MTB + cyclocross

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Chucky
Mountainbiker
Location: Granville CMX Carbon, Ridley 29",Olympia CSL-X2 27.5"

Post by Chucky »

Ik heb ook beide.Met de crossfiets was het de bedoeling om regelmatig toertochten te rijden.
Dit echter nog bijna niet gebeurd :oops: gewoon om de reden dat ik met een crossfiets veel minder wendbaar ben.
Bovendien remt een crossfiets,naar mijn gevoel,zeer slecht.Zeker als je schijfremmen gewoon bent.
Het is verleidelijk om een crossfiets te kopen als je de profs op tv bezig ziet,maar 10 rondjes rijden op een parcours dat je vooraf hebt kunnen verkennen is heel iets anders dan een toertocht rijden waarvan je niet weet wat er komen gaat,hellingen,boomwortels,los zand,modder enz...
Met een mtb kan je veel sneller reageren op onverwachte situaties.
De crossfiets wordt nu sporadisch gebruikt voor woon-werk verkeer.
Toevallig ben ik vorig weekend een 29" gaan testen en ik moet zeggen dat me dit zeer verrast heeft in de positieve zin.De snelheden op de rechte stukken lagen in de buurt van de crossfiets maar in het bochtenwerk,klimmen en afdalen kan een crossfiets naar mijn mening niet tippen aan een 29" mtb.
Mijn persoonlijk besluit staat vast..crossfiets de verkoop in en een 29" in de plaats. als ik mijn vrouw overtuigd krijg :-D
pukkie89
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper sworks 29", Epic sworks 29"

Post by pukkie89 »

Ik heb mij een 3 tal weken geleden ook een cx aangeschaft.

Vooral bedoeld voor woon-werk.
Voor dit weer heb ik nog crossbandjes liggen maar tegen de zomer wegbandjes er op en je hebt een koersfiets.

Ik ben er nog maar 3 weekjes mee aan het rijden maar ik verkies toch mijn Niner ze :-D

cx is goed voor de wegtrainingen te doen en wa te spelen in het bos.
Zo hoef ik niet altijd met mijne Niner buiten te komen.
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

Supernaut wrote:
freezy wrote:
En omgekeerd... in den dikke trot rij ik met mijne crosser mijn MTB-maten er gezwind af....
Ne mtb dient niet om in den dikke trot te rijden .

Ieder fietske zijn plezier .
mtb'en is een zomersport hé :wink: , (alleen de asfaltja...... :roll: .zien da blijkbaar anders....maarja dan zijn het dan ook modderja......en liefst op vlakke parcours #-o )
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Dat zijn weer van die typische commentaren... Met een crosser kan je echt wel heel ver geraken hoor, je moet er natuurlijk kunnen mee rijden....... Ik schat dat 80% van alle Belgische TT's perfect met een crossfiets kan gereden worden.

Als je op dit forum over een crossfiets/koersfiets begint, ben je direct een baanjanet die niet met een MTB kan rijden... :roll: Triestig...
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

80% van de TT's zijn dan ook veldtoertochten en hebben niks met MTB'en te maken...
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

't Is gewoon te zot om hier nog te antwoorden...
sn42
Mountainbiker

Post by sn42 »

ik ben niet voor een cx maar heb enkele weken geleden in aarschot iemand met een cx zien rijden en ging over vlotjes over en door. in de kempen een cx in de ardennen een mtb
provo
Mountainbiker

Post by provo »

Gewoon proberen zou ik zeggen. Er staan er genoeg 2de hands te koop.
Bevalt het je niet dan verkoop je hem terug of je zet er koersbandjes onder voor wegtrainingen.

Wat techniek betreft moet je met een crosser meer kijken waar je rijdt, je moet properdere lijnen rijden, en werk je meer met je hele lichaam.
Weet wel dat een crosser niet gemaakt is om traag te rijden.

En je zit ook een op iets anders dan altijd maar de MTB wat voor variatie zorgt in je training.
jupke
Mountainbiker

Post by jupke »

Supernaut wrote:
freezy wrote:
En omgekeerd... in den dikke trot rij ik met mijne crosser mijn MTB-maten er gezwind af....

Dan mag je vandaag nergens gaan fietsen of wat? #-o
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

jupke wrote:
Supernaut wrote:
freezy wrote:

Dan mag je vandaag nergens gaan fietsen of wat? #-o
Al fietst gij in de zeikende regen , dat maakt mij niet uit , en da mag van mij allemaal .

Maar ik associeer mountainbike niet met dikke trot , maar met iets waar ne mountain in zit .

Als ge u dan toch ne straffe vind met een cx t.o.v. mtb , vergelijk dan met parcours waarvoor ze eigenlijk dienen .

Image

en niet met dikke trot

Image

Alé , en pakt nu uw fietske en ga maar wat ik den dikke trot ploeteren .
Veel plezier :^o
Post Reply