Ombouwen mtb tot racefiets
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- thomatchef
- Mountainbiker
Ombouwen mtb tot racefiets
Post by thomatchef »
Nu ik mijn cannondale heb staat mijn trek daar te verkommeren, en om hem een nieuw doel te geven zou ik hem ombouwen tot race fiets waarmee ik dan op de weg kan gaan trainen.
Maar is dat wel mogelijk? Kan ik bv een vork van een racefiets à la http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9688 eronder steken? gaat dit dan nog met de 26" wielen?
Kan ik de alivio onderdelen (derailleurs) gebruiken en daar andere shifters voor een koersfiets gebruiken omdat ik natuurlijk ook het stuur wil veranderen?
En zijn wer wel voldoende dunne banden op de markt die passen op een gewone 26" velg?
Alle hints en tips zijn welkom alsook de do en don'ts .
Alvast bedankt bij voorbaat
Thomas
Maar is dat wel mogelijk? Kan ik bv een vork van een racefiets à la http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9688 eronder steken? gaat dit dan nog met de 26" wielen?
Kan ik de alivio onderdelen (derailleurs) gebruiken en daar andere shifters voor een koersfiets gebruiken omdat ik natuurlijk ook het stuur wil veranderen?
En zijn wer wel voldoende dunne banden op de markt die passen op een gewone 26" velg?
Alle hints en tips zijn welkom alsook de do en don'ts .
Alvast bedankt bij voorbaat
Thomas
- thomatchef
- Mountainbiker
Post by thomatchef »
Mijn grootste probleem is echter de vork, de vork die erop staat (insync) is kapot, en er een nieuwe geveerde voorvork opzetten vind ik nogal een verloren kost. Is het dus mogelijk er een vork in te plaatsen die gaat voor 26" wielen, maar die lijkt op die van een racefiets?
En wat bedoelen jullie dan met ander stuur? ik had gedacht aan een zo'n gekromd stuur, maar dan kan ik wel mijn shifters en remhendel niet meer gebruiken, moet ik die dan ook veranderen, en gaat dit wel?
En wat bedoelen jullie dan met ander stuur? ik had gedacht aan een zo'n gekromd stuur, maar dan kan ik wel mijn shifters en remhendel niet meer gebruiken, moet ik die dan ook veranderen, en gaat dit wel?
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ga gewoon op zoek naar een oude vaste mtb vork.
Der zal hier op het forum nog wel iemand zo'n vork op overschot hebben.
Verder slicks op je mtb wielen en grotere kettingbladen.
Als je echt groot wil gaan vooraan (48 en meer) zal je alle bladen moeten vervangen omdat het bereik van de derailleur niet groot genoeg is.
Om in een snel peleton mee te kunnen met je kleine wielen is een 50 vooraan zeker geen luxe.
Je moet dan ook niet steeds op je kleinste tanden rijden achteraan, dit zal de levensduur van je drivetrain ten goede komen.
Je kan ook een koerscassette overwegen, kwestie van je tred wat makkelijker te houden.
Voor de bergritten kan je nog steeds terug naar een mtb cassette!!!
ipv. een koerstuur gewoon aan elke kant een paar cm's van het stuur, ronde barends en in het midden een triathlon steun erop.
Je kan dan diep zitten op de triathlon steun, sportief op je stuur en iets relaxter op je barends.
Om een sportieve positie te krijgen kan je waarschijnlijk je stuurpen omdraaien.
Anders voorzie je wat minder spacers en zaag je de vork wat korter.
Door de geometrie van de fiets, de kleine wielen en het iets grotere gewicht zal het natuurlijk nooit een koersfiets worden, maar je zal toch meekunnen met de meeste koersfietsen en dat zonder teveel geld buiten te smijten.
Der zal hier op het forum nog wel iemand zo'n vork op overschot hebben.
Verder slicks op je mtb wielen en grotere kettingbladen.
Als je echt groot wil gaan vooraan (48 en meer) zal je alle bladen moeten vervangen omdat het bereik van de derailleur niet groot genoeg is.
Om in een snel peleton mee te kunnen met je kleine wielen is een 50 vooraan zeker geen luxe.
Je moet dan ook niet steeds op je kleinste tanden rijden achteraan, dit zal de levensduur van je drivetrain ten goede komen.
Je kan ook een koerscassette overwegen, kwestie van je tred wat makkelijker te houden.
Voor de bergritten kan je nog steeds terug naar een mtb cassette!!!
ipv. een koerstuur gewoon aan elke kant een paar cm's van het stuur, ronde barends en in het midden een triathlon steun erop.
Je kan dan diep zitten op de triathlon steun, sportief op je stuur en iets relaxter op je barends.
Om een sportieve positie te krijgen kan je waarschijnlijk je stuurpen omdraaien.
Anders voorzie je wat minder spacers en zaag je de vork wat korter.
Door de geometrie van de fiets, de kleine wielen en het iets grotere gewicht zal het natuurlijk nooit een koersfiets worden, maar je zal toch meekunnen met de meeste koersfietsen en dat zonder teveel geld buiten te smijten.
- thomatchef
- Mountainbiker
Post by thomatchef »
Alvast voor de tips, maar voor die slicks, hoe dun kun je gaan met die banden. Op bike2build heb ik gezien dan 1.0 een minimum is dat je kunt krijgen voor 26". Is dat dan even dus als bij een koersfiets, of is dit te vergelijken met een gewone fiets.
Voor dat triathlon stuur, waar hebben jullie dat gevonden, en hoeveel kost dit? op bike2build staat er een van easton die wel veel geld kost. Ik denk dit ook gezien te hebben in de decathlon. Zijn er soms die daar ook zoiets gekocht hebben? Weet er iemand welk merk er een goedkoop maar degelijk stuur aanbied?
Voor dat triathlon stuur, waar hebben jullie dat gevonden, en hoeveel kost dit? op bike2build staat er een van easton die wel veel geld kost. Ik denk dit ook gezien te hebben in de decathlon. Zijn er soms die daar ook zoiets gekocht hebben? Weet er iemand welk merk er een goedkoop maar degelijk stuur aanbied?
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Je moet bij slicks vooral kijken hoeveel bar je er mag inpompen, energie sie in vervorming kruipt is veel belangrijker dan de grootte van het loopvlak.
Waar je best een triathlon stuur koopt?
Vraag eens aan de mannen die triathlon doen!?
Waar je best een triathlon stuur koopt?
Vraag eens aan de mannen die triathlon doen!?
- thomatchef
- Mountainbiker
Post by thomatchef »
Je weet toevallig niet welk merk? Want om een zoektocht te beginnen weet ik niet echt veel. Maar toch bedankt voor de tip