HERDERMARATHON!
Ook mijn eerste marathon (120 km :) )
Welke marathon-uitdaging voor een beginner?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
el gordo
- Mountainbiker
Ik ben geen technisch onderhouden wonderkind, maar ik kan de meeste situaties wel mijn plan trekken.RigolleM wrote:Ik ben begonnen met de Houffamarthon, toen nog 65km als kortste afstand, nu heb je 50 of 75km als voor kortere afstanden. Als eerste ardennenmarathon is dit de ideale instapper, niet te technisch en de klimmen vallen mee qua lastigheidsgraad. Enkel geluk hebben met het weer, want dan wordt deze ook lastig..
Ik veronderstel dat voor de kleinere Houffamarathon-routes er geen stukken uit de wereldbeker manches zitten ...
Dat jullie geen medelijden meer hebben met jullie herdermarathon vanaf 80km heb ik ook gelezen op de site, maar de 60km heeft niet de mogelijkheid om de 10km optielus erbij te nemen. Of wijzigt dit vanaf 2012?RigolleM wrote:Herdermarathon is ook ideaal, maar de 80km zijn verdomd zwaar te noemen door de opeenvolging van korte nijdige klimmekes, plus kennen de Herders geen genade vanaf 80km en krijg je de éne na de andere technische zone voorgeschoteld.
Interesting!! De 100K moet toch haalbaar zijn!RigolleM wrote:Ook één van mijn favorieten blijft Poperinge XXL, de lastige zones liggen op de lange afstanden (100 en 125km) wat verder uit mekaar waardoor je wat kan recupereren, maar de volle 125km blijft natuurlijk lastig want je zit toch gemakkelijk 6u op de fiets.
Mijn ervaringen als beginner even delen. Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar regelmatig met de mountainbike en heb dit jaar enkele marathons gedaan.
Ik ben gestart met mountainbiken in juni 2010 omdat ik veel zin had om eens reis van El Camino Loco te proberen. Hier rondrijden op het Vlaamse platteland zegt me niet zoveel. Maar een reis waar je een week onderweg bent in de bergen sprak me ontzettend hard aan. Dat wou ik absoluut eens doen. Ik ben licht gebouwd (53 kg), daarom dat ik niet van vlakte en wind hou. Daarvoor heb je kracht nodig en die heb ik niet. Vorig jaar ben ik dan in oktober met El Camino Loco naar Kreta geweest (kleine 9000 hm op bijna 400 km in 7 dagen) . Natuurlijk moet je dan toch een beetje voorbereid zijn. Ik had uiteindelijk in totaal ongeveer 15 ritten in de benen denk ik voor mijn vertrek naar daar. Alleen ritten hier thuis, in de Vlaamse Ardennen en rond Brussel. Geen Ardennen-ervaring. Best weinig. Ik had voor afreis nog een rit nooit langer dan 60 km gereden. Terwijl er ginds 3 ritten van 75 à 80 km in zaten met telkens ongeveer 2000 hm. En toch was het ontzettend plezant en kon ik alles rijden. Ik reed toen zelfs nog zonder klikpedalen, die heb ik na de kretareis gekocht. Veel op gevloekt in het begin. Zelfs last gekregen aan achterzijde knie en toch 2 maand stil gelegen. Maar door het bijstellen van mijn positie is dat opgelost geraakt. Was wel in putje winter. Dus minder erg. Alleen was daarna de conditie weer volledig weg :/
Achteraf bleek Kreta voor mij een ideale kennismaking te zijn. Veel geklommen die week, maar vooral op brede paden, weinig technisch en er zat nog relatief veel asfalt in. Maar dat vond ik helemaal niet erg toen. In juni dit jaar ben ik dan naar Sardinië geweest en dat was totaal iets anders, veel technischer. Daar toch regelmatig moeten wandelen zowel bergop als bergaf. Maar weer een leuke week gehad.
Pas daarna mijn eerste Belgische Ardennen rit gedaan. De RDHF (65 km). Dat was er meteen één die kon tellen. Zeer technische tocht, maar het was een superrit. Was achteraf ook zeer verrast van mezelf dat ik toch nog tamelijk veel moeilijke stroken al fietsend had kunnen afleggen. Ik herinner me 2 klimmetjes waar ik tussen een grote groep "wandelaars" naar boven reed. Dit is wel een chrono, maar ik heb die gewoon als TT gereden. Mijn tijd was rond 5,75u ergens rond plaats 400. En op de weinige vlakkere stukken heb ik echt kalm gereden. Heb toen de tips van lowie op dit forum goed in mijn oren geknoopt.
