ok even m'n bijdrage leveren hier:
Ik heb reeds twee Exustar E-PM25 pedalen versleten: 40€ en 270gr voor een paar. Goede deal leek mij, dus meteen twee paar gekocht. Beter niet gedaan: hebben het maar een paar ritten volgehouden tot er speling op kwam en nadien ook gigantisch hard begonnen piepen --> vuilbak in. Tweede paar staat op m'n koersfiets en daarop houden ze het wel al lang. In en uitklikken gebeurt wel minder duidelijk dan bij Shimano's.
Conclusie: rommel en afblijven, ook al kosten ze niet veel.
Ritchey Paradigm: in en uitklikken gebeurt ook minder duidelijk als bij Shimano. Als je graag met heel vast pedalen rijdt is dit niks voor jou! Bij mij staan pedalen doorgaans niet heel vast, maar bij deze moest ik ze maximaal vastdraaien en dan nog zitten ze niet heel vast. Prijs/kwaliteit/gewicht waarschijnlijk de beste koop. Al heb ik met de mijne ofwel pech gehad, ofwel zijn de lagers ook niet wat ze er van zeggen. Na minder dan 1000 kilometer een accidentje gehad en van single track de rivier ingekatapulteerd (sommige herinneren zich de shortrace van de lcmt mss nog van vorig jaar? Was me
XTR: duurder (bij aankoop, maar op termijn de goedkoopste zoaks Bulkie hier ook aanhaalde) en vooral zwaarder, maar qua werking de absolute nummer één. Lagers zijn ook top! Nieuwe XT's volgen heel dicht op de voet denk ik, en voor het gewicht is't inderdaad niet de moeite op XTRs te nemen...