Za 26/11/2011 Maasmechelen

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
downhill
Mountainbiker

Post by downhill »

beste bikers,
als het weer het enigszins toelaat zal ik ook van de partij zijn. Kijk al een tijdje uit naar deze toertocht. Ik ben zelf van Zolder en wat betreft de terrils zijn dit nog de enige waar je met de fiets op mag. Ik ben er nog enkel te voet geweest ( mooi wandelgebied op en rond de terrils ) en het lijkt me een hele uitdaging om hier boven te geraken. Zeker de moeite waard en lijkt me een van de mooiste toertochten te zijn in de omgeving
Diehard_Biker
Mountainbiker

Pak ik mee

Post by Diehard_Biker »

Denk dat ik deze tocht even meepak, als training
Johnny de Wit
Mountainbiker

Za 26/11/2011 Eisden Maasmechelen -EUREGIO MOUNTAINBIKE

Post by Johnny de Wit »

5de EUREGIO MOUNTAINBIKE CLASSIC

http://www.detoekomstrekem.be/organisaties/euregio-mtb/

Op zaterdag 26 november 2011 wordt de 5de editie van de Euregio MTBike Classic gereden met het Gemeentelijk Sportpark in Eisden-Maasmechelen als epicentrum. In het spoor van het Maasmechelen Village – concept tekende Mountainbikeclub De Toekomst uit Rekem weer een schitterend en uitdagend parcours uit in de Maaslandse natuur. Eens te meer wordt hiermee het geslaagde huwelijk tussen fietsen en toerisme in de verf gezet.

NIEUW IN 2011

nieuwe stukken parcours: minder asfalt
extra ruime tombola, dubbel aantal prijzen (hoofdprijs: Mercury GPS)
gratis bidon voor (misschien*) elke deelnemer (*:1.000 beschikbaar)
winterbarbecue

DE ORGANISERENDE CLUB

MTB De Toekomst is de dochter van WTC De Toekomst vzw uit Rekem-Lanaken.

Dit jaar organiseerde de club zijn grote klassieker op de weg, de 42ste Rekem-Francorchamps-Rekem met ca. 1350 deelnemers onder de vlag van de VWB . Ook de nieuwe Karsten Kroon Classic was voor de deelnemers een enorme openbaring.

En nu, in de wintermaanden, staat diezelfde club present met haar jaarlijkse MTB – tocht en alhoewel de Euregio MTBike classic pas aan zijn 5de editie toe is, wordt de tocht reeds georganiseerd vanaf 1999. De eerste 10 edities werden gereden met start en aankomst in het Rijkspsychiatrisch Centrum in Rekem, waar de club steeds een welgekomen gast was.

DE EDITIES 2007-10

De vorige edities van de Euregio Mountainbike Classic waren telkens een schot in de roos. Ondanks het niet altijd ideale weer namen meestal zowat 1000 mountainbikers de start, waaronder een ganse reeks vedetten met op kop de profrenners Gert Steegmans, Sébastien Rosseler, Johan Vansummeren, Bram Tankink, Laurens ten Dam en vele andere Nederlandse profs. Onder hen ook naar jaarlijkse gewoonte Karsten Kroon “omwille van het mooie parcours”, zoals hij ons verzekerde. Ook Kevin Hulsmans, die zoals hijzelf zegt, zijn hart aan de organiserende club verloren heeft, bevindt zich trouw onder de starters.

Traditiegetrouw integreren zij de tocht in hun trainingsprogramma. Even traditioneel is dit een unieke gelegenheid voor MTB – hobbyisten om in het wiel van hun idolen te rijden en … te sterven. Dit vormt telkens een uniek schouwspel: de sliert MTB – hobbyisten, die zich vastbijten in de wielen van de profs om dit enkel te lossen als de adem op is of de krampen niet meer te harden zijn.

En dat de vedetten van de fiets nog benaderbaar zijn, bewijzen zij door ook de cafetaria te bezoeken, waarbij zij voor 1 keer opgaan in het heir van hun supporters.

Extra aandacht werd elk jaar besteed door TVLimburg. In de laatste vier edities werd op zondagavond na afloop in Prime-time op het sportnieuws een uitgebreide reportage uitgezonden over deze mountainbike-organisatie.

