140mm vork in 100mm fame

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik denk dat een 120mm vork (mogelijk in uw fiets?) dan wel eens een goede keuze kan zijn.

Mijn Flux staat ook gecatalogeerd als een XC-fiets en toch, met die 120mm vork erin en een 710mm stuur heb ik een meer speelser gevoel dan met m'n vorige fiets. (Speci SJ FSR 120mm)

Een 140mm vork lijkt mij al meer voor het echt, zware werk. En dan ga je volgens mij ook een ander frame wensen.
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

De stap van 100 naar 140 lijkt me te groot. Misschien kan je proberen met een Talas 100-120-140 vork (of een andere met verstelbare veerweg).
Dan kan je al rijdend switchen en kijken wat voor u het beste past.

Of uw 100mm vooraan houden en een dikke voorband steken. Zelf doe ik het ook zo.
Magura Menja XC 100mm vork met Conti Rubber Queen 2.4. Maar het mag niet te vettig zijn want de modderafvoer is nihil, de haartjes strelen net de vorkbogen.
Zelf is m'n rijstijl (weinig stijl aan :oops:) ook wat verschoven van snel proberen rijden naar het iets speelsere werk (ook knieën)
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Klein misverstandje : ik heb geen 100mm vork, maar een 120. Een 100mm frame met 120mm vork is de huidige setup. Alleen de balhoofdhoek is momenteel te groot.
Alain, bedankt voor de tip. Zeer interessant. Ga ik eens verder uitzoeken.
aresius wrote:... en een dikke voorband steken...
Had ik ook nog aan gedacht. Staat nu een NN 2.1 op en ga er de 2.25 op zetten dit WE.
Angelo.
Mountainbiker

Post by Angelo. »

Ha ge hebt al een 120. Dat is just. Volg de tip van Alain maar. Uw probleem zal opgelost zijn.
marc c
Mountainbiker

Post by marc c »

SusXT wrote:Klein misverstandje : ik heb geen 100mm vork, maar een 120. Een 100mm frame met 120mm vork is de huidige setup. Alleen de balhoofdhoek is momenteel te groot.
Alain, bedankt voor de tip. Zeer interessant. Ga ik eens verder uitzoeken.
aresius wrote:... en een dikke voorband steken...
Had ik ook nog aan gedacht. Staat nu een NN 2.1 op en ga er de 2.25 op zetten dit WE.
ik heb een 130mm in een 100mm frame zitten en de balhoofdhoek komt veel platter te liggen.
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

kawa wrote:
Kameel^ wrote:heb ook een tijdje met 120mm in m'n flux gereden, maar ik vond dat eigenlijk niet echt goed rijden...
.... en dan zou ik van u moeten geloven dat een 29er goed rijdt? :wink:
Ik vind een 120mm vork de perfecte match voor mijn Flux. :-D
mijne (TNT!, is niet dezelfde als uwe DW) flux reed met een 100mm veel beter dan met die 120mm vork. Ik ondervond quasi geen extra voordeel van die extra 20mm (in de afdalingen misschien een beetje, maar dan nog), maar had wel de indruk dat de fiets op veel andere gebieden minder goed ging rijden (klimmen, bochtenwerk, hard accelereren etc)

(dat mijn 29"er (voor mij) beter rijdt dan mijn flux heeft hier verder toch niks mee te maken?)
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

_alain_ wrote:Steek een -2° balhoofd en je hebt dezelfde hoek vooraan,
minder veerweg vang je maar op met wat grotere ballen :lol:
Waar vind ik dat? Niet die grotere ballen, maar dat -2° balhoofd. :wink:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Zeg eerst maar eens welk type headset je nu hebt ;)

Headsets die ik zo uit mijn duim kan zuigen:
Cane Creek angleset
Works Components

En als je er geen kan installeren kan je nog proberen met concentrische demperbevestiging.
Maar dan moet je er op letten dat je band je frame niet gaat raken.

Denk er ook aan, 20mm = 1°
Dus met een -2° headset is het alsof je een 160mm vork steekt qua hoek.

Als je niet zeker bent van hoeveel je wil veranderen is een Cane Creek geval ideaal,
die hebben in hun set 0,5 - 1,0 - 1,5° die je kan uitwisselen (bovenste cup)
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

't Is nu 69.5° en ik zou er 68 van willen maken. 120mm veerweg is voor mij ook genoeg, dus dit zou wel de ideale oplossing kunnen zijn. Wel prijzig, maar je moet er wat voor over hebben.
Ik ga 't via Peter bestellen, want ik zou niet weten welke maat ik nodig heb. Misschien dat hij ook nog iets met m'n huidig (amper gebruikt) balhoofd iets kan doen. Ik kan je vertellen dat ik een gewone 1 1/8 vork heb, maar het frame is tapered.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Kameel^ wrote:
kawa wrote:
Kameel^ wrote:heb ook een tijdje met 120mm in m'n flux gereden, maar ik vond dat eigenlijk niet echt goed rijden...
.... en dan zou ik van u moeten geloven dat een 29er goed rijdt? :wink:
Ik vind een 120mm vork de perfecte match voor mijn Flux. :-D
mijne (TNT!, is niet dezelfde als uwe DW) flux reed met een 100mm veel beter dan met die 120mm vork. Ik ondervond quasi geen extra voordeel van die extra 20mm (in de afdalingen misschien een beetje, maar dan nog), maar had wel de indruk dat de fiets op veel andere gebieden minder goed ging rijden (klimmen, bochtenwerk, hard accelereren etc)

(dat mijn 29"er (voor mij) beter rijdt dan mijn flux heeft hier verder toch niks mee te maken?)
Rustig kameel... :lol: :wink:

Ik bedoelde gewoon dat niet iedereen hetzelfde gevoel op een fiets heeft.

Voor u was die 120mm vork op uw Flux geen succes, voor mij (en dan op een DW ipv uwe TNT) dan weer wel.

Net hetzelfde dat voor u een 29er wel een succes is en misschien voor mij een tegenvaller kan zijn..... en toch probeert iedereen (waaronder gij) me te overtuigen dat het zo goed rijdt. :wink:
Post Reply