Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Raging_Bulls
Mountainbiker

Post by Raging_Bulls »

Haaike wrote:Gelukkig dat ik al rekening hield met een mogelijks blinde mol achter het stuur of ik zat er knal op.
Ik ken dat. Ik ga er altijd van uit dat ik onzichtbaar ben, al de rest van het verkeer blind en doof is en ze elk moment een collectieve vlaag van verstandsverbijstering of een beroerte kunnen krijgen. Die houding heeft mijn leven al een paar keer gered.

Tevens altijd zorgen dat je fiets 100% in orde is. Als ik mijn twijfels heb over een remkabel, bijna versleten blokken of de ketting/tandwielen/derailleurs van één van mijn fietsen, gaat die fiets niet de baan op voor het in orde is. Zeker bij woon-werk fietsen is dat belangrijk, omdat je daar gewoon veel meer mee in het verkeer zit dan een weekend-MTBtje.
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Raging_Bulls wrote:
Haaike wrote:Gelukkig dat ik al rekening hield met een mogelijks blinde mol achter het stuur of ik zat er knal op.
Ik ken dat. Ik ga er altijd van uit dat ik onzichtbaar ben, al de rest van het verkeer blind en doof is en ze elk moment een collectieve vlaag van verstandsverbijstering of een beroerte kunnen krijgen. Die houding heeft mijn leven al een paar keer gered.

Tevens altijd zorgen dat je fiets 100% in orde is. Als ik mijn twijfels heb over een remkabel, bijna versleten blokken of de ketting/tandwielen/derailleurs van één van mijn fietsen, gaat die fiets niet de baan op voor het in orde is. Zeker bij woon-werk fietsen is dat belangrijk, omdat je daar gewoon veel meer mee in het verkeer zit dan een weekend-MTBtje.
Hehe, grappige omschrijving, maar inderdaad de juiste instelling om het verkeer in te gaan. Brussel is op dat gebied nu gelukkig wel niet mijn "doop": rij al jaaren met de fiets naar school in Aalst of station van Denderleeuw. Maar ja, Aalst of Denderleeuw, dat is qua hindernissen niet echt vergelijkbaar (alhoewel, rondpunt Haring heeft bij momenten ook schone taferelen opgeleverd), dus het vraagt wel nog meer aandacht nu.

En mijn fiets moet inderdaad in orde zijn. Mijn woon-werkfiets moest drie weken geleden binnen voor nieuwe remblokken (ok, zou ik zelf kunnen doen, maar ik heb hem dan direct ook nog maar eens een "groot onderhoud" laten geven), maar omdat nog liever bij mijn vertrouwde fietsenmaker ga in de buurt van mijn ouders dan een nieuwe te zoeken in Brussel, kon ik hem niet direct binnen doen. En ja, dan is het spijtig om dat veloke 's morgens te laten staan, maar toen heb ik de Villo genomen (en eerste check daar voor ik een fiets kies: de remmen!).
koendd
Mountainbiker

Post by koendd »

morgen voor de eerste keer met de fiets naar het werk (tis er het geschikte weer voor hé :lol: )

Ruddervoorde -> Ieper, goed voor zo'n 36km fiets/bibberplezier.

daarnet fiets in orde gezet, lampkes en spatborden gemonteerd

Voorlopig nogwel met mn nobby nic/racing ralph banden maar das maar voor 2 dagen, volgende week kijken voor wat anders voor woon/werk
flow
Mountainbiker

Post by flow »

