!!! 2005 !!!

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Prijs is trouwens 1400€ en met demper met LO 1460€ want daar hebt ge zelf de keuze in.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Thierry wrote:Als ik het goed gezien heb op de Orbea-site, is 't een echte softtail, dus met "buigbare" chainstays ...
Jep, en het verschil met de scalpel is dat de scalpel over de gehele liggende achervork kan buigen, terwijl de orbea enkel valk achter de bevestiging met de zitbuis kan doorbuigen.
marzokki NQH
Mountainbiker

Post by marzokki NQH »

er zit toch een scharnierpunt vlak voor de derailleurbevestiging? Rond dat punt kan er toch gewoon geroteerd worden?
De Scalpel heeft daarentegen noch op zijn chainstay noch onderaan op de schuine achterbuis een draaipunt.
Vermoeden groeit dan dat de Orbea iets actiever zal zijn aan de achterzijde in vergelijking met een Cannondale.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Ik zie toch nergens een scharnierpunt :roll:
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Yakke wrote:Ik zie toch nergens een scharnierpunt :roll:
Hij bedoeld dat scharnierpunt ne cm of 10 voor de derailleurpad :wink:
marzokki NQH
Mountainbiker

Post by marzokki NQH »

Gf biker wrote:
Yakke wrote:Ik zie toch nergens een scharnierpunt :roll:
Hij bedoeld dat scharnierpunt ne cm of 10 voor de derailleurpad :wink:
inderdaad, iets minder dan 10 cm toch, maar kom ;-)

En als ge dat dan combineert met het quasi 'draaipunt' van de carbonflex, neigt het systeem eerder naar een 'afgedempte' 4-bar-(horst-)linkage.
De scalpels daarentegen lijken eerder een monopivot constructie te hebben. Ik denk overigens dat de carbonflex in de scalpel-chainstay zich concentreert op het dunste punt, zodat ge daar het draaipunt hebt.
resultaat is dus: 2 verschillende veersystemen

(allemaal afgaand op prentjes uiteraard)
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

marzokki NQH wrote:er zit toch een scharnierpunt vlak voor de derailleurbevestiging? Rond dat punt kan er toch gewoon geroteerd worden?
De Scalpel heeft daarentegen noch op zijn chainstay noch onderaan op de schuine achterbuis een draaipunt.
Vermoeden groeit dan dat de Orbea iets actiever zal zijn aan de achterzijde in vergelijking met een Cannondale.
@ marzokki NQH : de scalpel heeft wel degelijk een scharnierpunt onderaan de seatstays ...
marzokki NQH
Mountainbiker

Post by marzokki NQH »

Thierry wrote:
marzokki NQH wrote:er zit toch een scharnierpunt vlak voor de derailleurbevestiging? Rond dat punt kan er toch gewoon geroteerd worden?
@ marzokki NQH : de scalpel heeft wel degelijk een scharnierpunt onderaan de seatstays ...
ah ok, sorry dan moogt ge veel vergeten van wat ik zei. Ik ging namelijk uit van de prentjes van de modellen op de cannondale site en daar kon ik dat draaipunt dus niet vinden.

Dan blijft alleen nog het verschil dat de Orbea met een Horst link werkt tegenover de gewone 4bar linkage van de scalpel.
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

Gf biker wrote:Prijs is trouwens 1400€ en met demper met LO 1460€ want daar hebt ge zelf de keuze in.
klopt volledig

zou verwacht worden januari-februari 2005

8)
scelter
Mountainbiker

Minerva 2005

Post by scelter »

De nieuwe modellen van minerva staan online. En ze pakken voor de eerste keer ook met een carbon model uit. (Eerste keer voor zover ik weet) Vorige zondag trouwens drie van zulke modellen gezien bij de tweede bevoorrading van de TT van Opitter. Ik was toen al vreemd aan het kijken omdat ik nog nooit een carbon minerva gezien had. :P

http://www.minerva-bikes.be
Post Reply