Eenvoudig GPS toestel?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Japs
Mountainbiker

Post by Japs »

Waarom heeft ieddereen het hier over de dakota 20 en niet over de 10? Is nog iets goedkoper en de extra functies die de 20 heeft lijken mij voor jou niet nodig. Ik heb de 10 hier en ben er wel tevreden o ver. Enkel de fietsbevestiging is ect niet gemaakt om mee te gaan mtb'en. Maak die altijd stevig vast met het touwtje dat aan de gps vastzit en maar goed ook want tijdens afdalingen al een paar keer losgekomen. Van waar ben je? Je mag die dakota van mij gerust eens uitproberen.
Zombiker
Mountainbiker

Post by Zombiker »

Merci voor den uitleg, misschien toch maar ineens voor de edge gaan om achteraf wat meer te kunnen spelen op de PC. Kleiner, lichter, gebruiksvriendelijker, deftige HR-functies,... komt wel goed dan.
Greeny
Mountainbiker

Post by Greeny »

Klein vraagje - ben ook op zoek naar een eerste gps om te mtb'en. Zonder franjes, niet te duur, vnl. om me op de juiste route te houden dus.

De dakota en de xtrex lijken mij de evidente keuze. Heb wel in de review van de edge 200 gelezen dat die je waarschuwt wanneer je van de track rijdt. Hebben die andere modellen ook die waarschuwingsfunctie? Lijkt me interessanter dan bij elke twijfel steeds op dat scherm te moeten kijken.
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Ik ken de edge 200 niet , de 500 wel.

De 500 geeft een waarschuwing als ge van de route gaat, tot vervelends toe.
Je krijgt een signaal en een schermvullend pop up venster met de melding
"van koers" en dit venster krijg je alleen weg door te enteren, wat heel vervelend is al rijdend op de mtb.
Vaak (meestal) ben je helemaal niet van je koers geweken en toch krijg je dit venster waardoor je niets meer van je track ziet .
Ook liep de 500 regelmatig volledig vast tijdens het navigeren en als je een track in tegenoversgestelde richting rijdt krijg je steeds de melding " van koers".

Om te navigeren gebruik ik nu de etrex 30 en dit gaat prima.(tracks!)
Op de kaartpagina(geen kaart op de edge 200!) heb ik twee datavelden, één met de "afstand tot bestemming" en één " koersfout".

Het cijfer "koersfout" geeft aan hoeveel meter je van je koers bent, maar ook hier kan dit oplopen tot 20m ook al ben je op je pad.(bosrijke omgeving)

Heb je nu tracks die mekaar kruisen en ga je de verkeerde richting uit dan blijft dit cijfer " koersfout " ook stijgen, ook al ben je op je pad, en dan weet je dat je moet omkeren.

Maar je krijgt geen signaal dat je van de koers(track!) bent, gewoon de kaart in t oog houden en dit werkt prima.

flip
Greeny
Mountainbiker

Post by Greeny »

Bedankt voor je antwoord, ben weer wat wijzer geworden, ik ga me ook richten naar de Etrex denk ik :P

Is een topo kaart interessant als aanvulling op het volgen van tracks met gedownloade .gpx bestanden? Wat zijn de voordelen?

Ben echt wel een leek in de outdoor gps :roll:
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Ik gebruik de etrex enkel om tracks na te rijden.
Alle toertochten in de buurt pluk ik van Garmin Connect en sla ze op in een map, één map met het gpx bestand en één met het google earth bestand.

Als ik die tocht dan wil narijden bekijk ik hem eerst of er geen fouten in zitten, verkeerd gereden stukken etc, en deze knip ik eruit in
Mapsource. Of ik maak van meerdere toertochten die mekaar overlappen één grote tocht.

Dit was ook mogelijk op mijn edge 500 maar als je pech krijgt onderweg en toch effe snel naar je auto wil, dan heb je een
toestel met een kaart nodig en dan kun je een route volgen over de weg.

Ik heb de gratis "open fiets map" maar ook de topo. Op de topo benelux staan meer paden maar helaas ook meer paden die er al
lang niet meer zijn of die dichtgegroeid of diepe vijvers zijn geworden(en wandelpaden verboden voor fietsers). Als je ook op straat wil navigeren heb ja naast de topo ook nog
een andere kaart nodig, osm of cn.

