Hypertrofische cardiomyopathie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
Mc Mudface
Mountainbiker

Hypertrofische cardiomyopathie

Post by Mc Mudface »

Ik stel even enkele vragen voor de sportdokters/bekwame ervaringsdeskundigen onder jullie. Ik krijg te weinig antwoorden op mijn probleem bij mijn eigen dokter.

Bij mijn vader is net hypertrofische cardiomyopathie vastgesteld. Hij trainde nog steeds (lopen), en was vroeger Belgische subtop -trainde samen met Roelandts- maar kreeg last van voorkamerfibrillatie het laatste half jaar waardoor trainen steeds moelijker ging. Vroeger werd reeds een sporthart geconstateerd, maar nu blijkt het dus om een serieuze afwijking te gaan.
Ze willen nu ook mijn broer en mezelf testen. Ik ben echter 1,5 jaar geleden ook op hartcontrole geweest (Fietstest/echo) en toen was ook een sporthart vastgesteld, maar daar moest ik mij geen zorgen over maken.

- Echter: Vertoont een ECG van een sporthart niet dezelfde afwijkingen als hypertrofische cardiomyopathie?
- Als ze mij testen, en ik heb toch een erfelijke variant van deze ziekte, wat zijn de gevolgen voor mij persoonlijk (ik ben leerkracht lichamelijke opvoeding, dus sporten zou ik nog moeten kunnen doen)?
- In hoeverre hebben betablockers een schadelijk effect op het lichaam?
- In hoeverre hebben bloedverdunners een schadelijk effect op het lichaam?
- Wat is de kans op plots overlijden voor mij vader (60j)?
- Wat is de kans op plots overlijden voor mij, indien ik de ziekte ook heb (26j)?
- Kan ik, door een meer gezondere levenswijze (eten), een gunstig effect bekomen op deze ziekte?

Met dank.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Hypertrofische cardiomyopathie is nog heel wat anders dan een sporthart.

Hypertrofische cardiomyopathie betreft een vaak genetisch erflijke afwijking aan het hart, meer betreffende niet aan elkaar parallel lopende spiervezels maar wel door elkaar lopende /ongerelgeld patroon van de vezels en een verdikking van de hartspier.
oa betablokkers worden hier vaker voorgeschreven ter ondersteuning / behandeling.

een sporthart betreft vooral een vergroot hart door op lange termijn bepaalde inspanningen te doen die een invloed uitoefenen op het hart. door bepaalde vormen van inspanning kan een hart uitzetten, zonder een afwijking te gaan vertonen, en zo meer volume doorpompen.
je ziet dit zeer vaak bij duusporters en vooral bij wielrenners en prof. triatleten.
Wielrenners hebben dan ook nog het aspect dat er een "overslag" patroon ontstaat. dat betekent dat er om de zoveel slagen 1 enkele overslag kan plaatsvinden. Dit is een vrij normaal fenomeen bij wielrenners, en zeer vaak voorkomend.

echter...... : er zijn ook afwijkingen in dit patroon van overslag.
het gebeurd weleens dat wielrenners een onregelmatige overslag ontwikkelen, vooral in de laatste 10% van de volle inspanningszone (tussen 90 en 100% inspanningsvermogen)
als dit voorvalt kan er ook een afwijking aan een hartklep ontstaan, wat dus gevaarlijk word.
als men dit detecteert, betekent het niet dat je niet mag sporten, maar dat je vooral de hoogste inspanningszone moet vermijden.
er zijn zo al wat wielrenners die nog steeds dagelijks trainen, maar dus gestopt zijn met competitie en erop letten dat ze dat maximale vermijden.
Ook laten ze elk jaar of 2 jaarlijks een SPORTCARDIOLOGISCH onderzoek doen.

in alle gevallen, en zeker als jijzelf toch wat meer zekerheid wil hebben, is het sterk aan geraden een SPORTCARDIOLOGISCH onderzoek te laten doen.

een sportcardiologisch onderzoek houd in dat je na een eerste screening, een test moet doorlopen waarbij je tot je maximale inspanningsniveau moet gaan om te kijken of er zich ergens in een bepaalde zone een afwijking blootgeeft.
mensen die hartproblemen in de familie hebben en dus een erfelijksfactor hebben, kunnen deze best met regelmaat laten doen en niet om de 20 jaar.

een normaal cardiologisch onderzoek houd vaak in dat je op een hometrainer rustig moet fietsen, en dan zal men nooit een afwijking dat zich in de inspanningszone boven de 80% manifesteert, vinden.
Wat in het verleden, zeker de jaren 80 en 90, al wat jonge wielrenners het leven heeft gekost (enkele renners-vrienden uit die periode zijn helaas ook erin gebleven).

bv in Bonheiden kan je een sportcardiologisch onderzoek laten uitvoeren in het St. Imelda.

Op het Sportkot (KU Leuven) kan dat ook dacht ik.
Last edited by Sunn Xtreme on Tue 31 Jan 2012 14:29, edited 2 times in total.
greenbull
Mountainbiker

Post by greenbull »

Betablokkers geen schadelijk effect.
Bloedverdunners: heel klein risico op (hersen)bloeding, maar alles hangt af van welke soort bloedverdunner: aspirine is een beperkte bloedverdunner met heel weing risico's, coumarines zijn zwaarder en moeilijker te regelen met dus wat groter risico.
Mc Mudface
Mountainbiker

Post by Mc Mudface »

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga voor mijn testen altijd naar Gasthuisberg, maar dat is geen maximale fietstest geloof ik.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

check St. Imelda te Bonheiden. ik dacht dr. janssens, sportcardioloog.
Post Reply