sandman bikes
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Koen,
Als je een bestaande shimano crank wil verbreden is de beste weg denk ik de as volledig afzagen, gat in de crank uitfrezen/boren, eventueel splines persen in de rest van de crank (ik zou moeten opzoeken in de roloff matek of dat wel nodig is) en er een nieuwe buis inpersen.
Dan nog nieuwe splines voor de crank in je buis persen en draad trekken.
Een as doorzagen, en een stuk tussenlassen of tussen verpennen,..., dat gaat nooit deftig werken denk ik? Zelfs als je splines perst in de binnenbuis, heb je het nadeel van een kleinere diameter!
Voor produktiemodellen lijkt een verlengde as me nooit interessant.
BB30 verbreden is een stuk eenvoudiger!
Ljimen, zoals bij de "c'dale" heeft een goeie kans om te lukken!
Je hebt een grotere diameter en voldoende oppervlakte.
Maar, zelf een verlengde As laten frezen lijkt me ook een mooie en misschien zelfs betaalbare optie!
Als je een bestaande shimano crank wil verbreden is de beste weg denk ik de as volledig afzagen, gat in de crank uitfrezen/boren, eventueel splines persen in de rest van de crank (ik zou moeten opzoeken in de roloff matek of dat wel nodig is) en er een nieuwe buis inpersen.
Dan nog nieuwe splines voor de crank in je buis persen en draad trekken.
Een as doorzagen, en een stuk tussenlassen of tussen verpennen,..., dat gaat nooit deftig werken denk ik? Zelfs als je splines perst in de binnenbuis, heb je het nadeel van een kleinere diameter!
Voor produktiemodellen lijkt een verlengde as me nooit interessant.
BB30 verbreden is een stuk eenvoudiger!
Ljimen, zoals bij de "c'dale" heeft een goeie kans om te lukken!
Je hebt een grotere diameter en voldoende oppervlakte.
Maar, zelf een verlengde As laten frezen lijkt me ook een mooie en misschien zelfs betaalbare optie!
Die assen verbreden waren probeersels vanuit de tijd dat er nog geen serie cranks buiten die van Surly bestonden. Race Face was toen net failliet, The Hive was nog aan 't twijfelen om een 100mm BB serie te maken...
Op een eenvoudige manier een Shimano as vervangen (die kan je er gewoon in en uit persen) of verlengen was de moeite van het proberen waard omdat je dan ineens veel keuze hebt.
Sindsdien is er veel veranderd en houden we ons daar niet meer mee bezig. Er is nu voldoende keuze gaande van high & low end Isis cranks, langs de Surly Mr Whirly, Race Face dat uit z'n asse herrezen is tot de high-end E13's
Ik herinner me net dat we toen ook op het punt stonden om een verlengde versie van een KCNC trapas (lijkt qua vertanding fel op een Middleburn) te maken als test omdat KCNC ook interesse had om een grotere serie te maken op bestelling. We konden toen sneller zelf een as laten draaien dan te wachten op een sample vanuit Taiwan.
Feitelijk is dat een goeie tip voor weight weenies: KCNC crankstel - triple of double - en nieuwe as CNC laten draaien.
http://fairwheelbikes.com/kcnc-ktype-xc ... 736df85bca
Op een eenvoudige manier een Shimano as vervangen (die kan je er gewoon in en uit persen) of verlengen was de moeite van het proberen waard omdat je dan ineens veel keuze hebt.
Sindsdien is er veel veranderd en houden we ons daar niet meer mee bezig. Er is nu voldoende keuze gaande van high & low end Isis cranks, langs de Surly Mr Whirly, Race Face dat uit z'n asse herrezen is tot de high-end E13's
Ik herinner me net dat we toen ook op het punt stonden om een verlengde versie van een KCNC trapas (lijkt qua vertanding fel op een Middleburn) te maken als test omdat KCNC ook interesse had om een grotere serie te maken op bestelling. We konden toen sneller zelf een as laten draaien dan te wachten op een sample vanuit Taiwan.
Feitelijk is dat een goeie tip voor weight weenies: KCNC crankstel - triple of double - en nieuwe as CNC laten draaien.
probleem is dat kcnc krankstellen bucht aka brol zijn. dat op een sandman zetten is gewoon pure verkrachtingpocoloco wrote: Feitelijk is dat een goeie tip voor weight weenies: KCNC crankstel - triple of double - en nieuwe as CNC laten draaien.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Koen, wat scheelt er eigenlijk nog aan die pinion's dat ze nog niet in een sandman steken?
Van KCNC hadden we inderdaad wat "mixed reviews", vandaar dat we The Hive cranks gekozen hebben van het moment dat daar een akkoord over 100mm BB's mee rond was.
Pinion... ze hadden ons de eerste pre-productie montage "flanges" in juli en de test gearboxen zelf eind augustus beloofd, om testframes rond te bouwen. We wachten nog altijd...
Pinion... ze hadden ons de eerste pre-productie montage "flanges" in juli en de test gearboxen zelf eind augustus beloofd, om testframes rond te bouwen. We wachten nog altijd...
