Hoe zeit ge dan bezigKoen31 wrote:Ik las onlangs iets over het reviseren en hergebruiken van versleten tandwieltjes...
Ik ga het niet proberen, maar voor wie geïnteresseerd is :
http://home.planet.nl/~leon.poels/leons ... nsjes.html
Groeten,
Koen
Het vrekkenhoekje
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
TIP:
Als er één krans versleten is dan gaat ge u om één nieuw kransje (tot LX alle kransjes, voor lx/XT enkel de 3/2 kleinste kransjes) !!!!!
De mtb'ers zullen trouwens zelden of nooit slechts één krans verslijten.
De bramen wegvijlen is wel een goed idee, maar met het slijpwerk in koen's link denk ik dat Chainsuck geen onbekende zal blijven!
Als er één krans versleten is dan gaat ge u om één nieuw kransje (tot LX alle kransjes, voor lx/XT enkel de 3/2 kleinste kransjes) !!!!!
De bramen wegvijlen is wel een goed idee, maar met het slijpwerk in koen's link denk ik dat Chainsuck geen onbekende zal blijven!
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
en als je dat kransje vervangt zal dit lastig gaan schakelen en door de ketting snel afslijten.nothing 's impossible wrote:TIP:
Re: Het vrekkenhoekje
Kan je ne keer ne foto posten van da karretje???Black Phantom wrote:- En eentje van mezelf:
i.p.v. een duur rollend gereedschapskastje heb ik mij in de Gamma een (geïmpregneerd) houten tuinwerktafeltje aangeschaft. Wieltjes onder de poten gezet en ik kan nu (tijdens het onderhoud) rond mijn bike lopen en mijn gereedschap toch steeds naast mij hebben staan.
Laat nu maar komen die gouden tips!!! \:D/
p.s. neen, ik ben geen Hollander
- Gooser
- Mountainbiker
Ons pa doet dat al jaren op zijne gewone fiets, een soort trekkingfiets met 21 versnellingen; en volgens hem gaat dat perfectKoen31 wrote:Ik las onlangs iets over het reviseren en hergebruiken van versleten tandwieltjes...
Ik ga het niet proberen, maar voor wie geïnteresseerd is :
http://home.planet.nl/~leon.poels/leons ... nsjes.html
(hij is daar mee begonnen omdat hij sowieso ne knutselaar is en al dat versnellings materiaal zoveel geld kost naar zijn mening)
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
Gisteren ne goeien tip gehoord voor wie geen compressor heeft : gebruik een lege gasfles als lucht-tank. Ge sluit daar nen darm op aan en ge koopt u wat accessoires om uw banden mee op te pompen, iets schoon te blazen, ... en ge hebt uw eigen compressor voor heel weinig geld.
Ge moet wel om de zoveel tijd eens naar een garage of iemand met ne compresseur lopen om uw gasfles te laten opvullen maar aangezien er niet zo veel lucht in ne fietsband gaat zal dat wel goed meevallen.
Mijn broer ging vroeger als mechanicien mee naar de autocross enzo en daar gebruikten er dat veel om hun banden mee op te blazen.
Ik ga ne keer in de familie rondvragen wie er nog zo een lege fles staan heeft want dat wil ik mij ook ne keer in mekaar knutselen. Of misschien koop ik mij gewoon een volle fles en doe ik wat gas in mijn banden, dan weegt mijne fiets weeral wat minder
Ge moet wel om de zoveel tijd eens naar een garage of iemand met ne compresseur lopen om uw gasfles te laten opvullen maar aangezien er niet zo veel lucht in ne fietsband gaat zal dat wel goed meevallen.
Mijn broer ging vroeger als mechanicien mee naar de autocross enzo en daar gebruikten er dat veel om hun banden mee op te blazen.
Ik ga ne keer in de familie rondvragen wie er nog zo een lege fles staan heeft want dat wil ik mij ook ne keer in mekaar knutselen. Of misschien koop ik mij gewoon een volle fles en doe ik wat gas in mijn banden, dan weegt mijne fiets weeral wat minder
- focus_wrc
- Mountainbiker
- Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude
jah zoveel kost een compresseur nu ook weer niet, der bestaan nu al goeikopere versies, met een hele kit, die zonder olie werken; wij hebben zo eentje, de prijs is mij ontgaan. maar dat werkt heel goed, ik zie mij nog niet in het donker naar een garagist tsjeffen om mijn gasfles bij te vullen omdat ik dan mijn bike kuis 
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
Hola : 't is hier wel het vrekkenhoekje hé !focus_wrc wrote:jah zoveel kost een compresseur nu ook weer niet
Als ge d'er al enen hebt is dit natuurlijk niet aan jou besteed maar voor andere bikers die maar nu en dan eens wat perslucht nodig hebben is dit misschien wel een idee.focus_wrc wrote: der bestaan nu al goeikopere versies, met een hele kit, die zonder olie werken; wij hebben zo eentje, de prijs is mij ontgaan. maar dat werkt heel goed, ik zie mij nog niet in het donker naar een garagist tsjeffen om mijn gasfles bij te vullen omdat ik dan mijn bike kuis
Ten andere, zoveel zult ge nu ook niet naar uwen garagist moeten lopen hé : al eens gekeken naar het volume dat er in zo een fles gaat en hoeveel ge maar nodig hebt om een bandje op te pompen ....