PARCOURS

Het parcours omvat 4 lussen van respectievelijk 24, 34, 44 en 55 km. De korte afstanden situeren zich in de prachtige, glooiende natuur van de Maasmechelse bossen met adembenemende vergezichten, waarbij toch hellingen als de Meisberg en de Litzberg voor de nodige uitdaging zullen zorgen. Ook de nu al legendarische passages van de kikbeekbron, of de twee eiken en de Litzberg vormen een schitterend decor voor een avontuurlijke tocht.

Exclusief:

Het Mechels Bos, uitgebreid in de pers verschenen als betwist gebied, wordt nog exclusief voor twee MTB-organisaties toegankelijk gesteld. Eén daarvan is onze MTB Classic op 26 november.

De langere afstanden leiden de MTbikers ook over twee Eisdense Mijnterrils. Kenners noemen vooral de afdalingen echte suspensnummers. Vermeldenswaard is bovendien dat dit stukje natuur exclusief voor deze organisatie toegankelijk gemaakt wordt (het is privé-terrein!). Door de toekomstige bestemmingen zou het misschien wel de laatste keer kunnen zijn dat dit toegankelijk is voor mountainbikers.

Nieuw:

Al sinds het voorjaar van 2011 zijn dynamische bestuursleden in de weer geweest om weer enkele nieuwe stukken parcours toe te voegen aan het reeds mooie traject. Via contacten en verkregen goedkeuringen van Natuur en Bos, de Provinciale Sportdienst, betrokken gemeentes en verscheidene privé-eigenaars is het weer gelukt om speciaal voor deze MTB-Classic enkele exclusieve stukken parcours toegankelijk te stellen. Daarin zijn dan unieke stukjes single-track uitgekozen, er zit de toegang tot een oude grintkuil bij met spectaculaire afdalingen en pittige hellingen voor wie wil.

Waarschuwing:

Omdat zovele stukken van het parcours exclusief voor ons evenement beschikbaar gesteld zijn, én enkel op deze dag, moeten wij de deelnemers verbieden om hun GPS te gebruiken! Wij willen ook de deelnemers ervoor waarschuwen dat het gebruik van stukken traject op andere momenten in het jaar tot boetes kan leiden! (Sommige domeinen worden zelfs afgesloten voor publiek als gevolg van ongeoorloofde toegang: zo is tijdens de aanloop en het slot van de tocht de toegang tot de mijnschachten afgesloten).

EXTRA DIMENSIE

Toch willen de inrichters, waarbij, naast de eerder geciteerde, ook de Maasmechelse WTC Velocity Cycling Team en Maasmechelen Village vaste partners zijn, een extra dimensie geven aan het event.

Waarom zou je – omdat de vertrekplaats op een boogscheut van Maasmechelen Village ligt – niet dit actief sportief hoogtepunt combineren met een bezoek aan het attractieve Outlet-center?

Als doel werd immers gesteld dynamische, sportieve mensen samen te brengen uit de Euregio Nederland, Duitsland en België in het schitterende decor van de Maaslandse natuur, met de fiets en de benen als universele taal. Een bezoekje achteraf aan Maasmechelen Village ligt dan zeer voor de hand! (of: als manlief fietst, maar vrouwlief liever gaat shoppen, maken jullie toch een mooie deal: terwijl de man zijn lichamelijke krachten en behendigheid op de mountainbike test, gaat mevrouw lekker snuisteren in de mondaine winkels van Maasmechelen Village. Of mountainbiket de moderne vrouw ook niet, en gaan man en vrouw na een actief dagdeel ook nog eens samen shoppen in Maasmechelen Village?

Sinds vorig jaar is onze MTB-organisatie ook opgenomen in de Telenet- MTB-tour, waarbij de deelnemers niet alleen kunnen profiteren van de unieke en goed zichtbare Telenet- aanwijsborden: ze kunnen ook genieten van de energiedrank Etixx in de twee bevoorradingsposten én na afloop krijgt elke deelnemer (de eerste 1.000) een drinkbus gratis als herinnering mee naar huis.

