Duurtraining doen op MTB of racer...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Mirlong1
Mountainbiker

Post by Mirlong1 »

RigolleM wrote:Bullshit!
MMmmmm, wat een zalige en beleefde bijdrage =D>
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Mirlong1 wrote:
RigolleM wrote:Bullshit!
MMmmmm, wat een zalige en beleefde bijdrage =D>
Wat is daar onbeleefd aan? Eén krachtig woord voor zever, onzin, lulkoek, larie, nonsens,...

Met zo'n opmerking gaat de TS denken, oesje... ik kan niet duurtrainen met een MTB, 'k zal maar snel naar een LBS lopen achter een koersfiets. Hoe noem je zoiets?
roger
Mountainbiker

Post by roger »

wihameke wrote:Ik rij met mijn mtb ook gewoon op de baan hoor, momenteel in het veld duurtraining gaan doen gaat niet lukken vrees ik 8)

En zoals ik al aangaf in de openingspost kan er toch echt geen verschil zijn in "trainingskwaliteit" tussen 3 uur op de weg ter rijden met je mtb of 3 uur op de racer?

Als je 10 uur per week op de racer zit voor je duurtrainig en dan ga je tijdens het weekend ineens 3 uurtjes gaan mtb'en dan moet je lichaam zich toch altijd even aanpassen aan de zithouding en dergelijke of ben ik mis?

Inderdaad,daarom heb ik 29'wielen geplaatst met 28mm bandjes om men duurtrainingen op de baan te doen.Met een racefiets ga je natuurlijk sneller met dezelfde inspanning,maar je moet weten wat voor u het belangrijkste is,mountainbike of race?
Had ook altijd dat probleem met het switchen van race naar MTB daarom heb ik de investering in 29'wielen gedaan om altijd dezelfde fietshouding te hebben
Emperor of the Mud
Mountainbiker
Location: Beach/Road: Granville Pulse 40/// Dry: Granville Pulse Team Custom

Post by Emperor of the Mud »

Het gaat hem hier over training in een bepaalde hartslagzone. Niet over avg's, of afstanden of wat dan ook. Als ik duurtrain, dan kijk ik maar naar 2 dingen: hartslag en cadans. Al de rest interesseert me niet. Bergop/tegen wind schakel ik terug, soms rij ik maar 15km/h. Ik rij op een mtb met vaste vork en baanbandjes, zo moet ik mijn positie niet aanpassen tov mijn andere bike.
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

BUMP

En toch begint het te soms kriebelen om een racer erbij te kopen...

Vrienden van me rijden nu ook mtb maar in de zomer word er bij die gasten gewisseld en gebruiken ze de racer waar ze dan ook TT's mee doen.

Dan komt de vraag of ik dan niet mee wil gaan maar ik heb geen racer....

Maar mijn doel is eigenlijk om met de mtb te blijven rijden ook in de zomer en voor de duurtrainingen op de mtb heb ik nu wegbandjes aangeschaft en bolt zalig...

Luxe problemen 8)
PLANETX
Mountainbiker

Post by PLANETX »

Heel akkoord met emperor of the mud, duurtraining is duurtraining, dus enkel hartslag en cadans. In de winter per mtb, in de zomer vooral met racer.
Maar spijtig genoeg weten velen niet wat duurtraining is. En zeggen, ik heb een duurtraining gedaan van 3u, met een gemiddelde snelheid van 30km/u of meer, mijn kl!&ten.
Ik ben soms al content dat ik een gem heb van 22km à 23km en dan spreek ik over een hf sub 120, cadans 95à100 rpm. En dan mag er nog niet teveel wind staan.
Maar eigenlijk het maakt niet uit met mtb of racer, het blijft hetzelfde. Kortom de 3 belangrijke elementen niet vergeten
tijd, hartslag en cadans, en de rest heb je niet nodig.
PS
Ik moet soms wel op mijn tanden bijten op zo'n training. Velen rijden mij voorbij en bekijken mij dan van "den dezen komt ook eens buiten". Maar laatst lacht, best lacht.
Vintage
Mountainbiker

Post by Vintage »

PLANETX wrote:Heel akkoord met emperor of the mud, duurtraining is duurtraining, dus enkel hartslag en cadans. In de winter per mtb, in de zomer vooral met racer.
Maar spijtig genoeg weten velen niet wat duurtraining is. En zeggen, ik heb een duurtraining gedaan van 3u, met een gemiddelde snelheid van 30km/u of meer, mijn kl!&ten.
Ik ben soms al content dat ik een gem heb van 22km à 23km en dan spreek ik over een hf sub 120, cadans 95à100 rpm. En dan mag er nog niet teveel wind staan.
Maar eigenlijk het maakt niet uit met mtb of racer, het blijft hetzelfde. Kortom de 3 belangrijke elementen niet vergeten
tijd, hartslag en cadans, en de rest heb je niet nodig.
PS
Ik moet soms wel op mijn tanden bijten op zo'n training. Velen rijden mij voorbij en bekijken mij dan van "den dezen komt ook eens buiten". Maar laatst lacht, best lacht.
Dat ken ik ook hoor :P Ikzelf rij op hartslag en bij lange duurtrainingen komt het wel eens voor dat mijn gemiddelde relatief laag is. Dat tempo blijven rijden als er iemand, wiens buik op zijn bovernbuis hangt, je voorbij steekt en eens goed kijkt... Da's karakter hebben! :P
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="wihameke"]Ik rij met mijn mtb ook gewoon op de baan hoor, momenteel in het veld duurtraining gaan doen gaat niet lukken vrees ik 8)

En zoals ik al aangaf in de openingspost kan er toch echt geen verschil zijn in "trainingskwaliteit" tussen 3 uur op de weg ter rijden met je mtb of 3 uur op de racer?

Als je 10 uur per week op de racer zit voor je duurtrainig en dan ga je tijdens het weekend ineens 3 uurtjes gaan mtb'en dan moet je lichaam zich toch altijd even aanpassen aan de zithouding en dergelijke of ben ik mis?[/quote]

het verschil tussen beide is GROOT ! op alle vlakken.
pzo
Mountainbiker

Post by pzo »

Sunn Xtreme wrote:
wihameke wrote:Ik rij met mijn mtb ook gewoon op de baan hoor, momenteel in het veld duurtraining gaan doen gaat niet lukken vrees ik 8)

Als je 10 uur per week op de racer zit voor je duurtrainig en dan ga je tijdens het weekend ineens 3 uurtjes gaan mtb'en dan moet je lichaam zich toch altijd even aanpassen aan de zithouding en dergelijke of ben ik mis?
het verschil tussen beide is GROOT ! op alle vlakken.
Wil je daarmee zeggen dat je met een racer (of stadsfiets) niet kan duurtrainen voor mtb?
julie
Mountainbiker

Post by julie »

volgens mij wil hij gewoon zeggen dat er heel veel verschillen zijn tussen het rijden op een racefiets of een mtb. Eigenlijk is de enige overeenkomst dat je 2 wielen hebt.

Persoonlijk heb ik altijd het gevoel van hoe meer ik op de racefiets heb gereden, hoe kloteriger ik vervolgens rijd op mijn mtb. Alsof ik al mijn techniek en kunsten heb verloren.
Omdat ik dus eigenlijk alleen maar mtb, dat vind ik nou eenmaal het leukste, doe ik ook alles op de mtb, dus ook duurtrainingen, wat nogal lastig is in mijn omgeving, het gaat al snel op en af. Het niet voldoende doen van duurtrainingen is dus eigenlijk mijn zwakste punt.
Post Reply