Welke marathon-uitdaging voor een beginner?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Heeft er iemand ervaring met la primavera

Edit om geen ja/nee-antwoorden te krijgen :-D

Wat zijn jullie bevindingen?
Ik ben niet van plan om die chrono te rijden, zelfs de 55 - 70K is nog niet zeker, maar in welke mate is deze TT technisch, veel lange en/of steile klimmen, ...

Ik zou deze TT willen rijden als 1ste "deftige" test als voorbereiding op de zomer.
Last edited by el gordo on Wed 01 Feb 2012 17:38, edited 1 time in total.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

ja
JLSteve78
Mountainbiker

Post by JLSteve78 »

gewoon één van de tochten doen daar! ik ga wss ook als eerste maal deelnemen
Corleone
Mountainbiker

Post by Corleone »

Leuke topic...
kben van plan m'n eerste marathon te rijden dit jaar.
Uit een boek van paul van den bosch (trainer van Nijs) hebbek een trainingsschema voor 100km mountainbike gevonden (4x in de week) en ben ik dus volop aan het trainen.

Mijn doel is eigenlijk de Black forest marathon,maar kzal eerst wat marathons in de streek rijden om te kijken hoever ik zal staan...
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Corleone wrote:Leuke topic...
kben van plan m'n eerste marathon te rijden dit jaar.
Uit een boek van paul van den bosch (trainer van Nijs) hebbek een trainingsschema voor 100km mountainbike gevonden (4x in de week) en ben ik dus volop aan het trainen.Mijn doel is eigenlijk de Black forest marathon,maar kzal eerst wat marathons in de streek rijden om te kijken hoever ik zal staan...
Mag ik soms vragen hoe uw schema er zoal uitziet?
Corleone
Mountainbiker

Post by Corleone »

Dit is em...

WEEK 1

Dinsdag
klimtraining op rollen

15min souplesse
3 x 2 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 40min

Donderdag
idem

Zaterdag
Duurtraining
120min souplesse

Zondag
Losrijden
60min

WEEK 2

Dinsdag
15min souplesse
4 x 2 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 44min

Donderdag
idem

Zaterdag
Duurtraining
150 min souplesse

Zondag
losrijden
60min

WEEK 3

Dinssdag
20min souplesse
3 x 3 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 48min

Donderdag
idem

Zaterdag
duurtraining
180 min souplesse

Zondag
Losrijden
60min

WEEK 4

Dinsdag
20min souplesse
4 x 3 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
53min totaal

Donderdag
idem

Zaterdag
duurtraining
150min souplesse

WEEK 5
Dinsdag
20min souplesse
5 x 3 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 58min

Donderdag
idem

Zaterdag
duurtraining
210min souplesse

Zondag
losrijden
60min

WEEK 6

Dinsdag
20min souplesse
6 x 3 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 63min

Donderdag
idem

Zaterdag
duurtraining
30min los
4 x 10sec sprint rec 1 min los
120min souplesse

Zondag
120min souplesse

WEEK 7

dinsdag
20min souplesse
7 x 3 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 68min

Donderdag
idem

Zaterdag
duurtraining
240 min op heuvelachtig parcours

Zondag
duurtraining
120min souplesse

WEEK 8

Dinsdag
20min souplesse
8 x 3 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 68min

Donderdag
idem

Zaterdag
duurtraining
240min heuvelachtig parcours

WEEK 9

dinsdag
20min souplesse
6 x 4 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 68min

Donderdag
idem

zaterdag
300 min op heuvelachtig parcours
op gevoel af en toe hoger tempo

zondag
duurtraining
120min souplesse

WEEK 10

dinsdag
20min souplesse
6 x 4 min hoge weerstand of 6-8%,80-90rpm
rec 2 min los
15 min souplesse
totaal 68min

donderdag
60min souplesse

Zaterdag

Marathon!!!!
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Ik dank U 8)

Staan er verder nog goed tips in?
Corleone
Mountainbiker

Post by Corleone »

Der staan nog wat schema's in en allerhande tips...
Trainingshandboek Voor Wielertoeristen!Paul van den bosch.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

el gordo wrote:Heeft er iemand ervaring met la primavera
Zoals gepland, heb ik gisteren mijn eerste marathon gereden in Andenne.
Heerlijke tocht die Primavera!

Qua afstand (65km) was ik niet aan mijn proefstuk toe. Vorig jaar had ik bvb in Wolfsdonk 80km onder mijn wielen zien passeren. Maar 80km in het heuvelland heeft net iets minder hoogtemeters dan 65km in de Ardennen. #-o De meeste hoogtemeters dat ik, tot en met gisteren, bij elkaar had gefiets was vorig jaar een Ardennen-rit met ongeveer 1200hm.

Met een klein hartje ben ik dan ook naar Andenne getrokken, maar vol met goede moed om deze tocht tot een goed einde te brengen!
Gezien het mijn allereerste keer was, had ik de nodige voorzieningen getroffen voor als ik een dipje zou krijgen. Ik had een volle camelbag (2L), 0,5L sportdrank in de drinkbus, 2 repen sportsbar en 2 gellekes. :-?
Maar uiteindelijk had ik tijdens de rit 1 reep opgegeten en 1 gelleke genuttigd. Daarnaast is mijn drinkbus zo goed als vol gebleven en mijn camelbag was slechts voor de helft leeg. Beter teveel dan te weinig!

