes:

( bij nottebohm in brecht)

VO2max: 3.7
VO2max/ml/kg: 64.91
2mmol: 4.46W/Kg
4mmol: 5.23W/kg
overslagpols:173
eindverzuring:16.7( was naar tschijnt vrij hoog )
max. pols:205
max. watt.:383
max.watt/kg:6.72
%lichaamsvet:6.20

pers. geg.: 15jaar, 1m72, 57.00kg en toen ik die test aflegde was ik 4 maand met mtb bezig, nu 6.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

OK, hier zijn mijn resultaten:
(tussen haakjes de waarden van juli 2000)

2mmol : 3,23 watt/kg @ 125bpm (3.64 @ 144 bpm)
4mmol : 4,64 watt/kg @ 157bpm (4,39 @ 157 bpm)
omslag: 3,94 watt/kg @ 142bpm (3.95 @ 149 bpm)
max : 5,26 watt/kg @ 168bpm reeel dus niet berekend(5,22 watt/kg @ 171bpm)

max watt: 3' a 360watt (idem)
eindverzuring : 6,85 mmol (7,82 mmol)

recuperatie : na 3' terug op 109bpm

45jaar (40J) / 68.5kg (70kg) / 1m78 / BMI 21,62
Post Reply