Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gille
Mountainbiker

juiste set banden kiezen: do's en don'ts ???

Post by Gille »

Hallo,

ik ben een beginner en zit met een paar vragen kwa keuze van banden:

- moeten beide banden even breed zijn?
- of mag de achterste breder zijn?
- of andersom: kande voorste breder zijn?
- wat is eigenlijk de meest geschikte breedte voor in de modder te rijden?
- welke type banden zijn geschikt voor in de winter... merk/prijs?

ik weet het, een hele boterham, maar ik moet het ergens leren... :)

groeten,
Gille
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

om kort op je vraag te antwoorden, irc mythos xc set, al dan niet tubeless.

voorste heeft iets ander proiel dan de achterste. de breedte is 1.95 wat ik personlijk een zeer goede breedte vind, oed voor modder, weg, zand, kiezel,...
deze band geeft zeer goede grip ook bij hoge bandendruk en een lage rolweerstand, de achterband gaat ongeveer een 2000-3000KM mee, de voorband een 1000KM extra.

de geax country rider 1.95 vind ik een zeer goede achterband die heel lang meegaat, niets dan positiefs over maar geen ervaring mee als voorband.
JanMan
Mountainbiker

Re: juiste set banden kiezen: do's en don'ts ???

Post by JanMan »

Gille wrote:Hallo,

ik ben een beginner en zit met een paar vragen kwa keuze van banden:

- moeten beide banden even breed zijn? nee

- of mag de achterste breder zijn? ook niet

- of andersom: kande voorste breder zijn? ja , da wel

- wat is eigenlijk de meest geschikte breedte voor in de modder te rijden? da hangt van het type modder af

- welke type banden zijn geschikt voor in de winter... merk/prijs?
Continental crosscountry1.5

groeten,
Gille
[/b]
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Re: juiste set banden kiezen: do's en don'ts ???

Post by Thorgal »

Gille wrote:ik weet het, een hele boterham, maar ik moet het ergens leren... :)
ps1: banden is een persoonlijke keuze, de ene vind dit goed, de andere dat, zoals zoveel hier, maar dat leer je nog wel :lol:

ps2: probeer de ZOEK functie eens :wink:
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

@JanMan: waarom zou je achteraan niet met een bredere band mogen rijden?
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Mensenkeus eigelijk , ik zou nooit achteraan een bredere band monteren dan vooraan. Hier kan je enkel meer comfort mee krijgen , maar wie wil er nu meer comfort ? :wink:

Het is toch veel logischer om vooraan een bredere band te monteren die meer grip heeft. Want je achterband volgt altijd je voorband :D
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

JanMan wrote:Hier kan je enkel meer comfort mee krijgen , maar wie wil er nu meer comfort ? :wink:
Er zijn zo van die "zotten" (en ik kan ze begrijpen).
JanMan wrote:Het is toch veel logischer om vooraan een bredere band te monteren die meer grip heeft. Want je achterband volgt altijd je voorband :D
Mmmm. Je bent niks met voorwielgrip als je achterwiel geen tractie kan voorzien, nee?
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

een dunne achterband zorgt altijd voor betere tractie in de modder, bij een bredere zou dit nogal eens een raar effect kunnen geven.

ik heb met nen 2.1 achteraan gereden, en wil nooit nog zo een band achteraan, niks waard in de modder, maar dat kan ook aan het zeer slechte profiel gelegen hebben.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Van Cot wrote:een dunne achterband zorgt altijd voor betere tractie in de modder, bij een bredere zou dit nogal eens een raar effect kunnen geven.
Niet indien de modder zeer lopend is.
Van Cot
Mountainbiker

Post by Van Cot »

ik rij met binnenband en zit meestal tussen de 2 en 3.5KG druk vooraan vaak tot de 4, maar dit is afhankelijk van de banden, bij mijn wolber-banden is hoge druk nodig anders zit je met enorme rolweerstand.

Bij de geax ging het niet hoger dan 3.5 bij droog weer. Het laagste ooit was 1.3bar voor in herselt door de modder te ploeteren, op den asfalt bolt da voor gene meter, maar op de modder vlam je den eerste tot de laatste voorbij bij manier van spreken.
Post Reply