Ik ben vertrokken rond 7u45, dus in het begin was het nog frisjes en eenzaam op de weg. Maar langs de andere kant kon ik gemakkelijk mijn eigen tempo aanhouden. Na het losrijden naast de Maas ging het plots bergop, een korte klim tegen 17%. Goed om na te gaan hoe mijn lichaam zou reageren. Maar de eerste klimmetjes werd zonder problemen bedwongen. Meer zelfs, redelijk snel had ik mijn voorganger al ingehaald desondanks dat ik braafjes aan het klimmen was op hartslag. Dus het werk dat ik heb geleverd op om mijn conditie op te bouwen loonden zeker de moeite!

De 1ste lussen aan de overkant van de Maas waren schitterend, af en toe steil dalen waardoor ik met mijn remmen misschien de buren heb wakker gemaakt. En wat een prachtig stuk single-track waar de fotograaf zat, om duimen en vingers van af te lekken! Even later tijdens de volgende klim was ik bijna boven toen ik mijn ketting heb overgetrapt. Net dan had ik mijn snelsluiting niet bij dus ik heb nog 2.2 km kunnen wandelen tot aan de bevoorrading waar mijn ketting werd gemaakt. Daarna terug vertrokken en na een afdaling de Maas over.
Hier kwamen de verschillende afstanden tesamen en dit was direct te merken bij de 1st volgende klim. Als ik met niet vergis was dit een klim van 1200m tegen 10%. Hier was het slalommen tussen de iets tragere bikers en terwijl ook de snelle mannen doorlaten. Hoewel het daar drummen was, gebeurde alles heel respectvol! Even later was het terug filerijden op een single track dat ligt hellend lag, waar we zelfs met verschillende rijders moesten stoppen omdat het volledig strop zat. Maar kom, het zonnetje op onze knikker en onze hobby uitoefenen, ... Dan ga je niet moeilijk doen om wat file he :-) Even later was het terug van dat bij een zeer steile afdaling. Hier ging iedereen te voet. Wie hier naar beneden kon rijden, respect! Ik had soms moeite om mezelf te voet tegen te houden :-).
Na de tweede rijkelijke bevoorrading vertrokken voor de lus van 15km. Pfff, wat kan ik nog meer zeggen, prachtige stroken bos, mooie vergezichten, schitterende single tracks, ... teveel om op te noemen.

De 3de bevoorrading heb ik bewust overgeslagen. Ik voelde dat ik nog meer dan energie genoeg had om de laatste 20km en >500hm aan te kunnen. Toch heb ik - ipv de bevoorrading - bewust een gelleke ingenomen. Ik ben van plan om deze zomer nog zwaardere uitdagingen uit te voeren, dus vond ik dit de ideale moment om na te gaan hoe mijn lichaam zou reageren op een gel aangezien ik dit nog nooit eerder had getest.
Na enkele km’s sloeg de 65km (samen met o.a. de 50km) een dal in. Een goede km ging het volle snelheid bergaf om dan te komen aan het mooiste stuk van de TT. Prachtige single track langs (en door) een klein beekje, omgevallen bomen over het padje, lekker door de “ongerepte” natuur knallen! :-)

Na nog wat op een neer later kwamen we tot aan de slotafdaling. Eentje om in te kaderen – al moet ik zeggen dat ik bij de 1ste haarspeldbocht ben gestopt zodat ik een goede lijn kon kiezen om af te dalen. En net toen ik stopte zag ik bijna iemand de decor invloegen. Zijn voorwiel stak al in de afgrond, maar hij kon zichzelf gelukkig nog tegenhouden... Anders zou hij wel heel snel beneden hebben gestaan... Onderaan zat blijkbaar een fotograaf en net op het moment dat ik het laatste stuk kom afgereden merk ik dat de rest van de mtb-ers aan het wandelen zijn op het laatste stuk van die afdaling. Dus ik hoop dat die foto gelukt is. 8)

Al bij al heb ik de 66km met 1600hm (volgens Garmin) afgelegd tegen exact 15km/u, inclusief mijn “wandeltocht” #-o

Conclusie,
ik had – ofwel de tocht veel zwaarder ingeschat ofwel mijn eigen kunnen onderschat :-D
Wat er ook van mogen zijn, dit smaakt naar meer.
Naar veel meer!!
Ixxel
Mountainbiker

Post by Ixxel »

drikkie wrote: ik heb een hoge hartslag - mijn max is vastgesteld op 201 tijdens een medische test. Volgens de betreffende sportarts is er slechts een minderheid van mijn leeftijd (27j) dat een maximum hartslag >200 kan halen
Is dat goed of is dat slecht?

Ik heb vorig jaar bij EnergyLab een test afgelegd en ik haalde op een gegeven moment 201 bpm (33j) en nu geregeld bij sommige beklimmingen of als ik lange tijd in het rood rij, piek ik nog steeds naar een 200.. Als ik dan terug op het "gemak" rij, zie ik mijn hartslag wel snel terugvallen naar 130-145...
Post Reply