Iemand een goede route om vanuit Gooik naar Brussel te rijden?
Ik zit er al lang aan te denken om met de fiets naar de HUB te rijden in Brussel. Das gelegen tegen het centraal station.
Dat openbaar vervoer ben ik kotsbeu. Maar ben nog altijd aan het twijfelen langswaar het nog wat doenbaar is met de fiets.
Iemand een idee?
MC Jo
Mountainbiker
Location: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Post by MC Jo »

flow wrote:Iemand een goede route om vanuit Gooik naar Brussel te rijden?
Ik zit er al lang aan te denken om met de fiets naar de HUB te rijden in Brussel. Das gelegen tegen het centraal station.
Dat openbaar vervoer ben ik kotsbeu. Maar ben nog altijd aan het twijfelen langswaar het nog wat doenbaar is met de fiets.
Iemand een idee?
Ik rij de 3-egyptnarenbaan af, door naar Lennik, via de Lennikse baan tot aan het rond punt aan eramus. Daar kan je door steken naar het kanaal. Via het kanaal kan je dan door rijden naar centraal station. Dit is de veiligste weg, want vanaf de grote eg Asse-Edingen heb je altijd een (verlicht) fietspad (behalve Lennik centrum, maar dat kan je ontwijken door een fietspad links van het centrum te nemen). Wel een beetje saai, maar wel veilig.
Je kan ook allerlei smalle wegeltjes nemen, maar sommige ervan worden gebruikt als sluipweg en sommige zijn totaal niet verlicht. In de zomer is deze wel leuker. Die wegeltjes beginnen na die feestzaal (kan effe niet op de naam komen) op de 3-egyptenaren baan (oude Geraardsbergse straat of zoiets). Je moet dan eigenlijk altijd rechtdoor. Je kruist allemaal de grote banen. Deze moet je wel eens met iemand mee rijden, want op sommige punten twijfel ik nog eens, zeker in het donker.
En tussen deze 2 liggen nog tal van mogelijkheden.
flow
Mountainbiker

Post by flow »

MC Jo wrote:
flow wrote:Iemand een goede route om vanuit Gooik naar Brussel te rijden?
Iemand een idee?
Ik rij de 3-egyptnarenbaan af, door naar Lennik, via de Lennikse baan tot aan het rond punt aan eramus. Daar kan je door steken naar het kanaal. Via het kanaal kan je dan door rijden naar centraal station. Dit is de veiligste weg, want vanaf de grote eg Asse-Edingen heb je altijd een (verlicht) fietspad (behalve Lennik centrum, maar dat kan je ontwijken door een fietspad links van het centrum te nemen). Wel een beetje saai, maar wel veilig.
Je kan ook allerlei smalle wegeltjes nemen, maar sommige ervan worden gebruikt als sluipweg en sommige zijn totaal niet verlicht. In de zomer is deze wel leuker. Die wegeltjes beginnen na die feestzaal (kan effe niet op de naam komen) op de 3-egyptenaren baan (oude Geraardsbergse straat of zoiets). Je moet dan eigenlijk altijd rechtdoor. Je kruist allemaal de grote banen. Deze moet je wel eens met iemand mee rijden, want op sommige punten twijfel ik nog eens, zeker in het donker.
En tussen deze 2 liggen nog tal van mogelijkheden.
Ik ga nu in de winter toch voor de grote weg kiezen. Zo min mogelijk risico's nemen. Diene weg lans de lenniksebaan heb ik toch al duizend keer gedaan met den bus. Dus die ken ik. En goed om te weten dat langs het kanaal rijden goed te doen is met de fiets. Ik had dit ook al in gedachten, maar nu zijn we tenminste zeker...
Stephanos
Mountainbiker

Antwerpen - Kortenberg

Post by Stephanos »

Sinds 3 maanden terug naar het werk met de fiets. Het traject loopt van Deurne-Zuid naar Kortenberg. Zo'n 44km.

Een aantal jaar geleden deed ik dit ook al een paar keer per week, maar hield het niet vol omdat ik te vaak snelheidsrecords wou breken. :lol:

Nu ligt de focus meer op frequentie dan op snelheid. Met lage HR (<140bpm) en hoge cadans is 4 keer per week geen probleem voor de benen. Wel voor het hoofd, blijkbaar. Ik kan amper genoeg bijslapen. Als je om 5u15 opstaat en om 6u thuiskomt, dan is het lastig om zoals een sporter voor 9u onder de veren te kruipen. Nog iemand hier 'problemen' mee?

