Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe kader en heb me laten opmeten. Uitslag, maat 50 en lengte TT 61,3 cm. Stuurpen 11. Momenteel rij ik rond op een XL van Granville met een TT van 62,5 en dat is dus een maat te groot. De meting komt overeen met mijn bevindingen, ttz het stuur staat te ver achter de vooras.
Voor Granville Large is de TT 61, maar de balhoofdbuis 130, dus lager dan wat ik nu heb, eventueel op te lossen met een riser.
Bij Lynskey is de TT Large 59 en XL 62. 59 cm corrigeren met een stuurpen lijkt me van het goede teveel, 62 cm komt dan weer te dicht bij waar ik momenteel mee rondrijd, dus lost het probleem niet echt op.
Klopt mijn analyse een beetje of zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?
Geometrie vraag
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
-
Granville31
- Mountainbiker
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
Post by El Perro Diablo »
Nee, gevergelijkt afmetingen en niet de geo. De effectieve afstand punt zadel tot uw stuur wordt mede bepaald door de hoek waarin de zitbuis staat.
Contactunten moet ge vergelijken, als't zadel correct staat, BB en stuurhelften. Enkel afmeting bovenbuis, stuurbuis etc zegt euh, iets, mor nie alles.
Contactunten moet ge vergelijken, als't zadel correct staat, BB en stuurhelften. Enkel afmeting bovenbuis, stuurbuis etc zegt euh, iets, mor nie alles.
-
Granville31
- Mountainbiker
Post by Granville31 »
Perro, volledig met je eens. De vraag is dan natuurlijk hoeveel een graad verschil ongeveer effect heeft op je TT horizontaal waarde om de inschatting te kunnen maken van wat je juiste maat is. De meeste zitbuishoeken zitten tss 72 en 73 (voor large, denk ik). Daarnaast, en hier doe ik een beroep op je deskundigheid, bij tussenmaten, best de kleinere nemen?El Perro Diablo wrote:Nee, gevergelijkt afmetingen en niet de geo. De effectieve afstand punt zadel tot uw stuur wordt mede bepaald door de hoek waarin de zitbuis staat.
-
Granville31
- Mountainbiker
Post by Granville31 »
Perro heb, je weet van een tool die kan helpen om obv de opgegeven zadelbuishoek en de TT horizontaal te berekenen wat de horizonale afstand is tss bracket en bovenkant balhoofd?El Perro Diablo wrote:Nee, gevergelijkt afmetingen en niet de geo. De effectieve afstand punt zadel tot uw stuur wordt mede bepaald door de hoek waarin de zitbuis staat.
Ik heb een vraagje over een gelijkaardig onderwerp.. (Kwestie van geen nieuw topic te starten)
Op mijn "nieuwe" MTB (5-tal maand oud) heb ik bij een langere rit altijd last van de polsen. Als ik mijn elleboog tegen mijn zadelpunt zet komen mijn uitgestrekte vingers maar tot aan het balhoofd/begin stuurpen. Kan dit de oorzaak zijn van pijnlijke polsen?
Bijkomende info:
- op mijn oude mtb, waar ik geen last bij had, is die afstand ongeveer
gelijk maar is het stuur wel veel smaller.
- Op mijn koersfiets, ook geen last, komen mijn vingers wel ongeveer
aan het stuur
- het stuur staat ook maar net lager als het zadel, maar dat is bij alle 3
de fietsen..
grtz
Op mijn "nieuwe" MTB (5-tal maand oud) heb ik bij een langere rit altijd last van de polsen. Als ik mijn elleboog tegen mijn zadelpunt zet komen mijn uitgestrekte vingers maar tot aan het balhoofd/begin stuurpen. Kan dit de oorzaak zijn van pijnlijke polsen?
Bijkomende info:
- op mijn oude mtb, waar ik geen last bij had, is die afstand ongeveer
gelijk maar is het stuur wel veel smaller.
- Op mijn koersfiets, ook geen last, komen mijn vingers wel ongeveer
aan het stuur
- het stuur staat ook maar net lager als het zadel, maar dat is bij alle 3
de fietsen..
grtz