Veiligheid op de weg als fiets gebruiker

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Verplichtend of niet

Poll ended at Sat 05 Mar 2005 01:15

Zomer of winter(maten) kwestie van dikkere kleding in de winter.
15
38%
totaal overbodig
24
62%

Total votes: 39

zefii
Mountainbiker

Post by zefii »

draag eigenlijk nooit zo'n fluovestje, maar denk eraan om toch een aan te doen.. dan ben je zeker gezien.. altijd... als je s'avonds als het donker is in de auto zit en je ziet een fietser met fluovest merk je die al van 100m ver op.. een normale fietser met moeite vanaf 20meter... scheelt dus in remmen/vertregen indien nodig, belachelijk of niet ? liever in het weekend kunnen gaan biken, dan thuis zitten met gebroken benen of kapotte fiets omdat ik geen "belachelijk" vestje wou dragen... #-o
Mirlong1
Mountainbiker

Post by Mirlong1 »

Hier altijd een fluovestje + verlichting voor en achter
capino
Mountainbiker

Post by capino »

niks verplichten ! er zijn al regeltjes genoeg !
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Voor mijn woonwerk verkeer heb ik in de donkere maanden steeds

- licht vooraan
- licht achteraan
- fluo band rond mijn been
- fluo vestje

als ik door omstandigheden met de wagen ga werken, let ik ook op de fietsers. En als je erop let, dan merk je pas echt hoe hard zulke fluo -stukken opvallen.

En ja, als ik op 't werk vertrek rond 16u30 is het nog licht en an sich niet de moeite om het vestje aan te doen. Maar een half uur later ben ik toch blij dat ik t vestje aan heb!

Veiligheid komt nog steeds op de 1ste plaats he!!
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

In Frankrijk is sinds een paar jaar verplicht om bij het invallen van de duisternis én bij regen om een fluo hesje/jas te dragen als fietser.

Ik verplicht in ieder geval mijn zoon om steeds een fluo hesje te dragen zodra het donkerder wordt. Dat doe ik ook. Ook hebben we steeds een paar extra led lichtjes bij in geval onze verlichting het laat afweten. Maar sinds we op ons fiets een naafdynamo hebben, gebeurt dit nog nauwelijks.

Als ik met de koersfiets of de MTB op baan ga, dan heb ik resem fluo zaken aan. Let wel, ik spreek dan over fietsen in het donker (bv op weg van/naar het werk).

Mooi? Misschien niet. maar liever één keer teveel gezien worden, dan slachtoffer te worden.

Image
myst.be
Mountainbiker

Post by myst.be »

Als ik naar mijn werk rij heb ik altijd een rugzak aan. Dan heeft zo een vestje totaal geen zin in mijn ogen.

Ik heb wel reflecterend en lichtgevende bandjes aan benen en rugzak hangen. Alsook GOEDE verlichting vooraan en achteraan.
Als je ziet dat sommigen zo een klein knipperlichtje hebben dat je juist van op 1m afstand ziet...
heuveltje
Mountainbiker

Post by heuveltje »

de zwakke weggebruiker moet zich weer aanpassen,zodat de wagens nog vlugger kunnen rijden
beetje meer oplettenheid vd autorijders ea....

oppassen en alert blijven is de boodschap.
Bobken
Mountainbiker

Post by Bobken »

myst.be wrote:Als ik naar mijn werk rij heb ik altijd een rugzak aan. Dan heeft zo een vestje totaal geen zin in mijn ogen...
Persoonlijk heb ik dit euvel snel opgelost door een reflecterende hoes te kopen voor mijn rugzak...
Ik rij ook met voldoende licht maar het reflecterende materiaal zal altijd meer opvallen dan eender welke lampen volgens mij...
voorbeeld van zo een hoes: http://www.decathlon.be/NL/fluo-hoes-sgn-600-147435043/

Groeten

Bobken
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Moet je je gezond verstand afgeven bij aankoop van een fluovestje??

Want blijkbaar tellen verkeersregels nog amper voor mensen met een fluovestje, een rood licht is enkel nog voor auto's, en lichten op de fiets ... niet meer nodig hé, ahnee want ze dragen al een fluovest. Gekken ja!
Benji_5
Mountainbiker

Post by Benji_5 »

Op mijne Camelback staan al genoeg reflecterende dingen + een normaal licht vooraan en achteraan.. Meer hoeft echt niet voor mij..
Post Reply