RS Reba SL: anodisatie begint te verdwijnen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
GT250F
Mountainbiker

RS Reba SL: anodisatie begint te verdwijnen

Post by GT250F »

de titel zegt alles: de goudkleurige anodisatie begint wat te verdwijnen
(geen krassen!)
ik veronderstel dat dit geen kwaad kan?
iemand ervaring met van die neopreen vork kousen?
merci,

Gery
jervanheg
Mountainbiker

Post by jervanheg »

Ik heb al jaar en dag zo'n neopreen kous over m'n achterdemper (vooraan niet, vond het geen zicht, en was ook niet overtuigd dat de kous de veel langere veerweg aankon zonger meer kwaad dan goed te doen). Moet zeggen, achteraan werkt het prima - geen greintje modder, nat of stof komt erdoor - de demper blijft 100% zuiver.
Maar zoals gezegd, geen ervaring op voorvork.
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Of die vork heeft al enorm veel km gedaan, of er is wat slorig omgesprongen met het onderhoud. Bij het onderhoud krijgt de vork nieuwe olie zodat er tussen de vorkschachten en de vorkbenen altijd een olie coating aanwezig is met als resultaat: vlotte vering zonder schuren.
Klopt de theorie van weinig onderhoud ?
GT250F
Mountainbiker

Post by GT250F »

Samuel wrote:Of die vork heeft al enorm veel km gedaan
2500 km
Samuel wrote:of er is wat slorig omgesprongen met het onderhoud.

nee, het onderhoud (oliekeerringen, stofkappen, pistons, olie, "moussekes") is een 300-tal km geleden gedaan [-X
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Hoe oud is die vork ? De slijtage is alles behalve normaal. Zou toch kijken voor garantie. Mijn sid (vergelijkbare bouw van een reba) heeft veel meer km, en die is na een onderhoudsbeurt niet van nieuw te onderscheiden. ( behalve wat krassen op de stickers.)
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

had ik vorige week ook aan de hand
enkele ritten later had ik totaal geen compressie meer in de vork
ik heb dan zelf een volledige revisie gedaan (pistons, stofkappen, olie)
alles werkt opnieuw prima
blijkbaar laat die lock out het afweten als het oliepeil te laag is?
Ik lees net in je vorige berichten dat je zelf revisie doet van je vork. Zijn die problemen opgetreden na jouw onderhoud ?
GT250F
Mountainbiker

Post by GT250F »

vork is 2008

het onderhoud doe ik zelf,
net als bij mijn crossmotoren trouwens (die wel nog een tikkeltje ingewikkelder zijn dan die RS pompen)...
Impliceren dat de slijtage samenhangt met het feit dat ik mijn onderhoud zelf doe, vind ik wel wat kort door de bocht, Samuel, maar ik ga er geen aanstoot aan nemen [-X

de anodisatie begint lichtjes te verkleuren, op ongeveer een kleine 2 cm boven de stofkappen (daar waar de rider sag is)

volgens mij komt dit door slijk dat zich "zet" tussen de stofkap en de stanchion tube
vandaar de verkleuring in dit gebied van de veerweg
en daarom mijn vraag of er iemand positieve ervaring heeft met neopreen kousen.
Last edited by GT250F on Mon 05 Dec 2011 22:40, edited 1 time in total.
Stijn Vdb
Mountainbiker

Post by Stijn Vdb »

Samuel wrote:Hoe oud is die vork ? De slijtage is alles behalve normaal. Zou toch kijken voor garantie. Mijn sid (vergelijkbare bouw van een reba) heeft veel meer km, en die is na een onderhoudsbeurt niet van nieuw te onderscheiden. ( behalve wat krassen op de stickers.)
Samuel, wil niet vitten hoor maar deze slijtage komt meer voor dan je denkt!
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Stijn Vdb wrote:
Samuel wrote:Hoe oud is die vork ? De slijtage is alles behalve normaal. Zou toch kijken voor garantie. Mijn sid (vergelijkbare bouw van een reba) heeft veel meer km, en die is na een onderhoudsbeurt niet van nieuw te onderscheiden. ( behalve wat krassen op de stickers.)
Samuel, wil niet vitten hoor maar deze slijtage komt meer voor dan je denkt!
Ik kan best geloven dat er slijtage is maar toch niet na 2500km, daar schrik ik toch van.
BRT
Mountainbiker

Post by BRT »

Heb je de vork al eens terug open gedaan sinds het laatste onderhoud? Kans is denk ik aanzienlijk dat een van de 'moussekes' droog staan, fungeren dan als schuurpapier. Heb zelfde al eerder gezien bij een frequent onderhouden fox, open gedaan: mousseke was aan 1 zijde een stukje uitgedroogd, op deze plaats ook anodisatie bovenpoot beginnende slijtage.

Remedie:

Zorgen dat de moussekes echt goed doordrenkt zijn als je de boel terug in elkaar zet.

De fiets om de paar weken eens ondersteboven zetten, zodat de olie terug kan lopen tot op de moussekes en deze doordrenken. Dit laatste kan wel eens een probleempje geven bij remmen (migratie van lucht, maar ontluchten is goedkoper dan schade vork...)
Post Reply