Cube frame maat vraag
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
Funky242
- Mountainbiker
Ik kwam met de berekening uit op 19,8". Ben voor een 20" gegaan. Mijn binnenbeenlengte is 90 cm (eigen meting).
Volgende week heb ik een afspraak bij Bullen voor een volledige opmeting van mezelf en een afstelling van de fiets. (Helaas heb ik pas gelezen over die opmetingen nadat ik al een fiets had...)
Volgende week heb ik een afspraak bij Bullen voor een volledige opmeting van mezelf en een afstelling van de fiets. (Helaas heb ik pas gelezen over die opmetingen nadat ik al een fiets had...)
ik geef mijn gegevens hier in: http://www.bike-discount.de/inhalt/rahmengroesse.html#
maar zie dat bij 87 cm de frame afmeting naar 20" al gaat.
maar deze vuistregel:
Liegt der theoretische Wert zwischen zwei Größen, gilt folgende Faustregel:
bei sportlicher Fahrweise eher die kleinere Rahmenhöhe
bei tourenorientierter Fahrweise eher die nächstgrößere Rahmenhöhe
wat vinden jullie daarvan?
maar zie dat bij 87 cm de frame afmeting naar 20" al gaat.
maar deze vuistregel:
Liegt der theoretische Wert zwischen zwei Größen, gilt folgende Faustregel:
bei sportlicher Fahrweise eher die kleinere Rahmenhöhe
bei tourenorientierter Fahrweise eher die nächstgrößere Rahmenhöhe
wat vinden jullie daarvan?
-
Funky242
- Mountainbiker
Zoals beloofd, vandaag laten opmeten (ik kan Bullen in ieder geval aanraden, gaat nauwkeurig te werk met kennis van zake !).
Enkele van de maten die opgemeten werden, in mm :
Lichaamslengte = 1780
Beenlengte = 870
Romplengte = 618
Armlengtes = 704 (beiden even lang)
Mijn fiets is dus een stock Cube LTD Pro 2011, 20".
Ten eerste, de plaatsing van mijn voetplaatjes was volledig fout, zijdelings stonden ze 5 mm verkeerd en ze stonden 12 mm teveel naar voren. De tolerantie om blessures te vermijden en optimaal rendement van je beweging te hebben is 1 mm, dus ik zat er echt wel ver naast (geplaatst door lokale fietsshop...).
Verder...het frame is prima qua maat. Enkel de stuurpen werd omgekeerd en de ring werd ertussenuit gehaald, waardoor het stuur 5 cm lager komt te staan, wat perfect is. De cranks zijn prima, het stuur zou 3 cm korter moeten aan beide kanten (ofwel barends plaatsen).
Enige wat veranderd moet worden is de zadelpen. De standaard is er één met offset naar achter, en ik moet een rechte hebben gezien het zadel nu, helemaal naar voor geschoven, nog 4 cm verder naar voor moet. Dit kan enkel met een rechte zadelpen.
Verder nog wat gegevens over het één been dat wat langer is dan het ander en dergelijke maar niks wat voor de algemene maten van belang is.
Enkele van de maten die opgemeten werden, in mm :
Lichaamslengte = 1780
Beenlengte = 870
Romplengte = 618
Armlengtes = 704 (beiden even lang)
Mijn fiets is dus een stock Cube LTD Pro 2011, 20".
Ten eerste, de plaatsing van mijn voetplaatjes was volledig fout, zijdelings stonden ze 5 mm verkeerd en ze stonden 12 mm teveel naar voren. De tolerantie om blessures te vermijden en optimaal rendement van je beweging te hebben is 1 mm, dus ik zat er echt wel ver naast (geplaatst door lokale fietsshop...).
Verder...het frame is prima qua maat. Enkel de stuurpen werd omgekeerd en de ring werd ertussenuit gehaald, waardoor het stuur 5 cm lager komt te staan, wat perfect is. De cranks zijn prima, het stuur zou 3 cm korter moeten aan beide kanten (ofwel barends plaatsen).
Enige wat veranderd moet worden is de zadelpen. De standaard is er één met offset naar achter, en ik moet een rechte hebben gezien het zadel nu, helemaal naar voor geschoven, nog 4 cm verder naar voor moet. Dit kan enkel met een rechte zadelpen.
Verder nog wat gegevens over het één been dat wat langer is dan het ander en dergelijke maar niks wat voor de algemene maten van belang is.
-
mountain-biker
- Mountainbiker
Post by mountain-biker »
Zat bij Cube ook net er tussen met een kleine marge naar de 20" .
Dealer bood mij een testrit aan op zowel de 18" als de 20" , heb uiteindelijk voor de 20" gekozen , nooit spijt van gehad ..
Is misschien ook wel een beetje persoonlijk wanneer je niet duidelijk 18" of 20" hebt maar er pal tussen zit ..
Grtz. , Mountain-biker .
Dealer bood mij een testrit aan op zowel de 18" als de 20" , heb uiteindelijk voor de 20" gekozen , nooit spijt van gehad ..
Is misschien ook wel een beetje persoonlijk wanneer je niet duidelijk 18" of 20" hebt maar er pal tussen zit ..
Grtz. , Mountain-biker .
-
mountain-biker
- Mountainbiker