Merkwaardigheidje

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Vediya1
Mountainbiker

Merkwaardigheidje

Post by Vediya1 »

Hallo,
Ik heb een merkwaardig fenomeen wat mij al enige tijd intrigeert.
Wanner ik een toertocht of eender welke rit gedaan heb is de ketting vuil (= logisch). Als ik de fiets van de grond neem, dus het achterwiel kan vrij draaien en ik draai met de ketting achterwaarts dan begint het wiel mee te draaien.
Als ik de ketting proper maak, dan gebeurt dit nog.
Wanneer ik dan olie op de ketting breng en terug achterwaarts draai begint het wiel nog wel te draaien maar veel minder en zelfs bliijft het stil staan.

Tussen stap 1 en 2 kan ik dit wel begrijpen, de ketting is tenslotte vuil en de pion ook; maar tussen stap 2 en 3 is er eigenlijk niets veranderd (ook niet aan de pion welke toch het contact met het wiel is) en dus vroeg ik mij de reden hiervan af.

Misschien dat iemand met meer technische kennis dan ik, dit al verder onderzocht heeft. Het heeft geen nadelen maar ik toch ben ik benieuwd naar het waarom.

MVG
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Lijkt mij gewoon dat er tijdens het smeren wat smeermiddel op je as komt en dus je pion mee smeert. Dat is het enigste punt waarmee je cassette met het wiel is verbonden.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Je vrijwiel is slecht gesmeerd en zal niet lang meer leven.
ras8176
Mountainbiker

Post by ras8176 »

Je freewheel hoeft niet versleten te zijn, het kan zijn dat de stiftjes die er voor zorgen dat je wiel blokkeert bij aanzetten het vet te hard is geworden of er uit is gelopen door water.

Als je zelf al het onderhoudt doet en er speciaal gereedschap voor hebt is het mogenlijk dat je de freewheel demonteert en hem op nieuw van vet voorziet. Dan bestaat de kans dat hij het gewoon weer gaat doen en anders een nieuwe freewheel monteren.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Ik had dat zelfs vanaf het begin met men Hope naven :roll:
Vediya1
Mountainbiker

Post by Vediya1 »

OK, bedankt. Dan zal ik het freewheel nog eens uit elkaar halen; is toch al lang geleden.
Moesten er nog idëeen zijn ...
SharkBite
Mountainbiker

Post by SharkBite »

Welk vet mag/mag niet aan de body gesmeerd worden?
Achter die rubberen ring is het kogellagervet, maar op de body zelf waar die pallekes opzitten die het wiel blokkeren/laten meedraaien wat mag daarop gedaan worden van vet?
Had daar ook kogellagervet op gedaan maar dan draait mijn wiel ook mee als ik de trapas achteruit draai..
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat speciaal vet moet zijn met hoge vloeibaarheidsfactor of zoiets, anders blijven de pennekes plakken in het vet.
SharkBite
Mountainbiker

Post by SharkBite »

Inderdaad, die blijven dan zo hard plakken dat de cassette altijd de neiging heeft om met het wiel te willen meedraaien.

Maar welk vet is dan speciaal vet? :-?
Montagepasta waarschijnlijk al niet..
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Idd zeer vloeibaar vet voor gebruiken.
Ik heb daarvoor RSP Ultra Soft grease, ooit via Hilset gekocht
Post Reply