Sinds vorige week heb ik mijn nieuwe mtb.
Al een paar tochtjes gemaakt maar nu heb ik een probleem:
Wanneer ik alle versnellingen van mijn achtercassette gebruik, loopt mijn ketting bij de lichtste versnelling (grootste blad achteraan) eraf.
Ik heb mijn fiets op 2 haken gehangen en vervolgens alle versnellingen gebruikt.
Nu merk ik dat het 2de kleinste blad van mijn achtercassette wordt overgeslagen.
Dus wanneer mijn ketting op het grootste blad ligt, heb ik nog een versnelling over.. en wanneer ik die nog gebruik, loopt mijn ketting dus af..
Cassette, ketting, shifters zijn XT.
Iemand een idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Brecht
Ketting loopt van cassette
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Ofwel slecht afgesteld of pad krom. Was dat vanaf de eerste rit of zeit ge ne keer gevallen?
-
mountain-biker
- Mountainbiker
Re: Ketting loopt van cassette
Post by mountain-biker »
Hoi , indien je bedoeld dat je met je shifter nóg een klik kan maken terwijl je al op het einde van je cassette zit dan is het inderdaad de afstelling vermoed ik , echter volgens mij moet de uiterste waarde waarin je derallieur kan bewegen dan ook afgesteld worden omdat die normaal niet verder dan het laatste tandje mág bewegen ..b-flor wrote:Dus wanneer mijn ketting op het grootste blad ligt, heb ik nog een versnelling over.. en wanneer ik die nog gebruik, loopt mijn ketting dus af..
Brecht
Indien je hier geen kennis van hebt ; http://www.vlaamsewielrijdersbond.be/co ... ?ID=23#270 (Hoewel voorgaand filmpje álles zegt)
Anders een kameraad/buur of je dealer , dat is immers zó opgelost
Grtz , Mountain-biker .
Ok, stap 1 is gebeurd.
De ketting loopt er niet meer af..
Bij het schakelen slaat mijn ketting nog steeds het 2de kleinste blad over. Dus als ik van grootste blad naar het kleinste blad schakel, gaat de ketting van het 3de kleinste blad naar het kleinste..
Iemand enig idee en wat er aan te doen?
Alvast bedankt
De ketting loopt er niet meer af..
Bij het schakelen slaat mijn ketting nog steeds het 2de kleinste blad over. Dus als ik van grootste blad naar het kleinste blad schakel, gaat de ketting van het 3de kleinste blad naar het kleinste..
Iemand enig idee en wat er aan te doen?
Alvast bedankt
-
mountain-biker
- Mountainbiker
Post by mountain-biker »
Vermoedelijk , omdat je aangeeft enkele keren "gevallen" te zijn , is het zoals Whv en Mister No Chaïn al aangaven waarschijnlijk je derailleurpadje dat een slagje heeft gehad ..
Best ga je gewoon eens langs je/een dealer , die heeft daar een tool voor en is misschien enkele minuutjes werk .
Je kan dit zelf ook door je derailleur los te halen en dan je voorwiel met de snelspanner in de pad te klemmen (een paar boutjes steken als opvulling voor je snelspanner) je ziet dan of beide zijden van de wielen gelijk lopen , maar dan ben je met iets bezig hé .
Ik heb dit ook ooit met een nieuwe racefiets aan de hand gehad , kabel één tikje aantrekken , niet goed naar één zijde , kabel één tikje loslaten , niet goed aan de andere zijde .. Die 10-speed "luistert" gewoon iets nauwer , eenmaal alles recht , geen probleem meer uiteraard ..
Best ga je gewoon eens langs je/een dealer , die heeft daar een tool voor en is misschien enkele minuutjes werk .
Je kan dit zelf ook door je derailleur los te halen en dan je voorwiel met de snelspanner in de pad te klemmen (een paar boutjes steken als opvulling voor je snelspanner) je ziet dan of beide zijden van de wielen gelijk lopen , maar dan ben je met iets bezig hé .
Ik heb dit ook ooit met een nieuwe racefiets aan de hand gehad , kabel één tikje aantrekken , niet goed naar één zijde , kabel één tikje loslaten , niet goed aan de andere zijde .. Die 10-speed "luistert" gewoon iets nauwer , eenmaal alles recht , geen probleem meer uiteraard ..
- Gostracing
- Mountainbiker
Post by Gostracing »
Ik heb ook een XT achterderrie en alle andere goedies en ik had net hetzelfde.
Aangezien ik het slechte schakelen een beetje beu was en ik zelf veel op reis ben voor mijn werk dus niet makkelijk om bij lbs fiets binnen te brengen ging ik zelf maar even het probleem oplossen.
Fiets omhoog gezet op mijn stand en laptop ernaast met dit ( http://www.youtube.com/watch?v=Z3bVgP_MNwc ) filmpje. (eerst alles een keer gezien en dan stap voor stap alles uitgevoerd dmv pauze...
Ik had ook hetzelfde probleem dat het voorlaatste tandwiel werd overgeslagen. Nu is alles terug in orde schakelt zelfs beter dan de LBS het zou fixen
.
Het filmpje is wel van een XTR maar alles bleek exact hetzelfde te zijn bij mijn xt. Ikzelf rijd op een copperhead 3 btw.
Aangezien ik het slechte schakelen een beetje beu was en ik zelf veel op reis ben voor mijn werk dus niet makkelijk om bij lbs fiets binnen te brengen ging ik zelf maar even het probleem oplossen.
Fiets omhoog gezet op mijn stand en laptop ernaast met dit ( http://www.youtube.com/watch?v=Z3bVgP_MNwc ) filmpje. (eerst alles een keer gezien en dan stap voor stap alles uitgevoerd dmv pauze...
Ik had ook hetzelfde probleem dat het voorlaatste tandwiel werd overgeslagen. Nu is alles terug in orde schakelt zelfs beter dan de LBS het zou fixen
Het filmpje is wel van een XTR maar alles bleek exact hetzelfde te zijn bij mijn xt. Ikzelf rijd op een copperhead 3 btw.