Daarna geen andere chrono's meer gereden. Wel nog enkele langere TT-ritten gedaan, maar altijd rustig aan. De 90 km in Profondeville was een lange dag en ook afgezien in Olloy-sur-Virion. Daar een kleine 70 km gereden, maar superzwaar doordat het heel de voorafgaande nacht geregend had. Toen was ik echt helemaal kapot. Er zijn genoeg TT's in de zomer waar je tussen de 70 en 100 km kan fietsen.
Om me te vergelijken met jou. Ik heb ook de 64 km gereden in Bierbeek net iets trager dan jou. Ik rijd niet met hartslagmeter. Geen vergelijk mogelijk daar. Dus dan denk ik dat langere tochten rijden ook voor jou niet onmogelijk moet zijn. Gewoon goed doseren en goed eten en drinken. Voor mij is snelheid niet belangrijk. Ik tracht wel altijd zo veel mogelijk te fietsen. Als ik echter iets te gevaarlijk vind, dan stap ik wel af.
Mijn doelstelling voor 2012 is de C2C rijden met El Camino Loco. Quasi 15 dagen na elkaar een "marathon". Dan is het vooral belangrijk om jezelf te sparen anders ben je na een week kapot. Ik ga ook proberen om deze winter niet te veel stil te liggen. Want mijn basis zal toch beter moeten zijn dan voor de vorige 2 reizen.
Wat EBMC betreft vond ik de RDHF in ieder geval zeer de moeite waard. Eén van de leukste ritten die ik al gereden heb in mijn korte carrière.
Ik ben gestart met mountainbiken in juni 2010 omdat ik veel zin had om eens reis van El Camino Loco te proberen. Hier rondrijden op het Vlaamse platteland zegt me niet zoveel. Maar een reis waar je een week onderweg bent in de bergen sprak me ontzettend hard aan. Dat wou ik absoluut eens doen. Ik ben licht gebouwd (53 kg), daarom dat ik niet van vlakte en wind hou. Daarvoor heb je kracht nodig en die heb ik niet. Vorig jaar ben ik dan in oktober met El Camino Loco naar Kreta geweest (kleine 9000 hm op bijna 400 km in 7 dagen) . Natuurlijk moet je dan toch een beetje voorbereid zijn. Ik had uiteindelijk in totaal ongeveer 15 ritten in de benen denk ik voor mijn vertrek naar daar. Alleen ritten hier thuis, in de Vlaamse Ardennen en rond Brussel. Geen Ardennen-ervaring. Best weinig. Ik had voor afreis nog een rit nooit langer dan 60 km gereden. Terwijl er ginds 3 ritten van 75 à 80 km in zaten met telkens ongeveer 2000 hm. En toch was het ontzettend plezant en kon ik alles rijden. Ik reed toen zelfs nog zonder klikpedalen, die heb ik na de kretareis gekocht. Veel op gevloekt in het begin. Zelfs last gekregen aan achterzijde knie en toch 2 maand stil gelegen. Maar door het bijstellen van mijn positie is dat opgelost geraakt. Was wel in putje winter. Dus minder erg. Alleen was daarna de conditie weer volledig weg :/
Achteraf bleek Kreta voor mij een ideale kennismaking te zijn. Veel geklommen die week, maar vooral op brede paden, weinig technisch en er zat nog relatief veel asfalt in. Maar dat vond ik helemaal niet erg toen. In juni dit jaar ben ik dan naar Sardinië geweest en dat was totaal iets anders, veel technischer. Daar toch regelmatig moeten wandelen zowel bergop als bergaf. Maar weer een leuke week gehad.
Pas daarna mijn eerste Belgische Ardennen rit gedaan. De RDHF (65 km). Dat was er meteen één die kon tellen. Zeer technische tocht, maar het was een superrit. Was achteraf ook zeer verrast van mezelf dat ik toch nog tamelijk veel moeilijke stroken al fietsend had kunnen afleggen. Ik herinner me 2 klimmetjes waar ik tussen een grote groep "wandelaars" naar boven reed. Dit is wel een chrono, maar ik heb die gewoon als TT gereden. Mijn tijd was rond 5,75u ergens rond plaats 400. En op de weinige vlakkere stukken heb ik echt kalm gereden. Heb toen de tips van lowie op dit forum goed in mijn oren geknoopt.
Daarna geen andere chrono's meer gereden. Wel nog enkele langere TT-ritten gedaan, maar altijd rustig aan. De 90 km in Profondeville was een lange dag en ook afgezien in Olloy-sur-Virion. Daar een kleine 70 km gereden, maar superzwaar doordat het heel de voorafgaande nacht geregend had. Toen was ik echt helemaal kapot. Er zijn genoeg TT's in de zomer waar je tussen de 70 en 100 km kan fietsen.
