onderhoud shifters - headset

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
kevinv
Mountainbiker

onderhoud shifters - headset

Post by kevinv »

Kan ik mijn shifters ( shimano slx ) openen om te reinigen?
Na de rit vorige week hebben deze redelijk wat modder gezien en nu schuurt het nogal bij het schakelen.

Tevens als ik mijn stuur draai hoor ik een geschuur ter hoogte van de headset. Ik heb de vork al eens gedemonteerd, de balletjes die dan tevoorschijn komen mooi gereinigd ( waren niet heel vuil ) en alles weer gemonteerd maar het schuren blijft.
Kan ik nog ergens anders iets smeren in de headset?
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

De shifters zou ik niet demonteren.
Je kunt wel de kabels reinigen. Een betere oplossing zou zijn om de kabels weg te smijten en een volledige buitenkabel te monteren van shifter tot derrie, zodat vuil niet aan de kabels kan.

Wat betreft geschuur tijdens draaien:
Je vermeldt dat je vork gedemonteerd hebt en ingevet. Waarschijnlijk heb je de het balhoofd te hard aangetrokken, waardoor de lagers onder een te grote spanning staan.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Tom_xt wrote:De shifters zou ik niet demonteren.
Je kunt wel de kabels reinigen. Een betere oplossing zou zijn om de kabels weg te smijten en een volledige buitenkabel te monteren van shifter tot derrie, zodat vuil niet aan de kabels kan.

Wat betreft geschuur tijdens draaien:
Je vermeldt dat je vork gedemonteerd hebt en ingevet. Waarschijnlijk heb je de het balhoofd te hard aangetrokken, waardoor de lagers onder een te grote spanning staan.
ik lees niet direct iets over 'ingevet' ...
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

Ik heb de vork gewoon gedemonteerd, ik denk niet dat iets aan het balhoofd heb gedaan...??? :-?
En de ballekes dat vrijkwamen bij demontage van de vork ( bovenaan en onderaan balhoofd ) heb ik wel gereinigd en ingevet.
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

als de ballekes zijn vrijgekomen is de kans groot dat het balhoofd omzeep is....
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

Montieken wrote:als de ballekes zijn vrijgekomen is de kans groot dat het balhoofd omzeep is....
Even de werkwijze:
-topcap verwijderen, stuurpen lossen aan kant vork en zo komt de vork naar beneden.

Aan de boven en onderzijde is dan een soort rondel met ballekes in... Dus echt los zijn de ballekes niet e...

Deze rondel heb ik dan gereinigd en weer gesmeerd met gewoon wit vet, de "binnenkant" van het balhoofd heb ik dan ook gereinigd...

Alles weer gemonteerd, een het schuren blijft...

Balhoofd om zeep, of zie ik iets over het hoofd?
scalpel 1
Mountainbiker

Post by scalpel 1 »

de ring verkeerom terug geplaatst.
sn33ky
Mountainbiker

Post by sn33ky »

Alles droog gemaakt voor het smeren?
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

shifter: nooit opendoen, kan geen kwaad maar daar kruipt geen vuil in.
kabels van shifter tot derrie: vervangen door volledig afgedichte derrie kabels, zeker voor moddertochten.
resultaat: schakelen gaat voor niets.
Balhoofd: hoe hard heb je die hele kopserie aangespannen ? Ik zet mijn vork/headset vast op gevoel maar aandraaimoment zal rond de 0.7 ->1.5 Nm liggen. Draai je dat veel harder aan, dan zal het stroef gaan lopen en zal je geschuur horen.
Alles goed reinigen, smeren en goed monteren. Als alles goed is moet je stuur soepel draaien zonder dat er speling zit op het balhoofd.
Niet soepel, of speling = balhoofd vervangen.
kevinv
Mountainbiker

Post by kevinv »

Ik denk niet dat ik iets met de kopzerie heb gedaan hoor... :oops:
ik heb enkel de topcap weg gehaald en dan de stuurpen van de vorkbuis geschoven...
Dan ben ik toch niet aan de kopserie gekomen?
Ik weet het nie meer zo goe nu ze...
Post Reply