Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
alexi
Mountainbiker

Post by alexi »

kawa wrote:
alexi wrote: nu laat jij weer uitschijnen dat als wij samen vrij zijn(dan bedoel ik ons 3en),we dus niet van onze hobby's kunnen genieten zonder met andere zaken rekening te houden. Maar ja, dat zal ik wel weer verkeerd gelezen hebben. :lol: :lol:
Blijkbaar wel he. Iki heb toch niet gezegd dat jij niet van uw hobby's kan genieten....ik weet niet eens welke hobby's jij zoal samen hebt met je partner. :roll:

Ik spreek alleen voor mezelf, en mijn vrouw en ik kunnen in onze relatie onze hobby's niet samen blijven uitoefenen als wij kinderen zouden hebben.Ook niet door goede afspraken te maken of met een goede organisatie.

En dat is voornamelijk de reden waarom wij geen kinderen nemen. Niet omdat ik kinderen niet graag zou zien he... :wink:

Die beslissing is trouwens ook niet tussen de soep en de patatten gemaakt he. Daaris over nagedacht.
En deels door reacties van ouders met kinderen zijn wij tot de beslissing gekomen om kinderloos te blijven en om gewoon aan ons twee te denken.
We zullen er maar over stoppen zeker.Ik weet wat ik lees,jij blijkbaar niet wat je schrijft.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

alexi wrote:
kawa wrote:
alexi wrote: nu laat jij weer uitschijnen dat als wij samen vrij zijn(dan bedoel ik ons 3en),we dus niet van onze hobby's kunnen genieten zonder met andere zaken rekening te houden. Maar ja, dat zal ik wel weer verkeerd gelezen hebben. :lol: :lol:
Blijkbaar wel he. Iki heb toch niet gezegd dat jij niet van uw hobby's kan genieten....ik weet niet eens welke hobby's jij zoal samen hebt met je partner. :roll:

Ik spreek alleen voor mezelf, en mijn vrouw en ik kunnen in onze relatie onze hobby's niet samen blijven uitoefenen als wij kinderen zouden hebben.Ook niet door goede afspraken te maken of met een goede organisatie.

En dat is voornamelijk de reden waarom wij geen kinderen nemen. Niet omdat ik kinderen niet graag zou zien he... :wink:

Die beslissing is trouwens ook niet tussen de soep en de patatten gemaakt he. Daaris over nagedacht.
En deels door reacties van ouders met kinderen zijn wij tot de beslissing gekomen om kinderloos te blijven en om gewoon aan ons twee te denken.
We zullen er maar over stoppen zeker.Ik weet wat ik lees,jij blijkbaar niet wat je schrijft.
Inderdaad best over stoppen, want - met alle respect - met het rode ben ik het helemaal niet eens.
Als je de laatste 5 pagina's terug leest, heb ik de indruk dat jij tussen de regels leest. Alleen valt er niet tussen de regels te lezen. De input van u, kawa, tdci en anderen is klaar en duidelijk.
eskimo1973
Mountainbiker

Post by eskimo1973 »

Ik dacht dat dit topic over bouwen ging :-)

Wat ik aprecieer aan kawa is dat hij uitkomt voor zijn mening. Kinderen krijgen vraagt opoffering en compromissen sluiten. Je moet 'deels' jezelf wegcijferen, althans de eerste levensjaren. Wie geen kinderen wenst maakt in de meeste gevallen een egocentrische keuze. Chapeau voor degenen die dit ook openlijk bekennen.

Maar , ik heb zelf 2 kids , en mits organisatie en planning krijg je het grootste gedeelte toch gedaan. Niet alles, dat is waar, maar wat je tijdelijk moet missen (samen met de moto rijden, op café gaan, uitermate flexibel zijn) wordt, in mijn geval dan toch, gecomponseerd door de onvoorwaardelijke liefde die je van je kinderen krijgt. Ze doen iets voor je , omdat ze je graag zien, onvoorwaardelijk...

Soit, back on topic.

