Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

jocca wrote:
750 afbetalen, ik wil meteen tekenen :-). Trek daarvan zijn aftrek van de belastingen af en je komt op de huurprijs van wat velen betalen voor een appartementje (ook alleen) ... wie is er slim en wie is er dan dom
Ik denk dat de meesten dat niet zelf kunnen kiezen...

Men moet eerst een lening krijgen he, voordat je kan vergelijken met de huurprijzen...

Ik ken er ook die evenveel huishuur betalen dan ik aan m'n lening, denk je echt dat die dat geld niet liever aan een lening betalen dan aan een huisbaas?
MaartenW
Mountainbiker
Location: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross

Post by MaartenW »

Hangt er volgens mij ook allemaal van af waar je wilt kopen(sommige streken zijn idd niet te doen) maar vooral ook wat je koopt en wat je voor de rest spendeert.

Mijn zus 25 had toen ze kocht minder dan 1500 netto en heeft van thuis 7500 gekregen en heeft toch maar een arbeidershuisje in gent gekocht en opgeknapt op korte tijd. Kost haar amper meer dan huishuur van een kleiner appartement.

Zelf vond ik de Antwerpse rand veel te duur en heb me recent iets in Frankrijk gekocht en heb nu een jaar verlof genomen om dit in orde te zetten reken erop om dit zonder lening te doen ben net de 30 voorbij.

Ieder zijn situatie is anders
saiko
Test team

Post by saiko »

Ik heb vorig jaar ook een middel groot huis gekocht.
12a grond, 2 verdiepen van 175 vierkante meter, volledig onderkelderd en nog een kleine zolder.
Veel tegroot dus voor 2 personen maar aangezien de vriendin in de toekomst wil uitbreiden :roll:
geen zin om nu iets te kopen en over 3-4 jaar weer te verhuizen.

200.000 geleend op 30 jaar voor het huis
moet ik 920 euro per maand voor afbetalen.
verder nog eens 20.000 geleend voor zonnepanelen op 20 jaar
moet ik 112 per maand voor afbetalen.

We hadden wel een schoon bedrag gespaard. Thuis wonen, bedrijfsauto,...
ik kon dus gemakkelijk 1200-1300 euro per maand op mijn rekening zetten zonder te besparen. Mijn vriendin kon 1000-1200 aan de kant zetten omdat ze een auto had etc.
reken dat eens uit als je dan 4-5 jaar thuis woont...

Ik werk in de IT en mijn vriendin is Leerkracht lager onderwijs.
We komen goed rond en zullen nog enkele dingen aan het huis moeten renoveren maar geen extreme kosten.
2011 hebben we serieus moeten sparen en zijn we slechts 2 weken met de tent op vakantie geweest in de bergen.
2012 zal er geen wintersport vakantie inzitten en zal ook de zomervakantie weer met de tent zijn.
Daarna zien we wel, normaal krijgen we mooie bedragen terug van de belastingen door enkele investeringen die we gedaan hebben in het huis.

Ik heb totaal niet het gevoel dat ik veel dingen moet laten voor mijn huis.
baeyb
Mountainbiker

Post by baeyb »

Kort beschreven;

Wij (ik en mijn vrouw) zijn van Antwerpen en hebben daar drie jaar geleden een nieuwbouw appartement gekocht. Nu verkocht, mooi spaarcentje gerecupereerd van deze investering en we verhuizen naar Limburg in februari. Vastgoed is daar goedkoper en het is er aangenamer wonen. Echter meteen daar een huis kopen zit er nog niet in, dus ASAP terug een appartement kopen en weer verkopen na enkele jaren, dan zouden we er moeten zijn om een huisje te kunnen kopen.

Maw slim investeren en terug verkopen om kapitaal op te bouwen is mijn manier en wij zijn van 0€ begonnen, geen spaarcentjes meegekregen van thuis en beiden op 18 jaar alleen gaan wonen.

