Cube LTD CC 2011 of LTD Race 2012?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Post Reply

Welke bike & waarom?

Poll ended at Tue 21 Feb 2012 00:16

LTD Race wegens de Fox vork
4
67%
LTD Race wegens het beter kader
2
33%
LTD Race wegens de remmen
0
No votes
LTD CC wegens gewicht
0
No votes
LTD CC wegens kleuren passen bij mijn tenueke
0
No votes

Total votes: 6

kozie
Mountainbiker

Cube LTD CC 2011 of LTD Race 2012?

Post by kozie »

Vorig jaar is mijn eerste MTB (Acid 2011) spijtig genoeg gestolen. Aangezien ik ondertussen al veel te lang zonder bike zit, wordt het dringend tijd om een nieuwe uit te zoeken. Gelukkig heb ik ondertussen nog een jaar kunnen sparen, en ligt het budget nu iets hoger.

Ik ben momenteel zwaar aan het twijfelen tussen twee bikes die beide in mijn budget liggen (en ongeveer even duur zijn - ik ben dus echt op zoek naar de beste van de twee obv specs). Voor zover ik zie (en hier op het forum rondgezocht heb) heeft elke bike zijn voordelen:

LTD Race: blijkbaar nieuwer kader dan LTD CC (cfr http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=81659), remmen (?), Fox vork, zou vanuit de buurt komen
LTD CC: volledige XT groep (shifters, maar ook crankset & ketting), iets lichter, past beter bij mijn MTB-tenueke

Verder meen ik ergens gelezen te hebben dat een Fox Float onderhoudsgevoeliger is dan een Reba? Maakt dit een groot verschil? Ik ben immers niet het type dat elke maand zijn vork uiteen gaat vijzen.

Nog even ter info:

Cube LTD Race 2012
Frame Alu Superlite AMF 6061 Double Butted, RFR-Geometry, Disc only
Fork Fox Evolution 32 Float RL, Lockout
Travel 100mm
Brakes Shimano BR-M505 hydr. discbrake (180/160mm)
Crankset Shimano FC-M552 2-Piece 42x32x24T, 175mm, 3x10 speed
Bottom Bracket integrated BB
Shifters Shimano SLX SL-M660-10 Rapidfire-Plus, 10-speed
Rear Derailleur Shimano Deore XT RD-M780 Shadow 10-speed
Front Derailleur Shimano Deore XT FD-M780 Top Swing, 34.9mm, 10-speed
Hubs Shimano Deore XT Disc HB-M785 / FH-M785
Spokes DT Industry
Rims Alex ZX 24
Tyres Schwalbe Rapid Rob Performance 2.25
Stem Easton EA30 Oversized
Handlebar Easton EA30 Lowriser Oversized
Seatpost Easton EA30 31,6mm
Headset FSA No.10 semi-integrated
Grips CUBE Performance Grip
Saddle Selle Italia X1
Pedals Fasten Alu
Weight 12,1 kg

Cube LTD CC 2011

Frame Alu Lite AMF 7005 RFR-Geometry
Fork Rock Shox Reba RL, Motion Control, PopLoc
Travel 100mm
Brakes Hayes Stroker Ryde hydr. discbrake (180/160mm)
Crankset Shimano XT FC-M770-10 Hollowtech II 42x32x24T
Bottom Bracket Press-Fit BB (BB86)
Shifters Shimano XT SL-M770-10 Rapidfire-Plus, 10-speed
Rear Derailleur Shimano XT RD-M773 Shadow 10-speed
Front Derailleur Shimano XT FD-M770-10, Top Swing, 10-speed
Cassette Shimano XT CS-M770-10 11-36T, 10-speed
Chain Shimano CN-HG948 links
Hubs vo./hi.:Shimano XT Disc HB-M756/XT Disc FH-M756
Spokes DT Industry 2.0
Rims RFR ZX24
Tyres vo./hi.:Schwalbe Rapid Rob Performance 2.25
Stem Easton EA30 Oversized
Handlebar Easton EA30 Oversized
Seatpost RFR Complight 31,6mm
Headset RFR Complight 31,6mm
Grips CUBE Double Duometer
Saddle RFR Natural Shape 0.2 M
Pedals Fasten Alu
Weight 11,8 kg
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Ik zou kiezen voor de Race o.w.v. kader en vork maar die 2 kon ik nie tegelijk kiezen ;-)

Gewichtsverschil is minimaal en dus niet de moeite.
Ook de kleurstelling zou geen doorslaggevende factor mogen zijn (tenzij het natuurlijk een afschuwelijke kleur moest zijn, kan het een reden zijn om een bike niet te kopen)
kozie
Mountainbiker

Post by kozie »

Phille, bedankt voor het advies!

Wees gerust, het kleurenschema is zeker niet de doorslaggevende factor, was eerder toegevoegd als uitsmijter... :-)

Verder moet ik mss nog zeggen dat ik vooral op zoek ben naar een model met duurzame onderdelen (wat niet wil zeggen dat er geen kuiswerk/onderhoud aan zal gebeuren). In dat opzicht is de LTD Race van bij de LBS misschien wel een betere keuze dan de CC van bij den Duits.

Anderzijds heb ik misschien wel schrik van het onderhoud van een Fox Float (toch volgens de verhalen hier op het forum) en heb ik precies meer vertrouwen in een all-XT groep...
Jurgen_
Mountainbiker

Post by Jurgen_ »

heb een ltd race 2012 en na 700 km bollen supercontent van
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

kozie wrote:Anderzijds heb ik misschien wel schrik van het onderhoud van een Fox Float (toch volgens de verhalen hier op het forum) en heb ik precies meer vertrouwen in een all-XT groep...
De groep van mijn bike is ook "maar" een Deore XT en SLX-combinatie, maar voor mij meer dan voldoende en ik heb sinds ik mijn bike heb (9 maanden ongeveer) toch meer dan 4000 km gereden :-)
Pas vorige week mijn cassette, ketting en 2 grootste tandwielen vooraan vervangen (maar da's normale slijtage bij dat aantal km's).

Verder heb ik zeker niet te klagen van mijn vork (Fox 32 F100 RL) : niks speciaal qua onderhoud en doet zijn werk nog meer dan prima. Enkel "suspension deo" erop na het poetsen (dus veel onderhoud kunt ge da nie noemen).
Ik ken wel niet het exacte verschil tussen de Fox float vork en mijn vork...

Toen ik mijn bike kocht heb ik vooral naar kader en vork gekeken omdat dat (volgens mij) de onderdelen zijn die je het minst snel zal vervangen.

Veel succes met je keuze !
kozie
Mountainbiker

Post by kozie »

De kogel is ondertussen door de kerk: het is ook een SLX/XT-combinatie geworden maar dan op een Cube LTD SL. :roll: Het zijn voornamelijk de XT-remmen en de poplock van de Reba die het verschil met de LTD Race gemaakt hebben :-)
Post Reply