Fietsverzekering??

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
b-flor
Mountainbiker

Fietsverzekering??

Post by b-flor »

Ik vraag me af of het zinvol is om een fiets verzekering te nemen?

Ik heb er enkele gevonden:
- DKPV (D´Hondt, Kerckhof en Partners Verzekeringen)
- Callant Verzekeringen
- Zakenkantoor Erwin Viaene

Iemand ervaring met deze of andere?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Brecht
Kenno
Mountainbiker
Location: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500

Post by Kenno »

Het feit dat je de vraag stelt doet mij vermoeden dat je graag een beetje zekerheid hebt. In die zin kan een verzekering zeker en vast zinvol zijn.

Ik weet niet wat de voorwaarden zijn, maar het kan financieel (veel) interessanter zijn om geen verzekering te pakken en het risico te nemen. Je bent er zeker van dat je betaalt voor je verzekering, maar je bent er niet zeker van dat je fiets gestolen worden (ik ga er vanuit dat je hiervoor je fiets wil verzekeren). Als je fiets nooit gestolen wordt is de verzekering weg gesmeten geld hé.

De gulden middenweg is het bedrag dat je normaal aan je verzekering zou betalen telkens in een spaarpot steken. Als je fiets gestolen wordt kan je het geld uit die spaarpot gebruiken.
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Ben ook serieus aan het twijfelen om één te nemen bij mijn volgende mtb. Toch het eerste jaar alleszins , normaal gezien als hij nog leverbaar is heb ik mijn fiets besteld bij Chamizo in Sint-Sint-Katelijne-Waver.
Op hunne website kunt ge gemakkelijk uitrekenen wat het jouw gaat kosten.

http://www.chamizo.be/verzekering_formulier.php

Ge kunt kiezen tussen alleen diefstal of diefstal + schade (Callant verzekering)

@Kenno
Het is misschien wel weggesmeten geld , maar als je het eerste jaar iets voorhebt , zit er nog niet veel geld in dat spaarpotje :wink:
Fuel EX 9
Mountainbiker

Post by Fuel EX 9 »

Ik heb met mijn verzekeringsmakelaar een verzekering lopen die de auto en fietsen dekt.(omnium) Het enigste dat ik moet doen als de fiets gestolen wordt is zeggen dat hij op de fietsdrager stond tijdens de diefstal.
:oops: :oops:
Kenno
Mountainbiker
Location: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500

Post by Kenno »

Fuel EX 9 wrote:Ik heb met mijn verzekeringsmakelaar een verzekering lopen die de auto en fietsen dekt.(omnium) Het enigste dat ik moet doen als de fiets gestolen wordt is zeggen dat hij op de fietsdrager stond tijdens de diefstal.
je hebt een verzekering voor diefstal of enkel voor schade door eigen schuld (omium) afgesloten?
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

Ik heb ooit info gekregen. De waarde van de som die je ontvangt bij diefstal of onherstelbare schade, zakt elke maand nogal. Je zit altijd met €500 franchise. Bij gasten die koersen rijden was dit zelfs €1500.
Fuel EX 9
Mountainbiker

Post by Fuel EX 9 »

Kenno wrote:
Fuel EX 9 wrote:Ik heb met mijn verzekeringsmakelaar een verzekering lopen die de auto en fietsen dekt.(omnium) Het enigste dat ik moet doen als de fiets gestolen wordt is zeggen dat hij op de fietsdrager stond tijdens de diefstal.
je hebt een verzekering voor diefstal of enkel voor schade door eigen schuld (omium) afgesloten?
de omnium is voor de auto, de fiets hebben ze er bijgenomen.
is wel enkel tegen diefstal
b-flor
Mountainbiker

Post by b-flor »

@ i-Mac: Ik heb het es opgezocht.

Bvb bij Callant:

De vrijstelling bij diefstal is 20% van het verzekerde bedrag.
Bij gedeeltelijke diefstal is er een vrijstelling van 2,5% van het verzekerde bedrag met een mininmum van €50.

Bij schade is dit ook het geval, vrijstelling van 2,5% van het verzekerde bedrag met minimum van € 50.

Nadat de fiets een jaar oud is, gebeurt er maandelijks een afschrijving van 1% van de waarde van de fiets.

In mijn geval kost mijn mtb €999 + asseccoires €300 = €1299

De verzekering kost mij dan €74,60.

Dus bij een volledige diefstal is mijn vrijstelling 20% van 1299 = €259,8

Al bij al vind ik dat nog meevallen of niet?

Grtz

Brecht
Kenny_
Mountainbiker

Post by Kenny_ »

Het is niet om reclame te maken maar ben tevreden van Callant.

Vorig jaar Scale RC gekocht 5399€ een maand oud en lap onnozel gevallen in Spa en frame gebroken.
Het heeft even wat geduld gekost maar heb sinds een week een nieuw RC frame 2012. Het lange wachten kwam omdat de frame's 2011 op waren (na expert aanstelling en verslag van deze en daarna de goedkeuring van Callant) en moest wachten op model 2012 die nu eindelijk leverbaar waren, toch ten minste de losse frame's.

Ik kan u verzekeren dat ik nooit meer zonder verzekering rond bol, hed daarvoor ook 4 jaar op een carbon frame gereden en er eigenlijk nooit bij stil gestaan, wist eigenlijk ook niet dat het bestond (maar toen artikel gelezen in O2Bikers). Men denkt altijd ik kan dat geld uitsparen van de verzekering maar ik kan u verzekeren dat ik eerst wel door de grond zakte toen ik daar in Spa stond en zag dat ik 2000€ in de vuilbak kon gooien en ook nog maar een maand oud. betaal nu 220€/jaar en dat is het mij meer dan waard.
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Bij Callant verzekeringen staat wel dat ze geen schade dekken bij wedstrijden. Maar tochten zoals de Houffa , transmaurienne of roc d'azur , zijn dit wedstrijden ? Aangezien ze hier werken met tijdregistratie kan dit toch als wedstrijd gezien worden , of ben is mis?
Post Reply