Knieperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Deze morgen heb ik mijn oude mtb genomen om naar het werk te fietsen , tijdens het fietsen begon mijn knie zeer te doen.
Nu blijkt dat mij zadel een cm op twee was gezakt. Denk dat het hierdoor kwam , want fiets tamelijk veel en nog nooit voorgehad.
Vraag me af hoelang ik met mijn pijnlijk knie ga blijven zitten ? (enkel bij het plooien v/d knie)
Heeft er iemand dit nog voorgehad ? Hoelang kan dit duren ?

Alvast bedankt
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="The Doctor 46"]Deze morgen heb ik mijn oude mtb genomen om naar het werk te fietsen , tijdens het fietsen begon mijn knie zeer te doen.
Nu blijkt dat mij zadel een cm op twee was gezakt. Denk dat het hierdoor kwam , want fiets tamelijk veel en nog nooit voorgehad.
Vraag me af hoelang ik met mijn pijnlijk knie ga blijven zitten ? (enkel bij het plooien v/d knie)

Alvast bedankt[/quote]

is een tijdelijk letsel.
zadel weer op de goede hoogte zetten, intussen een paar dagen niet fietsen, 3x daags (of zelfs5x) ijs leggen, ZEKER NA je werk !! of enige sportactiviteit.
best aanraadbaar is een ontstekingsremmer gebruiken / innemen.
beter nu al doen voor het escaleert. ook al is het een beetje preventief.
Voltarenzalf op de knie aanbrengen, 2 a 3x daags is aan te raden.
dan om de 2 dagen een rustig ritje van een uurtje, of een 20 tal minuutjes op de rollen fiesten.
reken 2 weken goed verzorgen en activiteit beperken, eer je weer wat meer kan doen. ervan uitgaande dat er nog geen echte ontsteking opzit en de knie vooral wat pijnlijk aanvoelt door irritatie of een lichte vorm van ontsteking (vaak nog vlot te behandelen met wat basic tips zoals hier beschreven)

G E E N W A R M E zalven opsmeren. !!!!!!!!!!!!!!!!

dan staat binnen een paar uur je knie in brand van een fel ontaarde ontsteking, vanwege de warme zalf die je gebruikte (dit werkt als een geleider, en het word zeer snel lijden)
enkel KOUDE zalven aansmerel. (oa voltaren emulgel)
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Sunn Xtreme wrote:
The Doctor 46 wrote:Deze morgen heb ik mijn oude mtb genomen om naar het werk te fietsen , tijdens het fietsen begon mijn knie zeer te doen.

Alvast bedankt
is een tijdelijk letsel.
zadel weer op de goede hoogte zetten, intussen een paar dagen niet fietsen, 3x daags (of zelfs5x) ijs leggen, ZEKER NA je werk !! of enige sportactiviteit.
dan om de 2 dagen een rustig ritje van een uurtje, of een 20 tal minuutjes op de rollen fiesten.
reken 2 weken goed verzorgen en activiteit beperken, eer je weer wat meer kan doen. ervan uitgaande dat er nog geen echte ontsteking opzit en de knie vooral wat pijnlijk aanvoelt door irritatie of een lichte vorm van ontsteking (vaak nog vlot te behandelen met wat basic tips zoals hier beschreven)

dan staat binnen een paar uur je knie in brand van een fel ontaarde ontsteking, vanwege de warme zalf die je gebruikte (dit werkt als een geleider, en het word zeer snel lijden)

vanmorgen opgestaan , knie voelt goed aan eigenlijk.
Misschien wat te snel gepanikeerd ( lees v/die verhalen hier van drie maanden ...)
Toch maar de auto genomen , zal na het werk zo'n zalf voltaren gaan halen

dikke merci voor u reactie
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

paar dagen rusten, en behandelen.
is een overbelasting, maar vaak is het op deze manier maar acuut en redelijk vlot zelf te verzorgen.
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Ca va,

