Opbouw/onderhoud MTB + foto's

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Proficiat,dit is nu eens leerrijk.Ik ben altijd tegen schijfremmen geweest maar na het lezen van je montage zou ik het nu misschien toch aandurven om schijfremmen te plaatsen.Nu nog veel succes bij het mountainbiken.Nog iets je hebt een prachtig frame waar je nog jaren plezier aan beleefd.Bij de meeste grote merken veranderen de kleuren en rij je het jaar daarop al met een oude fiets.Maar ja,de commerce moet toch blijven draaien.
Seppe66
Mountainbiker

Post by Seppe66 »

In een van de eerste berichten staat er dat je een stalen middenblad vooraan legt ipv een aluminium om "chainsucks" te voorkomen. Helpt dat? Ik dacht altijd dat het aan mijn derailleur lag.
Als dat helpt hoe is dit te verklaren?
BoerLowie
Mountainbiker

Post by BoerLowie »

Oorspronkelijk lag het XT blad er op (aluminium) maar hier had ik chainsucks mee tot en met (enkel op het middelste blad).

Zelfs met een splinternieuwe ketting hetzelfde resultaat.

Op het kleinste blad had ik die problemen helemaal niet (terwijl het daar normaal meestal zou moeten gebeuren). Bij die XT modellen is het kleinste blad vooraan van staal. Dus ik dacht, waarom eens geen stalen middenste blad leggen? Ikke naar de fietsenmaker om een goedkoop stalen blad (van een van de goedkoopste shimano groepen) en probleem was opgelost.

Paar maand geleden middenblad in de prak gereden en heb er terug een goedkoop stalen blad op gegooid en nog steeds geen last van chainsucks gehad (efkes afkloppen op een stuk hout nu :) ).

Heb al veel verhalen gelezen over hoe chainsucks op te lossen of te voorkomen en een stalen of titanium voorblad was een genoemde oplossing.

Kan ook toeval geweest zijn maar mijn fietsenmaker had ook al enkele malen hetzelfde voorgehad en met stalen bladen was dat probleem daar ook van de baan...

Dus als je er last van hebt, give it a shot... kost je toch twee keer niks want die stalen bladen zijn spotgoedkoop.

Laat iets weten wat het geeft!
Mommen
Mountainbiker

Post by Mommen »

Indeed, knap werk. Ik was eerst ook aan het overwegen om zelf een mtb in elkaar te vlammen maar toen begon het tot me door te dringen dat het toch allemaal niet zo makkelijk was om zelf een hele mtb te assembleren om het zo maar te noemen. Nu had ik weer in men kopke om binnen een jaar gewoon een kant en klare bike te halen bij bikediscount of elders. Maar nu met deze info heb ik weer wat meer moed om alles zelf te doen. De pdf staat alvest op men harde schijf, fel bedankt hiervoor. wat komt eigenlijk het voordeligst uit, zelf alle stukken appart kopen of een kant en klare mtb kopen?

Groeten en nogmaals merci
BoerLowie
Mountainbiker

Post by BoerLowie »

Qua prijs zal je normaal wel goedkoper uitkomen. Je doet immers de montage zelf.

Toch moet je goed oppassen met prijzen vergelijken. Stel je gaat vergelijken met een Giant (om maar iets te noemen) die met XT is afgemonteerd. Alle onderdelen die in het zicht staan (achterderailleur, trapstel, ...) zullen idd. wel van XT zijn. Maar dikwijls zie je dat ze dan 'besparen' door er goedkopere naven, brackets, balhoofdstellen ed. in te steken.

Door zelf iets in elkaar te stampen ben je bovendien volledig vrij om alle onderdelen te kiezen. En als je eenmaal je fiets in elkaar hebt gestoken (en ervan uitgaande dat hij dan ook bolt :D ), kan je alle onderhoud zelf doen en bespaar je hierop weer hopen geld!

Doen dus!
intruder
Mountainbiker
Location: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"

Post by intruder »

waar vind ge de pdf? :oops:
Smokie
Mountainbiker

Post by Smokie »

intruder wrote:waar vind ge de pdf? :oops:
http://users.skynet.be/mountainbike/bikemontage.pdf :wink:
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

Smokie wrote:
intruder wrote:waar vind ge de pdf? :oops:
http://users.skynet.be/mountainbike/bikemontage.pdf :wink:
en ik ben het niet van zin dit van mijn webruimte af te zwieren dus zijt maar gerust, da zal er nen hele tijd blijve staan.
redbulljurgen
Mountainbiker

nice work...

Post by redbulljurgen »

Heb net je pdf bestand volledig doorgenomen... proficiat met je fiets.
Ik kan hieruit veel leren .. bedankt

sportieve groeten iedereen
Patito
Mountainbiker
Location: Decathlon 8.2 light versie :) , Kona Coiler, Red Bull Pro SL 3000, BMX

Post by Patito »

=D> ja mantje, sjieken bike zenne, chapeau! =D>
Post Reply