Welke marathon-uitdaging voor een beginner?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
el gordo
Mountainbiker

Welke marathon-uitdaging voor een beginner?

Post by el gordo »

Sinds een kleine 2-jaar ben ik getroffen door het mountainbike virus, en de besmetting breidt zich nog steeds uit.

Daarom ben ik op zoek naar een uitdaging voor volgend jaar. Maar ik weet nog niet goed wat te kiezen en waarschijnlijk ken ik de volledige optielijst aan mogelijkheden niet. Ik had graag een langere tocht/marathon gereden waar wel wat hoogtemeters mogen inzitten. Een goede gemiddelde snelheid is momenteel helemaal niet aan de orde. Ik ben me - of beter gezegd - ik wil me dit jaar concentreren aan de gewenning aan langere afstand en/of meer hoogtemeters.

Welke "marathon" raden jullie aan?

De tocht die ik volgend jaar zeker ga rijden is de Hagelandse Chrono welke quasi vlak naast de deur wordt georganiseerd.
Een kleine herdermarathon (80km) lijkt me ook wel wat...

Om een voorbeeld te geven van mijn huidige (niet-optimale) conditie
Vorig weekend heb ik de TT in Bierbeek gereden.
- 64km en 900hm in ong 3u10 met een gemiddelde hartslag van 158 (versus overslag 176)
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Ik zit ook met dergelijke "vraag" eigenlijk naar volgend jaar toe.
Ik probeer ook af en toe langere tochten van 60-80 km te rijden. Snelheid interesseert me ook minder...
Voor mij hoeft het ook niet tegen de chrono te zijn, want dan ga ik teveel risico's willen nemen, met mogelijke valpartijen tot gevolg...

Ik dacht misschien volgend jaar één of meer tochten te rijden van de EBMC.
Als ik die hoogtemeters zie, dan zal de tocht van 50 à 60 km toch genoeg zijn hoor.
De langere ritten van de EBMC (>80 km) zijn voor volgend jaar nog wat hoog gegrepen voor mij denk ik... :oops:

Volgende week (11/11/2011) is er in Beringen ook een 80 km te doen.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Ik ben begonnen met de Houffamarthon, toen nog 65km als kortste afstand, nu heb je 50 of 75km als voor kortere afstanden. Als eerste ardennenmarathon is dit de ideale instapper, niet te technisch en de klimmen vallen mee qua lastigheidsgraad. Enkel geluk hebben met het weer, want dan wordt deze ook lastig.

Herdermarathon is ook ideaal, maar de 80km zijn verdomd zwaar te noemen door de opeenvolging van korte nijdige klimmekes, plus kennen de Herders geen genade vanaf 80km en krijg je de éne na de andere technische zone voorgeschoteld.

Ook één van mijn favorieten blijft Poperinge XXL, de lastige zones liggen op de lange afstanden (100 en 125km) wat verder uit mekaar waardoor je wat kan recupereren, maar de volle 125km blijft natuurlijk lastig want je zit toch gemakkelijk 6u op de fiets.
***G***
Mountainbiker

Post by ***G*** »

Phille81 wrote:Ik dacht misschien volgend jaar één of meer tochten te rijden van de EBMC.
Lijkt me mooi maar zijn dit geen wedstrijden? Ben namelijk ook niet echt geintreseerd in een snelheids race.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

***G*** wrote:
Phille81 wrote:Ik dacht misschien volgend jaar één of meer tochten te rijden van de EBMC.
Lijkt me mooi maar zijn dit geen wedstrijden? Ben namelijk ook niet echt geintreseerd in een snelheids race.
Yups, maar je kan deze gerust op eigen tempo rijden...
StefT
Mountainbiker

Post by StefT »

Heb ook de indruk dat de meeste echt wedstrijden zijn. Heb mijn eigen dit ook als doel vooropgesteld om eens een marathon mee te doen. Zo'n 80-100km op de fiets tot een goed einde brengen lijkt mij wel wat
StefT
Mountainbiker

Post by StefT »

Heb ook de indruk dat de meeste echt wedstrijden zijn. Heb mijn eigen dit ook als doel vooropgesteld om eens een marathon mee te doen. Zo'n 80-100km op de fiets tot een goed einde brengen lijkt mij wel wat
StefT
Mountainbiker

Post by StefT »

StefT
Mountainbiker

Post by StefT »

LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

er zijn genoeg marathon afstanden die geen chrono zijn (of die je niet als chrono dient te rijden).

Ga vooral op de zoek naar de iets kleinere organisatie : veel goedkoper en meestal veel beter georganiseerd. Ook veel rustiger en een gemoedelijke sfeer onder de deelnemers.

Wij, van MTB Overijse, doen het ook zo, de nadruk ligt op genieten !!

Kijk zeker is op onze website, maar ik denk al meteen aan tochten in Andenne, Arville, Mazy, Lasne, Libin, Tellin, Bolland, Profondeville, Rhisnes,...

8)
Post Reply