Gisteren een paar keer ijs gelegd en van diene voltaren zalf gesmeerd. Vandaag op een klein verzet naar het werk gereden, niet echt last gehad , maar heb precies toch nog een raar gevoel in die knie.
Zal me nog maar kalm houden dit weekend en blijven smeren zeker.

alvast bedankt Sunn Xtreme
kleine mees
Mountainbiker

Post by kleine mees »

Uit persoonlijke ervaring heb ik geleerd dat het beter is dat de ontsteking volledig doorbreekt, met kort pijn als gevolg. Warmte zalf opsmeren en kersenpitten. Je moet er dan wel voor zorgen dat je lichaam weer in orde staat door bijvoorbeeld naar een chiropractor te gaan. Je hebt dan 2 dagen serieus pijn maar dan ben je ervan af. Want door het koelen doe je ontsteking niet onmiddelijk weg.
Ik geloofde het ook eerst niet maar dankzij mijn chiropractor was ik er in een 3tal dagen vanaf.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="kleine mees"]Uit persoonlijke ervaring heb ik geleerd dat het beter is dat de ontsteking volledig doorbreekt, met kort pijn als gevolg. Warmte zalf opsmeren en kersenpitten. Je moet er dan wel voor zorgen dat je lichaam weer in orde staat door bijvoorbeeld naar een chiropractor te gaan. Je hebt dan 2 dagen serieus pijn maar dan ben je ervan af. Want door het koelen doe je ontsteking niet onmiddelijk weg.
Ik geloofde het ook eerst niet maar dankzij mijn chiropractor was ik er in een 3tal dagen vanaf.[/quote]

warme zalf ??
wil niets zeggen ,maar dat is echt het allerslechtste wat je kan doen op een knie. en de reden is zeer simpel : het zit vol pezen, en bij dit soort irritaties en acute ontstekingen zijn er vrijwel altijd pezen bij betrokken.
met warme zalf is dat gewoon benzine op het vuur gieten.
En bij enkelproblemen ivm ontstekingen, moet je dat al helemaal niet proberen.
de chiropractor is hier totaal niet op zijn plaats.

Als je nog een helpende factor kan noemen , is het ook goed dat je suikerrijke voeding wat vermijd.
Suiker bevorderd namelijk ontstekingen.
In de topicstarter zijn geval ga je op uw manier veel achteruitgang boeken.
We spreken hier van een irritatie tot lichte acute ontstekingsvorm.
UW probleem zal al van een andere orde zijn geweest, en verder heeft die een redelijke gok gewaagd met die methode. Voor hetzelfde geld waren de meeste pezen rond en IN de knie ook gaan ontsteken.
Je hebt vooral geluk gehad dat het niet anders is uitgedraaid.
een ontsteking doen ontaarden om dan snel te verdwijnen is bij knieproblemen echt een wilde gok. Bij spierontstekingen ligt dat net andersom : warm houden.

@the doctor46 :
is normaal. ze is nog wat geirriteerd. hou het voorlopig wat rustig. Je kan best niet dagelijks naar het werk fietsen, voorlopig. hou verder de benen warm (de spieren maw)
kleine mees
Mountainbiker

Post by kleine mees »

Ik heb inderdaad twee a 3 dagen pijn gehad. Ma het was wel samen met een intensieve behandeling, zoals ik eerder zei werd ik eerst volledig rechtgezet. Het is vaak zo dat je problemen hebt die ergens anders liggen, bij was het mijn bekken. Met als gevolg een ontsteking op mijn knie weliswaar op mijn spieren. Maar het is beter dat dan daar 3 weken mee te lopen sukkelen omdat de ontsteking niet uitbreekt.
Mijn chiropractor heeft mischien geluk gehad maar dan heeft die persoon al veel geluk gehad. Deze heeft alles perfect voorspeld hoe het ging lopen en ik was ervan af.

