Looprichting banden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Van Cot wrote:gewoon draaien, enkel zal je het magneetje van je kilometric aan de andere kant van het wiel moeten hangen, maar dit is vele sneller gedaan dan een band in de andere richting leggen.
Allez, dan is 't te hopen dat mr merida ni met schijfremmen rijdt hé :wink: of hij geraakt helemaal ni meer gestopt ...
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

Thierry wrote:
Van Cot wrote:gewoon draaien, enkel zal je het magneetje van je kilometric aan de andere kant van het wiel moeten hangen, maar dit is vele sneller gedaan dan een band in de andere richting leggen.
Allez, dan is 't te hopen dat mr merida ni met schijfremmen rijdt hé :wink: of hij geraakt helemaal ni meer gestopt ...
ik denk dat mr merida in dat geval deze vraag niet gesteld zou hebben. maar 't zal toch vertragen ze, met de blokjes tegen ellaar heb je meer luchtweerstand :drunk: , tenzij je per uitzondering de wind eens meehebt.
mr merida
Mountainbiker

Post by mr merida »

ja tuurlijk geen schijfremmen, anders zou't wiel draaien niet in me opkomen (zelfs al ben ik newbie eerste klas) ;)

ik had alleen gehoord dat de spaken achteraan niet symmetrisch waren en hoewel m'n gezond verstand zei dat je 't voorwiel gewoon kon omkeren wilde ik het toch nog eerst eens vragen
Captain Haddock
Mountainbiker

Post by Captain Haddock »

Volgens mij moet ge niet teveel conclusies vormen met dat < of > - patroon op een band. Je zou verwachten dat als eerst de punt van dat > patroon contact maakt met de grond, je dan minder tractie maar ook minder rolweerstand hebt. Als eerst de 2 uiteinden van het > patroon contact maakt, zou ik denken dat je meer tractie hebt. Echter, kijk naar een tractor, daar maakt altijd de punt van het > patroon contact.
Joris
Mountainbiker

Post by Joris »

Captain Haddock wrote:Volgens mij moet ge niet teveel conclusies vormen met dat < of > - patroon op een band. Je zou verwachten dat als eerst de punt van dat > patroon contact maakt met de grond, je dan minder tractie maar ook minder rolweerstand hebt. Als eerst de 2 uiteinden van het > patroon contact maakt, zou ik denken dat je meer tractie hebt. Echter, kijk naar een tractor, daar maakt altijd de punt van het > patroon contact.
Goed gezien, het >>> patroon geeft de minste weerstand. je mag dus altijd je achterste band als 'front' installeren. (==> Risico op minder tractie in de technische beklimmingen, maar minder wrijvingsweerstand) Kijk maar eens naar de bandjes van gewone fietsen. Die worden altijd >>> geplaatst (profiel gezien langs onder). Idem voor auto's, tractoren,...

Dus als snelheid belangrijk is: FRONT - FRONT, als tractie belangrijk is FRONT - REAR.
Captain Haddock
Mountainbiker

Post by Captain Haddock »

Joris wrote:
Captain Haddock wrote:Volgens mij moet ge niet teveel conclusies vormen met dat < of > - patroon op een band. Je zou verwachten dat als eerst de punt van dat > patroon contact maakt met de grond, je dan minder tractie maar ook minder rolweerstand hebt. Als eerst de 2 uiteinden van het > patroon contact maakt, zou ik denken dat je meer tractie hebt. Echter, kijk naar een tractor, daar maakt altijd de punt van het > patroon contact.
Goed gezien, het >>> patroon geeft de minste weerstand. je mag dus altijd je achterste band als 'front' installeren. (==> Risico op minder tractie in de technische beklimmingen, maar minder wrijvingsweerstand) Kijk maar eens naar de bandjes van gewone fietsen. Die worden altijd >>> geplaatst (profiel gezien langs onder). Idem voor auto's, tractoren,...

Dus als snelheid belangrijk is: FRONT - FRONT, als tractie belangrijk is FRONT - REAR.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar volgens mij ben je niet duidelijk als je spreekt over '>>>>' patroon: je zegt er wel bij dat het patroon langs onderen bekeken wordt, maar dan nog heb je twee mogelijkheden: namelijk de rijrichting tegenover het patroon. Dus vind ik het beter te spreken over het patroon dat wijst in de rijrichting, of omgekeerd, en dat langs onderen bekeken. Bij een tractor wijst het patroon in de tegengesteld richting. Snappie?
Post Reply