Samen met mijn madame had ik , toen we een huis kochten, geen spaarcenten. De koop is van 2002, ik was toen al 6tal jaar aan het werk en had anderhalf jaar in het buitenland gewerkt en woonde in brussel 2j op kot toen ik terug vanuit het buitenland naar Brussel kwam werken.
We hadden samen 3200€ netto en kregen wat financiele steun van thuis mee. De lening was op 20j en we kwamen goed rond.

Toen er 3j later kinderen kwamen, 2 op korte tijd, werd dit toch een ander paar mouwen. Met 2 kids in de creche waren we, deels tgv van onze looncategorie, per maand bijna 1000€ aan creche kwijt.

Als je de lening en de creche bijeentelt, dan realiseer ik mij wel dat het niet makkelijk is om te bouwen, zonder steuntje van thuis. Toen de kinderen er waren hadden wij plots veel meer centen nodig voor het huishouden. Pampers, kleertjes, eten, creche... sparen was geen optie meer. Om dan je huis te verkopen en dit om te zetten in grond+nieuwbouw, dan moet je echt andere middelen hebben. Steun van thuis, een andere beter betalende job, je oude huis met veel winst kunnen verkopen...
Alles hangt af van je verwachtingen. De woning die we in 2002 kochten kostte ons 150K ongeveer. Ondertussen hebben we grond gekocht, die meer kost dan de woning van toen, en veel goedkopere grond vind je in onze streek toch niet.
Wens je een eigen stuk grond te kopen, daar nog eens met eigen architect een woning op te zetten , dan ben ik toch van mening dat je dit niet kan met een normaal loon, zelfs al spaar je enkele jaren. Spaargeld devalueert sneller dan dat de prijzen stijgen.

Ik baar me ook zorgen voor de toekomst...om terug naar de kinderen te grijpen. Gaan mijn kinderen nog kunnen bouwen, dan zal het toch niet op een stuk grond van 8 are zijn een huis van 230m2....
cavani
Mountainbiker

Post by cavani »

Ik kan je betoog helemaal volgen,enkel ivm. opvangkosten voor de kids.Je moet in het leven keuzes maken,en als je verdienste niet hoog is,afwegen of het nog wel de moeite loont om met twee te gaan werken.
Ikzelf heb 3 kids,en mijn vrouwtje heeft na de geboorte van de oudste bewust voor de kids gekozen.Part-time werken,van 9 tot 15u (2 dagen/week),kortom altijd iemand thuis .
Wij hebben ons huis ook zonder hulp gekocht,maar hebben eerst zes jaar volop gewerkt.Zij 7/7,ik in shiften.En toch nog uitgaan,op restaurant beide een auto,op vakantie,enz.
Lening op 20 jaar en na 4 jaar (goede interestvoet),ingekort naar 10 jaar.
Ondertussen is mijn echtgenote 3 jaar overleden en heb ik als alleenstaande vader van 3 kinderen net een zware verbouwing achter de rug!Met dagjob en ouderschapsverlof moet ik het alleen rooien,en dat lukt ook hoor!
En wij deden wel bijna alles samen,met kinderen,zonder het gevoel te hebben van iets te missen.Het is tegenwoordig bon ton van alles te willen:weinig werken-veel verdienen,veel vrije tijd individueel(met/zonder kinderen en/of partner),veel op vakantie,mooi huis,mooie kleren,auto('s),....... .Keuzes maken is van alle tijden,maar achteraf komen zagen van:"als ik het had geweten was/had ik", vind ik eerlijk gezegd nogal flauw!
JB
Mountainbiker

