Prepare for the 650b wheel-sized revolution

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
BrunoD
Mountainbiker

Post by BrunoD »

dank u ;-)

Dat is mijn mening voor "klein" rider, 29er voor singlespeed t'is veel goed maar ik houd niet de Geometrie van kader voor mijn lengte. De wielen zijn te onevenredig. 650b dat is een goed compromis
Last edited by BrunoD on Fri 24 Feb 2012 10:42, edited 1 time in total.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

Dus je kan perfect een 650b-wiel op een 29er plaatsen ?
saiko
Test team

Post by saiko »

ja maar ik denk dat dat de geometrie niet ten goede komt.
uw BB gaat veel te laag liggen.

het voordeel van 650B is net dat de geometrie tegenover 26" niet enorm veel hoeft te wijzigen.

Daarom is dit 'beter' voor kleinere personen omdat de geometrie van een small 29" frame niet ideaal is.
(langere wielbasis, hogere cockpit,...)

of voor fietsen met +120mm veerweg, omdat anders de voorkant veel te hoog uitvalt.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Langere wielbasis vind ik persoonlijk alvast geen nadeel, integendeel zelfs. Het liefst van al rij ik met mijn Titus 29" en die heeft een wielbasis van 1135mm, wat heel lang is voor een small :wink:

Het grootste probleem met 29" voor kleinere rijders is de hoge voorkant. Een korte, tapered balhoofdbuis is dus alvast een must bij 29ers, maar dan nog. Dat is wel een punt waarbij 650B idealer zal zijn dan 29"

Andere negatieve punten bij 29ers, zoals ivm bovenbuislengte, brackethoogte, enz. zijn afhankelijk van de framebouwer, dus die hoefen niet noodzakelijk aanwezig te zijn, maar de voorkant kunt ge nooit helemaal wegwerken want het wiel is nu eenmaal al zo groot :-)

Ik zou nooit 650B wielen steken in zowel een 26" als 29" frame. Als het 26" frame de grotere wielen al slikt zit ge toch met een hogere bracket, lage stuurbuishoek, ...
saiko
Test team

Post by saiko »

hoe langer de wielbasis hoe stabieler de fiets, maar minder wendbaar.
zijn dikwijls persoonlijke keuzes/voorkeuren.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Een lang frame met een schteile balhoofdhoek is toch nerveuzer dan een kort frame met een schlappe balhoofdhoek.

Maar doe mij toch maar een frame met een korte achterbrug en slappe balhoofdhoek.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

_alain_ wrote:Een lang frame met een schteile balhoofdhoek is toch nerveuzer dan een kort frame met een schlappe balhoofdhoek.

Maar doe mij toch maar een frame met een korte achterbrug en slappe balhoofdhoek.
Gij verstaat het, mor, ik denk dat ge eenzaam alleen zet......
dmx
Mountainbiker

Post by dmx »

_alain_ wrote:Een lang frame met een schteile balhoofdhoek is toch nerveuzer dan een kort frame met een schlappe balhoofdhoek.

Hangt er ook vanaf waar je hoofdzakelijk rijdt. Hier in Limburg is een steile hoek in combinatie met een langer frame geen slecht idee omdat je de fiets dan gewoon de bocht in kan sturen zonder dat je moet gaan hangen. Op enge singletrack is dat een voordeel.
Heb je een terrein met meer flow en hindernissen dan is een korte brug met een slacke hoek veel plezanter omdat je sowieso meer gaat hangen in de bochten en je het voorwiel makkelijker van de grond krijgt.
tigrolino
Mountainbiker

Post by tigrolino »

Als ik zo wat rondlees dan zou 2014 en niet vroeger het eventuele jaar van de doorbraak van de 650b standard kunnen zijn. Zo lang kan ik niet wachten vrees ik dus dat ik mijn aandacht volledig op 29ers en 26ers zal gaan richten voor mijn volgende bike.
matthie
Mountainbiker

Post by matthie »

tigrolino wrote:Als ik zo wat rondlees dan zou 2014 en niet vroeger het eventuele jaar van de doorbraak van de 650b standard kunnen zijn. Zo lang kan ik niet wachten vrees ik dus dat ik mijn aandacht volledig op 29ers en 26ers zal gaan richten voor mijn volgende bike.

Waarom kies je nu al niet voor 650b ?
Is toch perfect haalbaar
Post Reply