Koen, heb je het over deze crank van E13: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=59012
..en kan je ook een deze nemen met een ISIS as:
http://www.chainreactioncycles.com/Kits ... delID=3343
uiteraard andere kleur
uiteraard andere kleur
Mijn eerste bericht op dit forum!
Allereerst: Wat een mooi topic! Geweldig om zoveel gepassioneerde mensen bij elkaar te zien!
Als tweede: Wat een gave fiets!! Ik heb de Sandman op de happy bike days gezien. En ik heb hem wel willen uitproberen, maar helaas niet aan toe gekomen. Erg tof hoe het model tot stand is gekomen, daar hou ik van! Puur uit functie!
On topic: XACD, een titaniumverwerker uit China is op dit forum ook wel eens langs gekomen, maar ze maken niet alleen custom frames, maar ook onderdelen uit titanium. Zoals deze Titanium ISIS axle.
Suggestie voor het binnenband probleem: Een binnenband zou je eerst kunnen opblazen, zonder deze eerst te monteren zodat hij netjes kan oprekken. Een weekje laten hangen in de schuur en vervolgens monteren?? Het enige probleem wat ik hierbij kan bedenken is dat de gehele diameter van de band toeneemt...
@pocoloco: Je zocht iemand op een universiteit?
EDIT: Is het Titanium kader ook al te bestellen?
Allereerst: Wat een mooi topic! Geweldig om zoveel gepassioneerde mensen bij elkaar te zien!
Als tweede: Wat een gave fiets!! Ik heb de Sandman op de happy bike days gezien. En ik heb hem wel willen uitproberen, maar helaas niet aan toe gekomen. Erg tof hoe het model tot stand is gekomen, daar hou ik van! Puur uit functie!
On topic: XACD, een titaniumverwerker uit China is op dit forum ook wel eens langs gekomen, maar ze maken niet alleen custom frames, maar ook onderdelen uit titanium. Zoals deze Titanium ISIS axle.
Suggestie voor het binnenband probleem: Een binnenband zou je eerst kunnen opblazen, zonder deze eerst te monteren zodat hij netjes kan oprekken. Een weekje laten hangen in de schuur en vervolgens monteren?? Het enige probleem wat ik hierbij kan bedenken is dat de gehele diameter van de band toeneemt...
@pocoloco: Je zocht iemand op een universiteit?
EDIT: Is het Titanium kader ook al te bestellen?
Last edited by Jeroen_o on Wed 21 Dec 2011 20:50, edited 1 time in total.
Correct, zo'n E13 crankset komt standaard op de Sandman Hoggar. Héél knap gerief.heumena wrote:Koen, heb je het over deze crank van E13: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=59012
uiteraard andere kleur
Die Middleburn cranks passen in Isis uitvoering op zo'n Truvativ 100x148mm Isis BB waarvan eerder sprake.
In de square taper uitvoering zoals in jouw link passen die cranks in principe ook op een Sandman in combinatie met een ti Phil Wood BB van 100x145mm. Ik zeg erbij "in principe", want zelf hebben we het nog niet geprobeerd. Ik denk niet dat die 3mm lengte verschil gaan maken.
Binnenkort weten we het zeker: we gaan twee van die Phil Wood's monteren op een race Sandman Outback tandem in combinatie met een Middleburn tandem crankstel - om oa in 2012 aan de Crocodile Trophy mee te doen
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
pocoloco wrote: Pinion... ze hadden ons de eerste pre-productie montage "flanges" in juli en de test gearboxen zelf eind augustus beloofd, om testframes rond te bouwen. We wachten nog altijd...
Jeroen_o,
Als je een nieuwe latexband opblaast zonder monteren springt alle lucht plots naar 1 blaas, en op die plaats wordt de band een stuk dikker dan een 4.0 op een 50 mm velg.
ALs je blijft pompen wordt de blaas groter of komt er een blaas bij, maar eer je de hele band volledig op dat volume hebt is de kans 1/2 dat hij ontploft.
Maar, de band een poosje gebruiken in een supermotto of een 2.45 mountainking ter vorbereiding helpt wel.
PS? aan welke univ ben je verbonden?
@nothing 's impossible - Ik heb geen ervaring met latex, maar ik dacht dat het wellicht hetzelfde zou werken als bij de standaard rubber band. Ik rij zelf tubeless, zo een 10 jaar nu en slechts 2 keer een lekke gehad. Maargoed, ben reeds afgestudeerd Industrieel ontwerper en ben deeltijd verder gaan studeren aan de Universiteit van Amsterdamnothing 's impossible wrote:
![]()
Jeroen_o,
Als je een nieuwe latexband opblaast zonder monteren springt alle lucht plots naar 1 blaas, en op die plaats wordt de band een stuk dikker dan een 4.0 op een 50 mm velg.
ALs je blijft pompen wordt de blaas groter of komt er een blaas bij, maar eer je de hele band volledig op dat volume hebt is de kans 1/2 dat hij ontploft.
Maar, de band een poosje gebruiken in een supermotto of een 2.45 mountainking ter vorbereiding helpt wel.
PS? aan welke univ ben je verbonden?