Het bleek ook moeilijk te combineren met mijn vegetarisch dieet. :( Al snel een vermoedelijk tekort aan ijzer en B12. Enfin, ik kon eten wat ik wou, ik had nooit genoeg energie in mijn lijf. Na een weekje 'kuur' van enkele tientallen grammen vlees per dag is dit probleem opgelost. De juiste brandstof en additieven zijn toch belangrijk! Krijg hier op het werk toch commentaar op mijn constante geschrans. :-D

Na alles geprobeerd te hebben op die route (ligfiets, trein, auto, moto, scooter) moet ik toch vaststellen dat koersfiets het beste transportmiddel is. Financieel en ecologisch is het een no-brainer.
Als het sneeuwt ga ik met de MTB.

blij terug in het zadel te zitten!
Stephanos
Mountainbiker

Antwerpen - Kortenberg

Post by Stephanos »

Sinds 3 maanden terug naar het werk met de fiets. Het traject loopt van Deurne-Zuid naar Kortenberg. Zo'n 44km.

Een aantal jaar geleden deed ik dit ook al een paar keer per week, maar hield het niet vol omdat ik te vaak snelheidsrecords wou breken. :lol:

Nu ligt de focus meer op frequentie dan op snelheid. Met lage HR (<140bpm) en hoge cadans is 4 keer per week geen probleem voor de benen. Wel voor het hoofd, blijkbaar. Ik kan amper genoeg bijslapen. Als je om 5u15 opstaat en om 6u thuiskomt, dan is het lastig om zoals een sporter voor 9u onder de veren te kruipen. Nog iemand hier 'problemen' mee?

Het bleek ook moeilijk te combineren met mijn vegetarisch dieet. :( Al snel een vermoedelijk tekort aan ijzer en B12. Enfin, ik kon eten wat ik wou, ik had nooit genoeg energie in mijn lijf. Na een weekje 'kuur' van enkele tientallen grammen vlees per dag is dit probleem opgelost. De juiste brandstof en additieven zijn toch belangrijk! Krijg hier op het werk toch commentaar op mijn constante geschrans. :-D

Na alles geprobeerd te hebben op die route (ligfiets, trein, auto, moto, scooter) moet ik toch vaststellen dat koersfiets het beste transportmiddel is. Financieel en ecologisch is het een no-brainer.
Als het sneeuwt ga ik met de MTB.

blij terug in het zadel te zitten!
Raging_Bulls
Mountainbiker

Post by Raging_Bulls »

Stephanos,

Ik ken dat probleem. Ik ging vroeger ook dagelijks van Brasschaat (Maria-Ter-Heide) naar mijn school in Mechelen, wat bijna dezelfde afstand is. Ik reed slechts aan 27-28 km/h gemiddeld met een MTB op brede slicks, wat neerkwam op een reistijd van 1h45.
6h30 doorrijden, 8h15 in Mechelen, 16h doorrijden, 17h45 terug thuis.

In de winter was de Grote Steenweg echter zo'n miserie dat ik vanaf Mortsel binnenweggetjes begon te nemen, wat er in combinatie met sneeuw en ijzel voor zorgde dat ik een uur vroeger moest vertrekken en een uur later thuiskwam. Dan werd het voor mij ook problematisch om genoeg slaap te hebben.

Je moet je daar echt op instellen als je om 21h wil slapen. Geen televisie of PC na 19h30, en cafeine of nicotine na het thuiskomen zijn al helemaal uit den boze.
En inderdaad, een vegetarisch dieet is uitgesloten als je aan duursporten wil doen.
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Allé, er staat mij wat te wachten.
Momenteel dagelijks 13 km enkel, wat neer komt op een klein half uurtje 's morgens en 's avonds.
Eind januari verhuis ik, en wordt het 45 km enkel.
Komt nog bij dat ik werk tot 19u, dus zal pas rond 21u thuis zijn elke dag.
Post Reply