PS we zijn wel beiden boekhouders en goed met cijfers, kan ook wel een beetje helpen natuurlijk :wink:
MX jorgy
Mountainbiker

Post by MX jorgy »

Na alles hier gelezen te hebben #-o ,ga ik ook es reageren.
Ik werkte sedert mijn 12j bij mijn vader in de atelier,nooit geen zakgeld voor gekregen maar in de plaats mocht ik motorcrossen op zijn kosten tot ik ging werken.
Op mijn 19e afgestudeerd en dan nog 1j legerdienst gedaan.
Beginnen werken op mijn 21e en toen moest ik thuis 12000bfr afgeven/maand en verdiende ik een 40000bfr.
Tuurlijk ben ik blijven crossen,ik werkte dus voor mijn sport.
Altijd met een goedkope 2e hands auto of camionette gereden.
Enkele keren naar america geweest om te trainen en wedstrijden te rijden.
Tot ik op mijn 33 besloot om toch maar te stoppen.
Toen iemand leren kennen en besloten om binnen 2j een huis te kopen,want het werd duur.
Dus 2j krenterig geleefd en 50000€ aan de kant kunnen zetten.
Een echt krot gekocht op 1475m2 grond voor 80000€,ze vroegen 132000€ en ik verklaarde ze zot,in het centrum van Eernegem.
dan echt 1j dag en nacht,ieder vrij uurtje met 2 alles afgebroken en het metselwerk en dak opnieuw laten doen en al de rest zelf.
Alles geleend op 20j en zelfs bijgeleend voor de verbouwing.
Nu zijn we 7j later,er valt deze maand een stukje lening weg en dan betaal ik nog 500€ af/maand.
Ik heb 6j niet gesport en nu ondertussen terug aan het mtbiken.
Je moet er iets voor over hebben en de handen uit de mouwen steken.
Ik ben eerlijk,sparen doe ik niet,alles gaat op in het huis.Er moet enkel nog geschilderd worden en wat plinten zetten.
Leven doe ik ook nog altijd,pensioen?? Ga ik wel zolang leven en we leven in gouden belgië,er zal ook wel iemand betalen voor mij als het moment er is,hoop ik :-)
Maar het is idd heel duur geworden,maar als je zelf de handen uit de mouwen wilt steken,kun je nog enorm veel geld uitsparen.
En voor de mensen met interesse,huis komt wss volgend jaar te koop.
PeterDG
Mountainbiker

Post by PeterDG »

Na alle reacties hier te hebben gelezen ben ik toch wat aan het twijfelen aan de haalbaarheid om alleen een appartement of huisje te kopen. Ik heb altijd gehuurd, maar was van het principe je leeft maar 1x en ben maanden aan een stuk op reis gegaan: werken om te reizen - 3 maand werken, 3maand reizen en dat bijna 10 jaar.

Nu ik de kaap van de 30jaar overschreden heb ben ik er alsmaar meer overtuigd dat ik een eigen stekje moet hebben tegen dat ik met pensioen ben. Als je met pensioen gaat en gezien de huidige situatie wij minder of geen of er minder zullen hebben, dan is een eigen woonst een must.

Nu was ik wat aan het kijken naar appartementen in de regio van Brugge en verschoot toch even van de prijzen: appartementen te koop in brugge.

Nu is mijn vraag of ik met een beperkt gespaard kapitaal van 10.000 en een vast contract wel een deftige lening kan krijgen. Iemand enig idee hoeveel ik kan lenen over 30 jaar met een netto maandloon van 1500 eur?
***G***
Mountainbiker

Post by ***G*** »

PeterDG wrote:Na alle reacties hier te hebben gelezen ben ik toch wat aan het twijfelen aan de haalbaarheid om alleen een appartement of huisje te kopen. Ik heb altijd gehuurd, maar was van het principe je leeft maar 1x en ben maanden aan een stuk op reis gegaan: werken om te reizen - 3 maand werken, 3maand reizen en dat bijna 10 jaar.

Nu ik de kaap van de 30jaar overschreden heb ben ik er alsmaar meer overtuigd dat ik een eigen stekje moet hebben tegen dat ik met pensioen ben. Als je met pensioen gaat en gezien de huidige situatie wij minder of geen of er minder zullen hebben, dan is een eigen woonst een must.

