klikpedalen SPD & rijtechniek

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
mtbbart
Mountainbiker

klikpedalen SPD & rijtechniek

Post by mtbbart »

Hallo,

Ik heb recent een nieuwe specialized MTB gekocht en heb deze laten uitrusten met SPD pedalen en me ook aangepast schoeisel gekocht. Ik merk de invloed van de klikpedalen als het er op aan komt om extra kracht te zetten. Anderzijds heb ik recent enkele lelijke valpartijen gemaakt omdat ik wegschoof en niet uit de pedalen geraakte.

Wat nu ? Zonder klikpedalen verder ? Heeft er iemand andere tips en eventueel aanwijzingen voor de rijtechniek ?

Bedankt voor de tips !
el stevo
Mountainbiker

Post by el stevo »

blijven proberen, na een tijdje denk je er niet meer bij na en klik je zonder probs uit. Zet in de tussentijd je spd's op het minimum

succes
GW
Mountainbiker

Post by GW »

Heb je ze in de minst vaste stand gedraaid? Blijven oefenen,dat betert wel.

Als ze nieuw zijn zitten ze ook wel heel vast maar worden veel losser na een tijd.
MarMar
Mountainbiker

Post by MarMar »

Zoals reeds gezegd;

volhouden. oefening baart kunst. Ik heb ook nog maar recent klikpedalen steken en eerst ritten waren steeds met valpartijen, maar na een 3-tal ritten en wat afstelwerk heb ik nu toch al 2 TT's gedaan zonder op mijne zak te gaan
l3m4nt
Mountainbiker

Post by l3m4nt »

heb je ook niet verschillende types schoenplaatjes? ik heb de "makkelijkste" soort, en ben eigenlijk nog nooit gevallen zonder uit de pedalen te geraken
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Blijven volhouden. Ik heb vroeger veel gesukkeld maar een keer dat je die reflex hebt om uit te klikken heb je alleen maar voordelen. Ik ben de laatste jaren niet meer gevallen omdat ik niet uitgeklikt raakte.
Zet in het begin die veertjes van je pedalen op zwakste stand. Kijk ook eens naar multi release cleats. Die klikken heel gemakkelijk uit. Als het wat beter gaat, harder aanspannen zodat je harder kan trekken op je pedalen.
Marten
Mountainbiker

Re: klikpedalen SPD & rijtechniek

Post by Marten »

mtbbart wrote:Hallo,

Ik heb recent een nieuwe specialized MTB gekocht en heb deze laten uitrusten met SPD pedalen en me ook aangepast schoeisel gekocht. Ik merk de invloed van de klikpedalen als het er op aan komt om extra kracht te zetten. Anderzijds heb ik recent enkele lelijke valpartijen gemaakt omdat ik wegschoof en niet uit de pedalen geraakte.

Wat nu ? Zonder klikpedalen verder ? Heeft er iemand andere tips en eventueel aanwijzingen voor de rijtechniek ?

klikpedalen op het lichtste zetten dan geraak je er al rapper uit.

Bedankt voor de tips !
Post Reply