Faxe, het is geweten dat de kabels van externe schakelaars niet gemakkelijk van hun vocht af geraken en daardoor ook sneller verslijten en vastvriezen in de winter ...
Ik heb de kabels van mijn intern schakelende naaf pas na 2,5 jaar moeten vervangen...
Intern schakelende rohloffen hebben op een andere manier soms last van de kou : mijn rohloff slaat als het vriest soms gewoon volledig door bij schakelen.
Ik moet dan even achteruit trappen en dan gaat hij in de versnelling.
Dat heeft denk ik niks te maken met de kabels maar met de olie in de naaf die te dik wordt of met de indexering die dan niet goed meer werkt.
Hij is al 2 keer binnengeweest, om te herindexeren, maar dat doorslaan is nu al de 3e winter op rij een probleem...
Misschien moet ik in de winter eens proberen te rijden op pure spoelvloeistof...
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
indeed ik heb het eens voorgehad en toen kon ik wat moeilijker schakelen en de 11 niet meer gebruiken, met verse olie ws het euvel verholpenFaxe wrote:Het ligt niet aan de naaf. Heb de schakelbox onderweg losgemaakt en kon de shifter nog steeds niet draaien.
Met mijn idworx heb ik vaak genoeg bij veel kouder weer gefietst en dat ging met de normale olie probleemloos. Zo koud is -5 nou ook weer niet.
in jou geval lijkt het bevriezing misschien zat er wat water/slijk in de externe box bij -5 lijkt me dat niet abnormaal alles goed uitkuisen, drogen en oliën met fijne olie lijkt me de oplossing
Last edited by Wowtre on Mon 30 Jan 2012 18:17, edited 1 time in total.
- Mountain JOhler
- Mountainbiker
Streets,
Ik vermoed dat die dichtingen niet lifetime gemaakt zijn... (de mijn zijn na 10.000km vervangen)
Staat uwe vlo in een verwarmde garage?
Mijn gevoel zegt dat het staal van de naaf toch wat werkt bij grote temperatuurwijzigingen.
Ik voel dat oa als ik met mijn vlo uit een verwarmde garage de vrieskou in rijdt : na enkele kilometers begint de naaf door te slaan of onregelmatig te schakelen.
Dat gaat over als de naaf lang genoeg buiten is geweest.
De werking van het staal zal zijn impakt ook wel hebben op de dichtingen...
Ik vermoed dat die dichtingen niet lifetime gemaakt zijn... (de mijn zijn na 10.000km vervangen)
Staat uwe vlo in een verwarmde garage?
Mijn gevoel zegt dat het staal van de naaf toch wat werkt bij grote temperatuurwijzigingen.
Ik voel dat oa als ik met mijn vlo uit een verwarmde garage de vrieskou in rijdt : na enkele kilometers begint de naaf door te slaan of onregelmatig te schakelen.
Dat gaat over als de naaf lang genoeg buiten is geweest.
De werking van het staal zal zijn impakt ook wel hebben op de dichtingen...