Als je enkel tracks wil narijden is de "open fiets map" meer dan voldoende. Ik heb enkele keren tracks uitgetekend op de topo kaart en dan
gaan narijden maar dit was hopeloos, paden zijn afgesloten, bestaan niet, ontoegankelijk, privé stukken, natuurgebied etc en de mooiste tracks
die men op een toertocht aandoet staan er niet op.

Als je een jaar lang alle toertochten verzameld die bij jou in de buurt gereden worden, geloof me, dan heb je de mooiste paden die er zijn.

In de maand mei /juni zit ik in de buurt van Valencia Spanje. Dan kijk ik op Garmin Connect naar tracks van mensen
die daar in de buurt wonen en rijden, of tracks van mtb wedstrijden. En deze volg ik dan op gps, in Spanje gebruik ik de gratis "velomap spain "

Een gps is een hele verijking bij het mtb'n.....maar het duurt wel effe voor je ermee weg bent.
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

Post by jacques-de-mtb'er »

de dakota 20 interesseert me wel, ik zou deze dan vooral op de weg willen gebruiken. Kan ik dan gewoon de openfietsmap downloaden en op de gps zetten of moet ik nog zo'n (dure) kaart kopen?
Philippe1
Mountainbiker

Post by Philippe1 »

Uitleg bij de openfietsmap staat hier http://sites.google.com/site/openfietsmap/home

Ik gebruik de ofm om tracks te volgen van fietsroutes van fietsnet.be, werkt perfect.

Zelfs de knooppunten staan erop, en in nederlands limburg staat de naam vd
route er ook bij, ook vd vaste mtb routes.

Gewoon de rit uitstippelen op fietsnet.be en dan de track naar het toestel zenden.

Je kunt de gps ook zelf je route laten bepalen, zoals in de auto maar ik (en madam)verkiezen de veligere fietspaden.

Garmin kaartmateriaal is inderdaad duur en als je als mtb'r ook op de weg wil rijden

heb je naast de topo kaart (geen staatnamen ) ook nog de CN kaart nodig .
gem 10km/h
Mountainbiker

Post by gem 10km/h »

Wat ik zoek: aangezien ik elke GPS qua aanschaf toch al prijzig vind, spaar ik liever tot ik 'de juiste' kan kopen.

Even opsommen wat ik zoek: een GPS die
* in de eerste plaats dient om te mountainbiken (tracks narijden en opnemen): ik hou van prutsen met gedetailleerde kaarten (nu de NGI-DVD).
* in de tweede plaats ook op mijn koersfiets bruikbaar is (ook tracks narijden en opnemen)
* bij voorkeur ook als backup kan dienen in de auto, om een route uit te kiezen van A naar B(ook in het buitenland)
* op vakantie ook tracks kan weergeven van gedownloade wandelingen op bv. wikiloc

Ik heb al een en ander opgezocht, heb zelfs al rondgereden met een etrex 20 en 30, maar geraak er niet uit.

*de etrexen werkten goed, maar ik kon ze niet als routeplanner gebruiken (door onvoldoende kaarten?). ze leken me ook solide in vergelijking met bv een edge of een ander touchscreen toestel.
*mijn collega reed hetzelfde traject met een Dakota 10, en had toch wel betere tracks, met een correcter traject met meer waypoints
*op basis van wat ik lees lijkt de edge 800 mij een supertoestel (de snufjes mogen erbij: kan ik eindelijk eens wat gerichter aan m'n conditie werken?), maar op alle afbeeldingen staat de edge met minder gedetailleerde kaarten, en op de site kan ik ook niet opmaken of de edge 800 evenveel waypoints opneemt als de Dakota: het lijkt me zelfs minder.
* de bestaansreden van de montana en oregon-reeks is mij onduidelijk: wat is er specifiek aan deze toestellen buiten het optionele fototoestel?

En dan is er nog de duurzaamheidsvraag: ik had ook veel gebruikte etrex legend-toestellen gehuurd, en de rubberen afsluiting was volledig los: is zo'n edge 800 solide genoeg voor een mountainbike (ik blijf lang niet altijd recht!), en heeft er iemand zich op de levensduur van de Garmintoestellen? Is dat een kwestie van jaren, of moet je rekenen op een maximum van ongeveer 3 jaar zoals bij een veel gebruikte laptop?
johand
Mountainbiker

Post by johand »

ik denk dat elk recent outdoor gps toestel kan wat jij daar opsomt. Ik heb enkel de Edge 800 en ben daar toch zeer tevreden over. Ook wat betreft solide en goede bevestiging op het stuur.

Ik gebruik de openfietsmap en deze is gedetailleerd genoeg.
Post Reply