Die warme zalf is zalf die de doorbloeding verbeterd en zo eerst koud is en dan warm, maar ik kan niet op het merk komen. En soms is het beter om de ontsteking vol te hebben dan half, als je benzine er opsmijt en alles is weg kan het niet meer branden, misschien nogal ongelukkig woordkeuze. Maar wat ik wil zeggen dat je beter een kort pijn hebt dan daar lang mee rond te lopen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

het is de logica zelve....

als je bekken niet correct staan en een direct verband houden met de knieproblemen en pijnen, en deze word gecorrigeerd, dan zal het knieprobleem ten eerste al minstens voor een heel deel verlichten.

De M. vastus lateralis is heel vaak een oorzaak van onverklaarbare knieproblemen, ook bij blokkages onderrug en torsie bekken / zenuwknelling kan die veel ellende geven, maar de ellende is dat je vooral pijnvoelt ter hoogte van de knie. Dan kijken de meesten enkel naar de knie, terwijl de oorzaak helemaal elders ligt. Correctie van bekken en onderrug gaan in eerste instantie het grootste deel en oorzaak weghalen. Het gebeurd wel vaker dat men na een aantal dagen of een week geen hinder meer heeft, na de behandeling.
best mogelijk dat jij met zulk probleem hebt te maken gehad, en de knie in een lichte acute ontstekingsvorm zat, maar bij de correctie vaker uit zichzelf oplost.
uw probleem ligt ook heel duidelijk anders dan The Doctor 46.
bij hem is het een lokale overbelasting door een [color=darkred]gezakt zadel[/color], hij heeft dat zeer snel opgemerkt en gecorrigeerd. de kniezone heeft een 'tik' gehad maar zonder veel erg, zoals met dit soort oorzaken en snelle correctie vaker gebeurd.

niet tegenstaande zijn mensen altijd vrij die methode te gebruiken.
maar ze kunnen beter gewaarschuwd zijn dat het totaal anders kan uitpakken. je mag er rekening mee houden dat je dan bent vertrokken voor 2-3 maanden ellende.
steamy
Mountainbiker

Post by steamy »

Sunn Xtreme wrote:
The Doctor 46 wrote:Deze morgen heb ik mijn oude mtb genomen om naar het werk te fietsen , tijdens het fietsen begon mijn knie zeer te doen.

Alvast bedankt
is een tijdelijk letsel.

Ik zit hier met dezelfde problemen... Alleen ben ik er al 1,5 maand mee aant het sukkelen...

Het begon allemaal op een doordeweekse rit op een koude zondagmorgen. Deze was op LSD hartslag met 100 omwentelingen per minuut. Plots midden in de rit, begon ik een lichte pijn te voelen in de linkerknie. Ik dacht 'gaat wel over', en reed mijn tochtje verder uit. Eénmaal thuis gekomen, ontaardde de pijn en ik kon mijn knie bijna niet meer plooien. Dit sleepte enkele dagen aan tot ik een sportarts contacteerde.

Deze vertelde mij dat mijn patella niet meer mooi in de groef beweegde, en 'schraapte' over mijn kraakbeen. Dit kraakbeen is echter al serieus aangetast na een 12jarige basketcarrière...

Resultaat van dat alles: ontsteking aan de rechterkant van mijn linkerknie.

Echte ontstekingsremmers nemen was uit den boze (wegens vroegere maagperforatie), dus dan maar een half homeopathisch middel (Traumeel).

Ondertussen 1,5 maand en ook een 8tal kinébeurten verder, en nog steeds is er een lichte achtergrondpijn aanwezig.

Enige tips om het herstelproces te versnellen Sunn? Voorlopig ligt de behandeling hoofdzakelijk op rusten, de spieren rond de knie versterken (door oa oefeningen op 1 been), en lokale behandeling met infrarood en elektriciteit (pulserend).

Oh ja: de reden vd ontsteking ligt waarschijnlijk in een combinatie van slecht schoeisel (SPD plaatsjes niet goed gemonteerd?), geen steunzolen dragen, en het verhogen van mijn zadel in die periode...

Dank alvast...
Post Reply