Een heel gamma aan drank, lekkere hapjes, een speciale winterbarbecue en gezellige standjes met fiets - gerelateerde producten en een rijkelijke (gratis) tombola (met 5 prijzen van meer dan 100 euro waarde), dit allemaal in het cafetaria van het Sportpark, zullen ook zorgen voor een mooie afsluiter.

TECHNISCHE FICHE

Zaterdag 26 november 2011
Adres: Gemeentelijk Sportstadion, Koolmijn Limburg Maaslaan 2, 3630 Maasmechelen
Afstanden: 24 km – 34 km – 44 km – 55 km
Een organisatie van MTB De Toekomst Rekem ism Fiets-promo, VWB, Maasmechelen Village, Velocity Cycling Team en Telenet-MTB-Tours
Start tussen 09u00 en 14u00
Prijs inschrijving: 4 € (leden VWB/WBV, kaarthouders Fietspromo:3 € - kinderen onder 15 jaar: € 1,50)
De troeven van de organisatie
Een van de mooiste parcours op MTB-vlak
Goede afpijling
Verkeersremmende maatregelen aan oversteekplaatsen en gevaaraanduidende signalisatie
Comfortabele douches voor dames en heren
Afspuitinstallatie voor de fietsen
Grote autoparkings
Beveiligde fietsparkings
Grote gratis tombola met hoofdprijs t.w.v. 250 €
Gratis drinkbus na afloop (voor de eerste 1.000 deelnemers)
Dubbele bevoorrading voor 44 en 55 km.
Unieke toegang tot bepaalde privé-terreinen met uitdagende parcours
Reisweg: Via autosnelweg E314, afrit Maasmechelen – Lanaken naar Rijksweg N78. Volg de pijlen van Leisure Valley

Hell Yeah !
Mountainbiker

Post by Hell Yeah ! »

Yes yes :-D Ik zie er al naar uit en ik hoop da de beentjes iets beter zijn dan de voorbije weken.
scaniadevil
Mountainbiker

Post by scaniadevil »

Hellokes,
Vandaag hoorde ik vertellen dat de mijnterrils misschien toch geschrapt zouden worden op deze toertocht. Het zou te maken hebben met de vrieskou die onveilige toestanden op de terills zou teweeg brengen. Wat is er precies aan de hand. Kan iemand duidelijkheid scheppen. Ik zou het heel jammer vinden, langs de andere kant gaat veiligheid voor alles.
Grtz
Scaniadevil
mengie78
Mountainbiker

Post by mengie78 »

weet er iemend hoeveel hoogtemeters er in de 44 en 55 km zitten?
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

Als ge ziet dat er bikers zijn die op een normale mtb afdaling al verongelukken,wat denk ge dan van een afdaling van de terrilImage
frits motaar
Mountainbiker

Post by frits motaar »

ik heb deze rit vorig jaar ook al gereden,en alles was best te doen.
Zoals die "beruchte terril" bvb,de 1ste is een mooi,niet al te lastig klimmetje,en de 2de is een asfaltwegje naar boven,niet veel aan dus.
De vergezichten daarentegen zijn daar fenomenaal.
Kortom een ritje dat je zeker moet rijden.
ps;vorig jaar was het ook een "vriesweertje".
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

frits motaar wrote:ik heb deze rit vorig jaar ook al gereden,en alles was best te doen.
Zoals die "beruchte terril" bvb,de 1ste is een mooi,niet al te lastig klimmetje,en de 2de is een asfaltwegje naar boven,niet veel aan dus.De vergezichten daarentegen zijn daar fenomenaal.
Denk dat je van een andere terril spreekt :lol:
flipp
Mountainbiker

Post by flipp »

frits motaar wrote:ik heb deze rit vorig jaar ook al gereden,en alles was best te doen.
Zoals die "beruchte terril" bvb,de 1ste is een mooi,niet al te lastig klimmetje,en de 2de is een asfaltwegje naar boven,niet veel aan dus.
De vergezichten daarentegen zijn daar fenomenaal.
Mmmm dat is raar....

Ik heb deze tocht vorig jaar ook gereden. En idd het was een vriesweertje, MAAR de terrils zaten er toen NIET in. Op het laatste moment afgelast vanwege het weer.
Post Reply