Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
swiff
Mountainbiker

Post by swiff »

kawa wrote:punt komma hoofdltetter nieuwe alinea

Sorry, maar da leest voor gene meter.
hehe als je het allemaal zo perfect wil moet je nen boek lezen he en geen forum :lol:
RD
Mountainbiker

Post by RD »

Als ik dat hier allemaal lees dan ben ik heel blij dat ik zo’n 10 jaar terug er alleen aan begonnen ben toen alles nog een stuk goedkoper was… Ik was in die tijd nog alleen en heb toen besloten om er alleen aan te beginnnen , wel stap voor stap, het eerste jaar de ruwbouw ( open bebouwing) gezet met veel eigen hulp.
Het jaar erop weer iets enz… Het dak, de dakbedekking , vloeren, binnenschrijnwerk, sanitair, elektr , trap, keukenplaatsing enz… heb ik allemaal zelf gedaan niettegenstaande dat ik niet in de bouw zit, ik zit ofwel achter een bureau of in mijn wagen maar een beetje intresse en opzoekwerk kan veel helpen.

Ik heb zo 7 jaar aan een stuk aan dat huis gewerkt ( inderdaad weinig vrije tijd gehad in die jaren ) en intussentijd mijn vrouw leren kennen, net op tijd toen want we hebben eigenlijk de volledige binnenafwerking samen kunnen kiezen en doen ook met een deel van haar financiele hulp.

Wij zijn 3 jaar geleden in ons huis gaan wonen en dat was 100% afgewerkt ( alles in vliesdoek, geschilderd enz… ) en nu zijn we bezig met alle buitenafwerking zoals terras, oprit , tuin ( en wij hebben wel wat tuin aangezien we 2600m² grond hebben ). Qua woning hebben wij royale ruimte, een grote keuken, living, dubbele garage, badkamer, bureel en 4 slaapkamers dus voor een normaal gezin met 2 of drie kinderen helemaal geen probleem.

Ik moet er ook wel bijvertellen dat ik voor ik aan de bouwwerken begon een mooie spaarboek had, in mijn studentenjaren heb ik heel veel gewerkt en ook opzij gezet in plaats van te verbrassen aan hobby’s en reizen ofzo en dat is toch ook wel een enorme voordeel geweest achteraf gezien, ik denk dat er nu veel jeugd is die als ze afstuderen geen 5000 euro op een rekening staan hebben… Los daarvan moet ik ook toegeven dat ik lang heb kunnen blijven thuis wonen waardoor ik ook enorm veel kon blijven sparen, niet iedereen heeft dat geluk natuurlijk.

De voorbije 10 jaar waren wel hard werken, ik was net voor het begin van de bouw met een eigen bedrijf gestart, een jaar later beginnen bouwen en al de overige tijd daar in steken… je moet het er voor over hebben maar ik heb er zeker geen spijt van.
Eerlijkheidshalve moet ik er bijvertellen dat zonder de financiele hulp van mijn vrouw op dit moment het huis nog zeker niet volledig af zou zijn geweest.

Daarintegen heb ik 10 jaar terug ook maar een kleine lening genomen op 12 jaar en ik betaal slechts 685 euro/maand af , nog 2 jaar en wij hebben bij niets of niemand nog schulden en dat is toch wel een heel comfortabel gevoel. Als ik lees dat sommigen hier voor 30 jaar lang nog iedere maand dergelijke bedragen neertellen… niks voor me eigenlijk… Wij hebben nu één dochtertje en er zal nog wel een kind bijkomen, als mijn vrouw morgen haar werk verliest is dat financieel geen enkel probleem, ik zou er niet mogen aan denken dat we ons huis zouden moeten te koop stellen wanneer er iemand zonder werk zou vallen, dan slaap je toch niet meer of ben ik zo’n broekschijter ?