Om me te vergelijken met jou. Ik heb ook de 64 km gereden in Bierbeek net iets trager dan jou. Ik rijd niet met hartslagmeter. Geen vergelijk mogelijk daar. Dus dan denk ik dat langere tochten rijden ook voor jou niet onmogelijk moet zijn. Gewoon goed doseren en goed eten en drinken. Voor mij is snelheid niet belangrijk. Ik tracht wel altijd zo veel mogelijk te fietsen. Als ik echter iets te gevaarlijk vind, dan stap ik wel af.
Mijn doelstelling voor 2012 is de C2C rijden met El Camino Loco. Quasi 15 dagen na elkaar een "marathon". Dan is het vooral belangrijk om jezelf te sparen anders ben je na een week kapot. Ik ga ook proberen om deze winter niet te veel stil te liggen. Want mijn basis zal toch beter moeten zijn dan voor de vorige 2 reizen.
Wat EBMC betreft vond ik de RDHF in ieder geval zeer de moeite waard. Eén van de leukste ritten die ik al gereden heb in mijn korte carrière.
-
jeanquetil
- Mountainbiker
Post by jeanquetil »
beste
in O2bikers is ooit een taalgrens marathon verschenen
80 km, start in oud heverlee
niet extreem wat hoogtemeters betreft
eveneens niet extreem wat technische passages etc betreft
volgens mij nog steeds te downloaden op hun website
groets,
jan
in O2bikers is ooit een taalgrens marathon verschenen
80 km, start in oud heverlee
niet extreem wat hoogtemeters betreft
eveneens niet extreem wat technische passages etc betreft
volgens mij nog steeds te downloaden op hun website
groets,
jan
- drikkie
- Mountainbiker
Gewoon eentje kiezen en beginnen rijden op eigen tempo ....
van de snelle mannen niet teveel aantrekken
Snelheid kan je altijd nog wat opdrijven als het goed gaat
@El Gordo: Bierbeek tegen 158 Hbm gemiddeld????? Is dat normaal? Zelf had ik 136 Hbm in Bierbeek met ongeveer dezelfde reistijd. Ik ben wel al 47: heeft het daarmee te maken?
@El Gordo: Bierbeek tegen 158 Hbm gemiddeld????? Is dat normaal? Zelf had ik 136 Hbm in Bierbeek met ongeveer dezelfde reistijd. Ik ben wel al 47: heeft het daarmee te maken?
-
el gordo
- Mountainbiker
ik heb een hoge hartslag - mijn max is vastgesteld op 201 tijdens een medische test. Volgens de betreffende sportarts is er slechts een minderheid van mijn leeftijd (27j) dat een maximum hartslag >200 kan halendrikkie wrote:Gewoon eentje kiezen en beginnen rijden op eigen tempo ....
Als ik mijn gegevens invul volgens de formule van Karvonen, en achteraf (enkel) de leeftijd aanpas naar jouw leeftijd komt mijn 158 overeen met 144. Ineens is dat verschil een pak kleiner he
Maar dan nog is een hartslag relatief, je kan hartslagen alleen maar vergelijken met eigen, nieuwe resultaten na x-aantal tijd om progressie te merken.
Ik had die gegevens er enkel bijgezet als indicatie, maar ik had inderdaad mijn leeftijd best ook weergegeven.
- Phille81
- Mountainbiker
- Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Als 30-jarige heb ik over de 65 km in Bierbeek 3u24m gedaan aan gemiddelde hartslag van "slechts" 136.
Betekent da nu dat ik ne goeie fysiek heb, of dat ik eigenlijk nog sneller zou kunnen
Als ik weet dat de tocht 65 km lang is, dan ga ik mezelf nie opblazen in de eerste 20 - 30 km...
Ik probeer over de hele rit een ietwat gelijkmatig tempo aan te houden.
Betekent da nu dat ik ne goeie fysiek heb, of dat ik eigenlijk nog sneller zou kunnen
Als ik weet dat de tocht 65 km lang is, dan ga ik mezelf nie opblazen in de eerste 20 - 30 km...
Ik probeer over de hele rit een ietwat gelijkmatig tempo aan te houden.
- Butch
- Mountainbiker
Er zijn vele echte chrono's, maar laat u daar zeker niet door afschrikken. Ik heb dit jaar voor het eerst alle EBMC ritten gereden, omdat ik ook eens die Ardennenmarathons wou proberen.StefT wrote:Heb ook de indruk dat de meeste echt wedstrijden zijn. Heb mijn eigen dit ook als doel vooropgesteld om eens een marathon mee te doen. Zo'n 80-100km op de fiets tot een goed einde brengen lijkt mij wel wat
Is allemaal mits beetje training zeer goed te doen. De meeste van die marathons beginnen met een startklim waarbij het peloton toch volgens niveau uit elkaar wordt getrokken. Het feit dat het een chrono is, kan je jezelf wat testen, jezelf uitdagen om een goede tijd te halen.
Als de tijd die je erover doet je niet interesseert, dan rij je hem toch gewoon als tocht?