garmin edge 500

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

hangloose wrote:Vraagje: Zijn jullie tevreden over de speed/candance sensor?
Ik heb hier al was negatieve comentaren van gehoord dat deze ook niet precies genoeg zou zijn? Ik overweeg er eentje aate schaffen voor inderdaad de MTB ritten.

Greets
'k Heb eens de test gedaan met 2 toestellen op hetzelfde moment/track, één gekoppeld aan GPS en één gekoppeld via speedsensor:

Afstand speedsensor: 85,10km
Afstand gpssensor: 85,73km

630m op die afstand lijkt mij aanvaardbaar, niet? :wink:
hangloose
Mountainbiker

Post by hangloose »

@RigolleM
Bedankt voor het antwoord maar ik veronderstel dat dit op de weg was en niet onder een bladerendek. Als ik met de collega bikers, met gewone fietscomputer, rijd dan is het verschil met GPS en hen toch al snel 3 Km op een toertje van +/- 40 km. Ik zou dit willen wegwerken met de sensor in het wiel.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

hangloose wrote:@RigolleM
Bedankt voor het antwoord maar ik veronderstel dat dit op de weg was en niet onder een bladerendek. Als ik met de collega bikers, met gewone fietscomputer, rijd dan is het verschil met GPS en hen toch al snel 3 Km op een toertje van +/- 40 km. Ik zou dit willen wegwerken met de sensor in het wiel.
Inderdaad op de baan, een cadanssensor in het veld vind ik minder interessant. In een ver verleden eens een Polar cadanssensor op de MTB gemonteerd en na één modderrit had de modder door de wrijving al een deel van de sensor opgegeten :-)
Dieter Van Gorp
Mountainbiker

Ondervindingen

Post by Dieter Van Gorp »

Ik ben van plan de edge 500 te kopen voor m'n nieuwe mountainbike.
Vooral de snelheid, afstand, hoogtemeter en hartslaggegevens vind ik interessant maar ik zou af en toe ook een eerder gereden route willen rijden met de "route" functie. Zijn jullie tevreden over dit toestel? Welke sterke en zwakke punten ondervinden jullie? Ik lees dat de GPS ontvangst onder bladerdek soms niet te best is en dan afwijkende afstanden/snelheden geeft. Is dit effectief zo'n groot probleem?

Alvast bedankt!
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ben ook van zin om een Edge 500 aan te schaffen, maar hoorde ook al dat de afstand niet erg juist meer is eens je het bos induikt..

Zo'n speedsensor lijkt mij dan een ideale oplossing voor de MTB.
Gaat het eigenlijk om een speed/cadanssensor of zijn dit twee aparte sensoren?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Ik hoor/lees vaak verkeerde info.
De afstand zal +/- kloppen, het is de snelheid die niet altijd correct wordt weergegeven, en af en toe zal hij een bocht wat te kort afsnijden waardoor de afstand iets minder accuraat is. Maar andere keren gaat hij de bocht wat breder nemen (drifting noemt dit) en zal uiteindelijk de afstand niet zoveel afwijken van de werkelijk afstand. Dit is toch zo wat mijn ervaring na 243 activiteiten met een Edge.
Bv. Les Cimes de Waimes had ik 87km, terwijl de aangekondigde afstand 85 was, en daar heb ik toch veel bos gezien.
Ik gebruik de cadans- & speedsensor (1 sensor) enkel op de racer(s), en dit enkel en alleen voor de trapfrequentie te registeren.
Indien de speedsensor actief is, dan gebruikt de Edge niet meer de GPS positie voor snelheid (dus ook afstand).
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

RigolleM wrote: Ik hoor/lees vaak verkeerde info.
Ik heb al van anderen gehoord dat de afstand gegeven voor zo'n 500 er soms echt naast kan zitten.
Vandaar mijn vraag ivm die speedsensor.

RigolleM wrote: Ik gebruik de cadans- & speedsensor (1 sensor) enkel op de racer(s), en dit enkel en alleen voor de trapfrequentie te registeren.
Indien de speedsensor actief is, dan gebruikt de Edge niet meer de GPS positie voor snelheid (dus ook afstand).
De cadanssensor kan je dus apart laten werken?
Als je de speedsensor gemonteerd hebt wil dat niet zeggen dat de GPS die automatisch gebruikt?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

kawa wrote: Ik heb al van anderen gehoord dat de afstand gegeven voor zo'n 500 er soms echt naast kan zitten.
De vraag is of hun afstand correct is? ;-)
kawa wrote:De cadanssensor kan je dus apart laten werken?
Als je de speedsensor gemonteerd hebt wil dat niet zeggen dat de GPS die automatisch gebruikt?
Neen, cadans & speed kan je niet afzonderlijk gebruiken. En je moet inderdaad de Edge zo instellen dat hij met de sensor moet werken. Als hij die niet vindt, neemt hij automatisch de GPS waarden, maar vind hij deze wel, dan zal hij nooit meer overschakelen naar de GPS waarden, tot wanneer je de cadanssensor weer desactiveert.
hangloose
Mountainbiker

nuttige tip

Post by hangloose »

Ik heb gisteren een hardslagmeter ANT+ compatibel gekocht in decathlon.
Koppeling naar de EDGE 500 zonder problemen en maar 29 euro dus een pak goedkoper dan de Garmin ones
RigolleM
Mountainbiker

Re: nuttige tip

Post by RigolleM »

hangloose wrote:Ik heb gisteren een hardslagmeter ANT+ compatibel gekocht in decathlon.
Koppeling naar de EDGE 500 zonder problemen en maar 29 euro dus een pak goedkoper dan de Garmin ones
Welke?
Een PAK goedkoper, als je goed zoekt vind je de oude HR band voor rond de € 35 :wink:
Post Reply