RS Reba SL: anodisatie begint te verdwijnen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
GT250F
Mountainbiker

Post by GT250F »

BRT wrote:Heb je de vork al eens terug open gedaan sinds het laatste onderhoud? Kans is denk ik aanzienlijk dat een van de 'moussekes' droog staan, fungeren dan als schuurpapier. Heb zelfde al eerder gezien bij een frequent onderhouden fox, open gedaan: mousseke was aan 1 zijde een stukje uitgedroogd, op deze plaats ook anodisatie bovenpoot beginnende slijtage.

Remedie:

Zorgen dat de moussekes echt goed doordrenkt zijn als je de boel terug in elkaar zet.

De fiets om de paar weken eens ondersteboven zetten, zodat de olie terug kan lopen tot op de moussekes en deze doordrenken. Dit laatste kan wel eens een probleempje geven bij remmen (migratie van lucht, maar ontluchten is goedkoper dan schade vork...)
grellig goede tip! =D>
bedankt!
dejos^^
Mountainbiker

Post by dejos^^ »

GT250F wrote:
BRT wrote:Heb je de vork al eens terug open gedaan sinds het laatste onderhoud? Kans is denk ik aanzienlijk dat een van de 'moussekes' droog staan, fungeren dan als schuurpapier. Heb zelfde al eerder gezien bij een frequent onderhouden fox, open gedaan: mousseke was aan 1 zijde een stukje uitgedroogd, op deze plaats ook anodisatie bovenpoot beginnende slijtage.

Remedie:

Zorgen dat de moussekes echt goed doordrenkt zijn als je de boel terug in elkaar zet.

De fiets om de paar weken eens ondersteboven zetten, zodat de olie terug kan lopen tot op de moussekes en deze doordrenken. Dit laatste kan wel eens een probleempje geven bij remmen (migratie van lucht, maar ontluchten is goedkoper dan schade vork...)
grellig goede tip! =D>
bedankt!
doet brunox deo dit niet een stukje ? of vergis ik mij daarin en is brunox deo enkel voor de vorkbenen zelf ?
BRT
Mountainbiker

Post by BRT »

Brunox is in de eerste plaats een kruipmiddel, dat kompatibel is met de dichtingen in uw vork. Het is echter veel veel dunner dan vorkolie en kan mijns inziens nooit de smering van de vorkolie op die moussekes vervangen. Erger nog, zal voor zover het voorbij de diching komt de olie op het mousseke een beetje verdunnen / mee naar beneden spoelen....
Gebruik zelf ook brunox, maar zie het nut eerder in het beschermen van de vorkpoot / het vuil dat tussen de rubberen dichting en de binnenpoot zit verwijderen.
GT250F
Mountainbiker

Post by GT250F »

idd,

de moussekes moeten met een vrij "zware" olie gesmeerd worden,
zoals RedRum,
of als alternatief misschien een ATF 80W olie?
Post Reply