hogedrukreiniger

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

2 emmerkes water, een spons en een kwartier tijd en de 2 'modder' mtb's staan weer te blinken...

Eric B
carl hungus
Mountainbiker

Post by carl hungus »

nothing 's impossible wrote:Als ik veel door water gereden heb zit er bij mij ook water in de velg, komt binnen via de spaken en vooral het ventiel.
Is niks ergs en loopt er ook op dezelfde weg weer uit.
bij het reinigen loopt het water in de velg, vooral dan langs het ventiel. maar de wetten van de zwaartekracht zorgen ervoor dat het er niet zo goed uit kan. gevolg een klets water dat er een tijdje in blijft en een beetje klotst. om daarvoor de banden er af te halen, pff?
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Eric B wrote:2 emmerkes water, een spons en een kwartier tijd en de 2 'modder' mtb's staan weer te blinken...

Eric B

Nie voor dit of da maar da zou ik wel eens willen zien :-s , en dan bedoel ik nie alleen de zichtbare delen hé :wink: . Ik heb lang genoeg ervaring in zowel moto als fiets branche en kan u verzekeren met een spons en emmerke water gade uwe bike heus nie fatsoenlijk proper krijgen zenne [-X . Voor het oog da zal nog gaan maar bv de ketting ik zie u al bezig met uw sponske #-o ( Is nie kwaad bedoeld hé want tegenwoordig moete opletten wa ge post of ge hebt ambras :-? ) :wink:
Wil maar zeggen da ge met een spons nie aan alle hoekskes en kantjes geraakt, en vooral delen die geolied zijn met spons en zeepsopke :-k kan uit ervaring zeggen da lukt nie zenne.
WappY
Mountainbiker
Location: Giant xtc 960 - En ne traktor voor de kempische modder...

Post by WappY »

Dat kwartierke zal toch een lang kwartierke zijn peins ik ... ofwel geen slijk gezien... en dan nog, ik heb altijd wel zand in ketting hangen.

Maar voor de ketting en al wat geolied is : heet water met goe wa dreft en een verborstel met redelijk stijve haren en olie samen met wat erin plakt komt er alemaal af, gewoon blijven "schilderen" tot er geen vuil water meer afloopt en spoelen, spoelen, spoelen...

Het is natuurlijk ieders goesting, maar ik heb een broer die zegt :

"gebruik die hogedruk reiniger maar als ge regelmatig wil langskomen..."
ter verduidelijking... hij heeft een fietsenzaak :wink:
dus ik denk dat ie de gevolgen al dikwijls genoeg gezien heeft :drunk:
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

Afspraak zondag namiddag in Nossegem voor de cursus 'Hoe kuis ik een MTB onder de modder in 15 min met spons en 2 emmers water'.

Met de eerste emmer de grootste modder eraf kuisen en de ketting (met powerlink) eraf en ne keer goed uitspoelen op die manier kan je ook al aan een aantal plaatskes beter aan.

De 2 de emmer is om alles op te blinken en helemaal proper te maken.

En hij blink helemaal van kop tot teen hoor ... enkel nog laten drogen en ketting terug smeren en hij staat opnieuw klaar in topconditie voor de volgende rit.

En voor de mensen die het E2Team kennen, zullen wel weten dat de bikes aan de start altijd picobello inorde en proper zijn.

Als ik op een TT met een tuinslang de boel proper spuit is de grootste modder er weliswaar af, maar als hij droog is ziet hij er nog steed niet uit hoor, dan heb je nog een schrop beurt nodig met spons en 1 emmer om alles echt proper te maken...

In ieder geval succes met de hogedruk, die komt er bij mij niet aan (als er enkel hogedruk op een TT is, dan neem ik hem gewoon viul mee naar huis.

Eric B
Nog wel een opmerking, ik gebruik Squirt als smeermiddel en de ketting wordt daar geen vettige boel door, maar is toch perfect gesmeerd ivm de teflon en chain grease toestanden die inderdaad een stuk moeilijker te reinigen zijn.
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

Na een vuile tocht gaat mijn fiets naar de carwash. Ik spuit daarbij tot er geen vuiltje meer aanhangt (inclusief ketting, cassette, pedalen enz.)

De vering doe ik dan ook open om opnieuw te smeren (thuis weliswaar, niet in de carwash ) of toch minstens om de twee keer. Een gemakkelijk onderhoudbare vering is noodzakelijk voor mij.

Wiellagers worden twee keer per jaar geopend.

Pedalen deed ik vroege rook regelmatig open, nu heb ik de goedkoopste Shimano pedalen die ik waarschijnlijk na een jaar zal mogen vervangen.

Bracket is sowieso na een jaar versleten.

Kopserie heeft daar precies niet zoveel last van, de huidige zit er meer dan een jaar in (een goedkope versie).

Versnellingskabel voor achterdérailleur wordt vervangen (inclusief gaine) om de 3 tot 4 dergelijke kuisbeurten.

En natuurlijk wordt de ketting terug degelijk vet (spray + kettingolie).

Als het een droge tocht was, dan kuis ik mijn fiets gewoon niet.

Dit doe ik al 12 jaar. Mijn eerste bikepartner was mijn fietsenmaker, hij heeft het me zo geleerd (niet het fietsonderhoud, wel de bezoekjes aan de carwash - maar voor hem was het gemakkelijker natuurlijk, het nieuw materiaal lag gewoon in zijn winkel). Momenteel heb ik geen fietsenmaker meer, ik doe het onderhoud zelf.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Eric B wrote: In ieder geval succes met de hogedruk, die komt er bij mij niet aan (als er enkel hogedruk op een TT is, dan neem ik hem gewoon viul mee naar huis.
Same here,ik doe het zelfs héél old school door de bike te schrobben met een emmertje water en Dreft,lekker ingesopt en daarna met de gieter erover,nog efkes de zemen lap en de bike is proper.Wielen en spaken worden apart gekuist met zo'n set tuinhandschoenen uit de Briko,de cassette met reepjes stof.De hele boel nog wat invetten en (even) tijd nemen om te genieten van het geleverde werk,een bewonderende blik op de kraaknette bike... :lol:
Tokke
Mountainbiker

Post by Tokke »

Ik heb et ook zo een tijdje gedaan, maar we hebben hier nog nen hogendrukreiniger gevonde en den emmer heb ik vaarwel gezegd :D
Ik wordt dat ook gewaar dat menne bike beter bolt, hogendrukreiniger reinigt op plaatsen waar ge ni bij kunt me u sponske ze :)
Derna gewoon alles smeren en bike is zo goed als nieuw!
Post Reply