Nu was ik wat aan het kijken naar appartementen in de regio van Brugge en verschoot toch even van de prijzen: appartementen te koop in brugge.

Nu is mijn vraag of ik met een beperkt gespaard kapitaal van 10.000 en een vast contract wel een deftige lening kan krijgen. Iemand enig idee hoeveel ik kan lenen over 30 jaar met een netto maandloon van 1500 eur?
Je kan best nadenken over hoeveel je wil of kunt afbetalen per maand,als alleenstaande is het niet zo simpel in deze tijd.
Ga eens langs een paar banken en ga eens wat info vragen over welk bedrag je kan lenen als je bv 750 euro afbetaald. Denk er ook aan dat er nog een schuldsaldoverzekering bijkomt. Op het net zijn er veel simulaties te vinden waar je kunt berekenen hoeveel je kunt lenen voor een woning krediet maar daar zou ik niet te veel waarde aan hechten. Best is om een hele resem banken te bezoeken voor vrij blijvende informatie. Dan weet je hoe de vork in de steel zit en waar je beste rente voet krijgt.

Ook moet je je er van gewissen dat als je onvoldoende spaargeld hebt om de registratiekosten en notariskosten te dekken de bank de rentevoet met een klein beetje optrekt omdat ze dan zo gezegd meer gaan lenen dan de woning waard is wat voor hun een risico betekent. Als de woning klein beschrijf moet je 5% registratie rechten rekenen en voor groot beschrijf 10% op de aankoop prijs van de woning. De notaris kosten kunnen 5000euro bedragen hangt ook af van de aan koop waarde.
Last edited by ***G*** on Fri 06 Jan 2012 13:08, edited 1 time in total.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Ik geef 60% van men loon af :wink:
.:bert:.
Mountainbiker

Post by .:bert:. »

Het komt vooral neer op prioriteiten.

Ik heb verleden jaar een huis gekocht dat een beetje opgeknapt moet worden. De echt grote werken zijn al gedaan door de vorige eigenaars.
Zeer interessante prijs voor betaald, voornamelijk door de ligging (ergens achterin Nieuwerkerken). Een autostrade ligt niet zo in de buurt (doet enorm veel aan de prijs) en de dichtsbijzijnde supermarkt ligt op een paar km, maar aan de andere kant is het wel rustig gelegen.

Van thuis uit heb ik geen euro meegekregen, mijn ouders hebben ook geen geld "op overschot". Wel heb tijd gekregen en vele jaren hard gewerkt en veel gespaard. Tussen mijn 20 en 30 heb ik weinig geleefd...

Dat maakt wel dat ik zelf ettelijke tienduizenden euro's van mijn eigen geld heb kunnen besteden aan de aankoop, waardoor ik nu minder dan 700 euro per maand afleg aan een lening voor een open bebouwing op 4,5 are. Daar is tegenwoordig met moeite nog een 1-kamer appartement voor te huren.

Ne nieuwe fiets, andere auto, een deftige vakantie of andere "foliekes" zullen er de eerste jaren niet inzitten -> prioriteiten è :wink:
cherryman
Mountainbiker

Post by cherryman »

endorfin wrote:Ik geef 60% van men loon af :wink:
Hier 34%, al moet ik wel zeggen dat ik een goede lening heb kunnen afsluiten :-)

Het is zoals Bert zegt ook een kwestie van prioriteiten stellen; expressweg ligt hier wel dichtbij, maar als je al geen open bebouwing wilt en grote tuin (deze is met recht van overweg, daardoor goedkoper in prijs) dan kan je soms wel hier en daar nog een goede deal doen.

Als ik nu zie hoe ik toch gebeten ben door het MTB-virus, ben ik blij dat ik mij financieël niet helemaal dicht heb gezet en toch gekozen heb voor een iets ouder huis te verbouwen dat ik eventueel op termijn nog kan gaan verkopen als het moet.
Post Reply