Post by JB »

cavani wrote:Ik kan je betoog helemaal volgen,enkel ivm. opvangkosten voor de kids.Je moet in het leven keuzes maken,en als je verdienste niet hoog is,afwegen of het nog wel de moeite loont om met twee te gaan werken. Ikzelf heb 3 kids,en mijn vrouwtje heeft na de geboorte van de oudste bewust voor de kids gekozen.Part-time werken,van 9 tot 15u (2 dagen/week),kortom altijd iemand thuis . Wij hebben ons huis ook zonder hulp gekocht,maar hebben eerst zes jaar volop gewerkt.Zij 7/7,ik in shiften.En toch nog uitgaan,op restaurant beide een auto,op vakantie,enz. Lening op 20 jaar en na 4 jaar (goede interestvoet),ingekort naar 10 jaar. Ondertussen is mijn echtgenote 3 jaar overleden en heb ik als alleenstaande vader van 3 kinderen net een zware verbouwing achter de rug!Met dagjob en ouderschapsverlof moet ik het alleen rooien,en dat lukt ook hoor! En wij deden wel bijna alles samen,met kinderen,zonder het gevoel te hebben van iets te missen.Het is tegenwoordig bon ton van alles te willen:weinig werken-veel verdienen,veel vrije tijd individueel(met/zonder kinderen en/of partner),veel op vakantie,mooi huis,mooie kleren,auto('s),....... .Keuzes maken is van alle tijden,maar achteraf komen zagen van:"als ik het had geweten was/had ik", vind ik eerlijk gezegd nogal flauw!
Innige deelname met uw verlies. Ik ben helemaal eens met uw mening, en wil er aan toevoegen dat "Kinderen de enige bron van onsterflijkheid zijn."
toms
Mountainbiker

Post by toms »

eskimo1973 wrote:Wie geen kinderen wenst maakt in de meeste gevallen een egocentrische keuze.
Ik dacht juist dat kinderen 'willen' toch wel een uiterst egocentrische keuze is, niet? Geen enkele baby 'vraagt' om geboren te worden, het zijn altijd de ouders die het kind 'willen'. Lijkt mij toch wel heel erg egocentrisch? Veel ouders vergeten dit dikwijls tijdens de opvoeding van de kinderen, voornamelijk naarmate de kinderen iets ouder en 'moeilijker' worden.

Maar over huizen bouwen... :-D
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

eskimo1973 wrote:IkWe hadden samen 3200€ netto en kregen wat financiele steun van thuis mee. De lening was op 20j en we kwamen goed rond.
Ik denk dat het vandaag de dag onmogelijk is om met een netto loon van 3200 een lening op 20j te krijgen.
cherryman
Mountainbiker

Post by cherryman »

el gordo wrote:
eskimo1973 wrote:IkWe hadden samen 3200€ netto en kregen wat financiele steun van thuis mee. De lening was op 20j en we kwamen goed rond.
Ik denk dat het vandaag de dag onmogelijk is om met een netto loon van 3200 een lening op 20j te krijgen.
Hangt er vanaf hoeveel ge leent toch? Ik verdien iets meer dan de helft en ik leen ook op 20 jaar...
gidonhanger
Mountainbiker

Post by gidonhanger »

cherryman wrote:
el gordo wrote:
Hangt er vanaf hoeveel ge leent toch? Ik verdien iets meer dan de helft en ik leen ook op 20 jaar...
en ook waar ge leent,beetje zoeken levert ook wat op...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

toms wrote:Maar over huizen bouwen... :-D
Daar ben ik heel blij om dat ik er vanaf ben.

Wij hebben grond gekocht in 2003 en gebouwd in 2005.

Met cijfers gooien doe ik niet, niet qua kostprijs van onze bouw en ook niet over onze inkomens.

Grond kostte gewoon 55000€ voor 6a70 HOB.
Denk dat ik nog bij de gelukkigen geteld mag worden.

Ons huis?
Gebouwd naar onze noden. We hebben geen kinderen, da's ondertussen al duidelijk dacht ik :-D , dus gewoon recht op recht, niet te groot en daarom ook nog eens heel betaalbaar.

Ik steek m'n geld liever in hobby's en plezier dan in een groter huis omdat da beter uitziet. 8)

't Komt er dus op neer dat wij met een bescheiden lening (niet meer dan wat anderen aan huishuur betalen) een eigen huis aan het betalen zijn.
Post Reply