probleempje met voorvork Rockshox

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Dimitri.broos
Mountainbiker

probleempje met voorvork Rockshox

Post by Dimitri.broos »

Hoi allemaal,

Ik ben nog maar net nieuw hier op het forum, en heb toch al heel wat nuttige informatie ontdekt.

Echter heb ik sinds vandaag na een tochtje een probleempje vastgesteld met de voorvork (rockshox).

Rijdend met de lockout aan, zakt de voorvork niet in. De lockout doet dus gewoon zijn werk.

Deze lijkt me iets te soepel ingedrukt te raken. Ik moet bijna geen gewicht op de voorvork plaatsen en ze zakt bijna in tot het maximum.
Als ik plots een diepe "put" induik of snel wissel tussen dalen en stijgen, hoor ik een soort fluitend/puffend geluid uit de voorvork.

Kan het zijn dat er te weinig of te veel olie in de voorvorkt zit?

Misschien nog wat randinformatie. Ik heb deze fiets geleend. Het is een fiets van het merk TREK. Deze stond wel +- 1 jaar stil in de garage. Kan dit gevolgen hebben voor de vloeitstoffen in de fiets.

Alvast bedankt voor jullie reacties. :-D
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Enig idee welk type van vork dit is? Rockshox is het merk maar ze maken verschillende types.
Dimitri.broos
Mountainbiker

Post by Dimitri.broos »

Volgens mij is het de standaardvork van de fiets.
Het is een TREK model 6700, jaar: 2007.

Dus ik denk Rockshox TARA 318 air w/positive air.
Aangezien ik nieuw ben in het mtb-gebeuren, ben ik nog niet van alles op de hoogte. Ik heb ook al gehoord dat er voorvorken zijn, die werken op luchtdruk, ...

Alvast bedankt voor de hulp!
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Ik ken dat type vork zelf niet, maar zoals de naam doet vermoeden is het inderdaad een luchtgeveerde vork. Misschien kan je de handleiding even opzoeken via Google en kijken hoe je lucht moet bijzetten. Voor zover ik weet is dit met een speciaal pompje (heb zelf geen ervaring met luchtgeveerde vorken).
Dimitri.broos
Mountainbiker

Post by Dimitri.broos »

ThaDoc wrote:Ik ken dat type vork zelf niet, maar zoals de naam doet vermoeden is het inderdaad een luchtgeveerde vork.
Het is een tora 318. Heb de manual al gevonden.
Thx!
steamy
Mountainbiker

Post by steamy »

Beetje spelen met de luchtdruk in je vork.. Als deze veel te gemakkelijk inveert, zit er niet genoeg lucht in waarschijnlijk...

T puffend geluid heeft wellicht te maken met de instelling vd rebound. Dit kun je regelen door knopje onderaan aan vork bij te regelen.

Maar k zou dus wel eerst de druk in orde zetten. Normaal staat er een tabelletje op je vork met de voorgestelde drukken in functie van je lichaamsgewicht.

Veel succes
Stijn Vdb
Mountainbiker

Post by Stijn Vdb »

Dimitri.broos wrote:
ThaDoc wrote:Ik ken dat type vork zelf niet, maar zoals de naam doet vermoeden is het inderdaad een luchtgeveerde vork.
Het is een tora 318. Heb de manual al gevonden.
Thx!
Idd Deze van jou is een Rock Shox Tora 318 Solo air(1 luchtventiel bovenaan, de positieve). Met vorkpompje is deze eenvoudig op druk tezetten volgens jou gewicht en comfort.
Dimitri.broos
Mountainbiker

Post by Dimitri.broos »

Thx!
Ondertussen al naar winkel gegaan. Blijkbaar toch groot probleem. Moet opgestuurd worden naa de fabrikant :-s

Zeer jammer, vertrok dit weekend naar Duitsland met de fiets :'s
Snel noodoplossing zoeken.

Ik denk dat ik mezelf een nieuwe ga aankopen, aangezien deze een geleende fiets is

Iemand een voorstel? Aangezien eerste fiets is voorzie ik een budget van 700-1000€. Vind je daar iets goeds voor? Welke merken zijn goed.

Wat zijn aan te raden Winkels? Hofman in Nederland?

Alvast bedankt
Dimitri.broos
Mountainbiker

Post by Dimitri.broos »

Thx!
Ondertussen al naar winkel gegaan. Blijkbaar toch groot probleem. Moet opgestuurd worden naa de fabrikant :-s

Zeer jammer, vertrok dit weekend naar Duitsland met de fiets :'s
Snel noodoplossing zoeken.

Ik denk dat ik mezelf een nieuwe ga aankopen, aangezien deze een geleende fiets is

Iemand een voorstel? Aangezien eerste fiets is voorzie ik een budget van 700-1000€. Vind je daar iets goeds voor? Welke merken zijn goed.

Wat zijn aan te raden Winkels? Hofman in Nederland?

Alvast bedankt
Benji_5
Mountainbiker

Post by Benji_5 »

Cube of Canyon zijn budget vriendelijke merken met een redelijke afmontage.
Je kan mss ook hier op het forum eens zien voor een 2de hands. Daar zitten meestal ook nog goede koopjes tussen..
Specialized en Scott zijn ook zeer goed maar wel een prijsklasse hoger :wink:
Post Reply