Bovendien, tov een compresseur heeft dit ook zijn voordelen : geen electriek nodig en ge moet niet wachten tot uw machien wat druk heeft opgebouwd.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ik zou alleszins toch geen butaangas in mijn banden gooien!!!
Ne klapband zou wel eens gevaarlijk kunnen worden
Maar om uw tank met perslucht te vullen zal de druk in het tankstation nogal klein zijn vrees ik. Zo ne compresseur steekt meestal maar een goeie 10 bar.
En dan gaat ge wel zeer regelmatig naar het tankstation hollen, zelfs met een zware 50 liter fles.
Dan heb je 500 liter lucht waarvan je maar 2/3 kan gebruiken om je banden op te pompen. Voor gebruik als perslucht is dit veel te weinig.
Dan koopt ge u beter een duikfles en gaat ge naar een duikcenter om ze te laten vullen. Duikflessen worden op 200 of 300 bar gevuld, en daar kunt ge al effe mee weg. Een gewone 10 literfles op 300 bar geeft 3000 liter lucht.
99% is te gebruiken om je banden op te pompen!
Ne klapband zou wel eens gevaarlijk kunnen worden
Maar om uw tank met perslucht te vullen zal de druk in het tankstation nogal klein zijn vrees ik. Zo ne compresseur steekt meestal maar een goeie 10 bar.
En dan gaat ge wel zeer regelmatig naar het tankstation hollen, zelfs met een zware 50 liter fles.
Dan heb je 500 liter lucht waarvan je maar 2/3 kan gebruiken om je banden op te pompen. Voor gebruik als perslucht is dit veel te weinig.
Dan koopt ge u beter een duikfles en gaat ge naar een duikcenter om ze te laten vullen. Duikflessen worden op 200 of 300 bar gevuld, en daar kunt ge al effe mee weg. Een gewone 10 literfles op 300 bar geeft 3000 liter lucht.
99% is te gebruiken om je banden op te pompen!
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
@N.I. :
Zo een duikfles gaat dat tot 300Bar ? Amai, als ge dan efkes uw drukventiel open zet moogt ge meteen uw vuilblik zoeken om uwen ontploften band bijeen te vegen ...
ik denk dat als ge (brede) rallycrossbanden op druk kunt zetten met zo een gasfles, dat ge dan zeker een velobanneke kunt opgepompt krijgen. Hoeveel banden durf ik niet te schatten omdat ik niet bepaald een groot licht ben in fysica.
Maar stelt dat ge zo een fles van 50 liter gevuld hebt met lucht tot een druk van zeg 8 bar, dan denk ik dat ge toch een respectabel aantal bandjes op 2 tot 5 bar kunt krijgen. En zelfs als ge elke week 2 bandjes van plat tot rijklaar oppompt denk ik dat ge niet elke maand uw fles aan de compresseur zult moeten hangen.
Maar allé, ik ga het experiment eens doen als ik zo een fles gevonden heb en hou jullie op de hoogte.
BTW : aan tankstations werken ze vaak ook met van die kleine luchtvatjes om uw bandenspanning aan te vullen.
Hoeveel druk zou daar in zitten ? Alleszins niet veel want het lukt nooit om een autoband in 1 keer op 3 bar te krijgen.
Zo een duikfles gaat dat tot 300Bar ? Amai, als ge dan efkes uw drukventiel open zet moogt ge meteen uw vuilblik zoeken om uwen ontploften band bijeen te vegen ...
ik denk dat als ge (brede) rallycrossbanden op druk kunt zetten met zo een gasfles, dat ge dan zeker een velobanneke kunt opgepompt krijgen. Hoeveel banden durf ik niet te schatten omdat ik niet bepaald een groot licht ben in fysica.
Maar stelt dat ge zo een fles van 50 liter gevuld hebt met lucht tot een druk van zeg 8 bar, dan denk ik dat ge toch een respectabel aantal bandjes op 2 tot 5 bar kunt krijgen. En zelfs als ge elke week 2 bandjes van plat tot rijklaar oppompt denk ik dat ge niet elke maand uw fles aan de compresseur zult moeten hangen.
Maar allé, ik ga het experiment eens doen als ik zo een fles gevonden heb en hou jullie op de hoogte.
BTW : aan tankstations werken ze vaak ook met van die kleine luchtvatjes om uw bandenspanning aan te vullen.
Hoeveel druk zou daar in zitten ? Alleszins niet veel want het lukt nooit om een autoband in 1 keer op 3 bar te krijgen.