Los van dit alles besef ik heel goed dat heden ten dage bouwen enorm duur is geworden, wettelijke verplichtingen en vooral uurlonen en materialen zijn enorm maar dan ook enorm gestegen… Ik heb eind vorig jaar een deftig tuinhuis gezet achteraan in de tuin, hierop heb ik dezelfde pannen als op onze woning gelegd en als ik de prijs van die pannen vergelijk nu met deze van 10 jaar geleden ( identiek dezelfde ! ) dan zijn die maar liefst 43% duurder geworden… ik denk niet dat de lonen dergelijke stijging hebben ondergaan… om van de prijsstijging van de bouwgronden nog maar te zwijgen…
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

swiff wrote:

hehe als je het allemaal zo perfect wil moet je nen boek lezen he en geen forum :lol:
En als gij wilt dat ze uwe post lezen zou ik toch een klein beetje moeite doen. :wink:
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

kawa wrote:
swiff wrote:

En als gij wilt dat ze uwe post lezen zou ik toch een klein beetje moeite doen. :wink:
+1

Er is een verschil tussen "perfect" en zo schrijven dat iemand uw zinnen meerdere keren moet lezen om ze te kunnen verstaan he.
swiff wrote:vanaf men 12jaar mee gaan werken met men vader elk weekend en vakantie's had ik niet altijd maar werken
Dit is bijvoorbeeld al beter:
Vanaf mijn 12e ging ik elk weekend mee werken met mijn vader. Vakanties had ik niet, want ik moest altijd maar werken.

- Puur door hier en daar en komma en een punt te zetten, verstaat iedereen die zin nu in één keer.
- Gebruik van hoofdletters toont het begin van een nieuwe zin en geeft dus meer leesbaarheid (en dat is ook niet zo moeilijk hoor, gewoon efkes die "shift"-knop mee induwen...).
- Er is een verschil tussen persoonlijke voornaamwoorden (men) en bezittelijke voornaamwoorden (mijn).
- Gebruik van onderwerp en vervoegd werkwoord is een pluspunt.
- +s voor substantieven die eindigen op -ie, vb. vakanties; 's wordt gebruikt bij substantieven die eindigen op -a, -i, -o, -u of -y.

En ik weet dat ge dit als gezaag zult zien en deels hebt ge daarin ook wel gelijk. Maar anderzijds, puur het feit dat ge er zelf mee lacht, maakt duidelijk dat het niet is omdat ge dyslexie of iets dergelijks hebt, maar dat het gewoon luiheid is. En dat is spijtig...
swiff
Mountainbiker

Post by swiff »

Haaike wrote:
kawa wrote:
swiff wrote: hehe als je het allemaal zo perfect wil moet je nen boek lezen he en geen forum :lol:
+1

Er is een verschil tussen "perfect" en zo schrijven dat iemand uw zinnen meerdere keren moet lezen om ze te kunnen verstaan he.

swiff wrote:vanaf men 12jaar mee gaan werken met men vader elk weekend en vakantie's had ik niet altijd maar werken
Dit is bijvoorbeeld al beter:
Vanaf mijn 12e ging ik elk weekend mee werken met mijn vader. Vakanties had ik niet, want ik moest altijd maar werken.

- Puur door hier en daar en komma en een punt te zetten, verstaat iedereen die zin nu in één keer.
- Gebruik van hoofdletters toont het begin van een nieuwe zin en geeft dus meer leesbaarheid (en dat is ook niet zo moeilijk hoor, gewoon efkes die "shift"-knop mee induwen...).
- Er is een verschil tussen persoonlijke voornaamwoorden (men) en bezittelijke voornaamwoorden (mijn).
- Gebruik van onderwerp en vervoegd werkwoord is een pluspunt.
- +s voor substantieven die eindigen op -ie, vb. vakanties; 's wordt gebruikt bij substantieven die eindigen op -a, -i, -o, -u of -y.

En ik weet dat ge dit als gezaag zult zien en deels hebt ge daarin ook wel gelijk. Maar anderzijds, puur het feit dat ge er zelf mee lacht, maakt duidelijk dat het niet is omdat ge dyslexie of iets dergelijks hebt, maar dat het gewoon luiheid is. En dat is spijtig...
laat anders de mensen eerst nen test doen voor ze op het forum mogen komen. Zegt welken diploma ze nodig hebben voor hier iets te mogen plaatsen
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

En on topic:

Ik ben ook zo één van die juist afgestudeerde jongeren. Sinds september ben ik naar Brussel verhuisd (ik werk en studeer daar, dus dat was een evidente keuze). Om de kosten te kunnen drukken, woon ik momenteel in een herenhuis samen met vijf anderen, waardoor mijn huurprijs gemiddeld op €380 per maand uitkomt. Doordat ik momenteel nog mijn stage doe, is mijn loon nog niet echt hoog, maar door een beetje te letten op mijn uitgaven en door die vrij lage huur, kan ik toch elke maand geld aan de kant zetten. Dat wonen met vijf anderen is ook niet iets dat ik nog 10 jaar ga blijven doen natuurlijk, maar voor mij is dat nu gewoon de meest voordelige optie. Ok, het zou nog voordeliger zijn om nog tot het einde van mijn stage bij mijn ouders thuis te blijven wonen, maar dan verlies ik gewoon veel "levenskwaliteit". Puur al de tijd die ik elke dag onderweg ben met de trein, maakt dat ik al minstens een uur per dag langer kan slapen. Ik ben ook niet meer afhankelijk van die laatste trein naar huis, wanneer ik eens weg ga; ik kan elke woensdagavond gaan duiken (21u-22u), nadien nog iets blijven drinken en toch voor middernacht in mijn bed liggen. En ja, daar heb ik dan dat huurgeld wel voor over, want zo heb ik de middenweg tussen wat sparen voor later, maar tenminste ook genieten van mijn leven nu.

Mijn ouders hebben mij ook quasi nooit zelf iets laten betalen tot het ogenblik dat ik alleen ben gaan wonen, zodat ik wel een mooi spaarboekje heb. Of dat genoeg zal zijn om binnen een paar jaar iets te kopen, dat zal dan nog moeten blijken, maar om nu vb. al iets te kopen en mij vast te zetten met een lening, daar heb ik nog geen zin in. Ik wil nu nog die vrijheid hebben om te doen wat ik wil (eens op reis gaan, hobby's hebben...) en de optie te houden om op heel korte termijn een complete switch te kunnen maken (stel dat ik naar het buitenland wil, dan ben ik hier binnen de maand weg).
Bovendien, wat en waar koop ik dan: in Brussel, waar ik nu het liefste zou gaan wonen, of in de rand (wat mij misschien beter lijkt, gesteld dat ik ooit begin met het huisje-tuintje-kindje scenario). Of misschien vertrek ik binnen 3 jaar wel naar het buitenland om (een paar jaar) daar te gaan werken...
Misschien dat ik binnen een paar jaar wel ga vloeken als ik dan een huis in Brussel koop en denk aan al dat huurgeld dat ik aan een lening had kunnen geven i.p.v. het "weg te smijten" aan huur. Maar bon ja, het zij zo dan.
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

Je zou enkel en alleen al voor je eigen waarde een beetje AN moeten schrijven ... Gewoon het feit dat je dat niet beseft, zegt eigenlijk al genoeg ...

Eric
swiff
Mountainbiker

Post by swiff »

Laatste x offtopic. Je kan gelijk hebben dat dit uit luiheid is. Groot gelijk zelf. En wat een ander van me denk trek ik me idd ook geen zak van aan. Ik verdien men loon niet door mooi AN te klappen of correct te schrijven want dat lukt me niet. Maar wel door elke dag 12u te werken. En idd die komma's enz is lastig. Ik zit met gsm op forum en niet met pc dus die komma's enz is idd een omwegje voor die er op te zetten. Sorry van vorige reactie ma soms kunnen ze hier toch e stukske kakken ze op het forum. Op verschillende personen.
.:bert:.
Mountainbiker

Post by .:bert:. »

Nog eens terug ON topic:
Spark27 wrote: Een goeie tip van mij : Ga eens langs een immotheker !!!
Het "probleem" bij Immotheker is, naar mijn mening, die 1/3de regel.
Lonen en prijzen tegen elkaar afgewogen, gaan er met die regel volgens mij maar zéér weinig mensen zijn die iets kunnen kopen of bouwen.

Het is en blijft een zware investering die opofferingen vraagt.
Spark27 wrote:Waar een wil is, is een weg ...
Zo is dat =D>
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

swiff wrote:Laatste x offtopic. Je kan gelijk hebben dat dit uit luiheid is. Groot gelijk zelf. En wat een ander van me denk trek ik me idd ook geen zak van aan. Ik verdien men loon niet door mooi AN te klappen of correct te schrijven want dat lukt me niet. Maar wel door elke dag 12u te werken. En idd die komma's enz is lastig. Ik zit met gsm op forum en niet met pc dus die komma's enz is idd een omwegje voor die er op te zetten. Sorry van vorige reactie ma soms kunnen ze hier toch e stukske kakken ze op het forum. Op verschillende personen.
en dan moest je nog is in sms taal type :lol: :lol:
laten zagen, ik typ ook met 1 vinger, entypoeknigerekommasenvanalles
Post Reply